Skupina HAKA bola založená približne pred 4 rokmi na Facebooku. Jej hlavnou úlohou je hľadanie ukradnutých vozidiel vďaka aplikácii HAKA System. Pracuje sa ale na úplne novej aplikácii, ktorá bude kontrolovať ŠPZ na vozidlách v reálnom čase. Zakladateľa skupiny, Štefana Farkaša, sme sa opýtali na to, ako bude aplikácia fungovať a čo si od nej sľubuje.
Prečo ste sa rozhodli založiť skupinu HAKA?
Na FB som videl často žiadosti ľudí, ktorí hľadali ukradnutý majetok, bicykle, autá, nezvestné osoby. Rozhodol som sa sústrediť všetky pátrania na jedno spoločné miesto a časom sme začali riešiť aj modernú online podporu – aplikáciu.
Koľko automobilov sa už podarilo skupine HAKA nájsť?
K dnešnému dňu sa našlo 232 ukradnutých vozidiel. 15 pomocou zdieľania a 217 pomocou aplikácie HAKA System. Pomocou aplikácie sa našlo aj 517 vozidiel, ktoré boli hľadané ako neprepísané, požičané alebo nevrátené do požičovní.
- Práve dnes bolo nájdené ďalšie vozidlo, takže 233.
HAKA nie je len o hľadaní automobilov, ale aj o vzájomnej pomoci. Viacerým ľuďom členovia HAKA pomohli napríklad zbierkami a podobne. Ako to vnímate vy?
Osobne nemám rád zbierky. Organizácia je veľmi náročná na čas. Veľakrát to nie je len o zbierke ako takej. Napríklad naša posledná akcia. 67-ročnému pánovi ukradli Feliciu. Jeho jediné auto. Členovia navrhli zbierku na nové auto. Vyzbieralo sa za pár hodín 3100 eur. Kúpilo sa auto a stále pracujeme na úprave daného vozidla.
Nejdeme cestou “tu máš auto, aké sme za vyzbierané peniaze kúpili”. Dávame ho do poriadku motoricky aj vizuálne. Keď už pomáhame, tak tak, aby pán mal auto dlho bez starostí. Dávame do toho srdce. Ešte týždeň a nový majiteľ sa môže tešiť na darček, na ktorý nikdy nezabudne.
Celá akcia je vlastne úspech členov skupiny HAKA a našich ďalších partnerov, ktorí pomáhajú, aby bol výsledok čo najlepší. Zo všetkého čo robíme, je vidieť nasadenie, nadšenie a obrovské ľudské srdce.
Podobne sme zakúpili aj motorku pre deti, ktorých tiež okradol zlodej o vianočný darček alebo traktor, ktorý živil celú rodinu.
Mohli by ste nám krátko popísať to, ako fungujú aplkácie HAKA System a HAKA System+? Prečo máte dve aplikácie a nie jednu?
Aplikácie máme zámerne dve. HAKA System je pre menej výkonné Android smartfóny a je menej náročná na pamäť. HAKA System+ je pre výkonnejšie Androidy a aj iPhony. Naším úmyslom je zapojiť do pátrania každého, kto chce pomáhať. A preto môžu pomáhať aj tí členovia, ktorí nemajú drahé a výkonné zariadenia.
Aplikácia funguje veľmi jednoducho. Stačí zadať ŠPZ alebo VIN. Následne aplikácia zistí v databázach či je daná ŠPZ alebo VIN v pátraní. Aplikácia preveruje online v databázach MVSR, MVČR, Maďarska, Nemecka a ďalších 4 krajín EÚ. Pokiaľ je vozidlo v pátraní, môžete volať políciu a HAKA. Ak je vozidlo OK, aplikácia vám dá info, že je všetko v poriadku.
Aplikácia tiež sleduje informácie k vozidlu. Ukáže vám nielen typ vozidla, ale aj farbu, značku, ŠPZ a podobne. Zlodejom tak nepomôže výmena ŠPZ z iného vozidla. Aplikácia vás na to upozorní.
HAKA samozrejme úzko spolupracuje s políciou. Funguje to bezproblémovo?
Dá sa povedať, že naša spolupráca je bezproblémová. Polícia dokonca HAKA odporúča poškodeným ako ďalšiu alternatívu pomoci. HAKA políciu v ničom nekopíruje alebo nenahrádza. Sme ďalšia efektívna alternatíva pomoci, keď to občania potrebujú. Za 4 roky sme si svojím prístupom a formou práce získali dôveru občanov i polície.
Rovnako dobre a zodpovedne chceme pomáhať aj naďalej. Berieme to ako veľký záväzok a zodpovednosť. Vždy to ale zostane v rovne občianskej pomoci občanovi. Preto nemám rád, keď nás ľudia porovnávajú s prácou polície. Ich práca je iná a omnoho zložitejšia. HAKA hľadá majetok. Polícia majetok aj páchateľa.
Poďme teraz na chystanú novinku. Kedy bude spustená aplikácia HAKATRON pre operačné systémy Android a iOS?
Aplikácia je už nakódovaná pre oba operačné systémy. Stiahnuť z obchodov sa bude dať na konci septembra 2020. Obe platformy budú dostupné súčasne. Ako vždy, aplikácia bude zadarmo. Momentálne dolaďujeme posledné nastavenia a drobnosti. Sme pripravení na ostrý štart.
Kto aplikáciu financuje a s kým na nej spolupracujete?
Financovanie máme z vlastných zdrojov (podpora generálneho partnera HAKA a ďalších partnerov, ktorí s nami spolupracujú už niekoľko rokov). Rád by som spomenul najmä SIA Security (generálny sponzor aplikácie) a Overenie vozidla SK (partner databáz v aplikáciách HAKA). Bez ich pomoci by HAKATRON nevznikol a ani správne nefungoval. Aplikáciu pre nás vytvorila externá firma (Younics), ktorá dostala presné zadanie. Cena bola stanovená na 15-tisíc eur. Črevá a srdce HAKATRONU máme od firmy overenie-vozidla.sk, za čo im patrí obrovské ďakujem.
Máte za sebou už aj ostrý verejný test. Ako dopadol?
Ostrý test bol za účasti médií realizovaný na okruhu Slovakia Ring v auguste 2020. Testovala sa verzia pre iOS. Aplikácia sa ďalej testuje v teréne aj cez našich členov HAKA tímu. Počas tohto testovania bolo nájdené prvé skutočne ukradnuté vozidlo.
Ako aplikácia funguje a čo si od nej sľubujete?
Aplikácia podľa mňa funguje perfektne. Samozrejme čakáme chyby ako pri každej aplikácii, ktorá vyjde. Ale máme dobrý IT tím, ktorý sa bude za pochodu snažiť chyby opraviť. Na boj proti zlodejom sme pripravení a teraz sa na to musia pripraviť aj zlodeji samotní. A čo si od aplikácie sľubujeme?
Nebudem skromný. Čakáme zvýšenie objasnenosti (nájdených ukradnutých vozidiel) a zníženie počtu krádeží. To je náš cieľ a aj účel aplikácie, ktorú chystáme. Platí, že len spoločne môžeme zlodejov ochromiť a neskôr aj eliminovať od ich páchania trestnej činnosti na úseku majetku.
Aká je dátová náročnosť? Koľko dát aplikácia spotrebuje?
Ja osobne používam dátovú SIM kartu, na ktorej mám 1 GB a aplikáciu HAKATRON mám spustenú celý mesiac. Fungujem úplne v pohode. Aplikácia neposiela na server videá ani fotky. Všetko sa realizuje priamo v telefóne, z ktorého ide výsledný text na server a odtiaľ sa vráti odpoveď formou textu. Dátová náročnosť je teda takmer nulová.
Aké sú minimálne požiadavky na telefón? Výkon, fotoaparát atď?
Prvá otázka, na ktorú v súčasnosti nepoznám odpoveď. Zatiaľ platí, že HAKATRON bude dobre fungovať na telefónoch roku výroby 2018 a novších. V tomto prípade bude správne fungovať režim Auto. V starších telefónoch bude dobre fungovať maximálne mód pre pešieho človeka.
Našich čitateľov bude samozrejme zaujímať aj bezpečnosť. Kam odosiela aplikácia zistené údaje a ako to celé funguje?
Aplikácia nič neukladá, nič nekopíruje, žiadne údaje. Nechce skoro žiadne povolenia, maximálne prístup k fotoaparátu. Neukladáme pozíciu, fotky videá. Všetko sa kontroluje online v databázach. Dokonca aj či budete volať políciu alebo HAKA nechávame na používateľovi. Nie je potrebná žiadna registrácia a aplikáciu používate úplne anonymne.
Všimli sme si , že na Facebooku vznikli aj ďalšie stránky od HAKA, napríklad krádeže bicyklov a podobne. Koľko ich máte a čomu konkrétne sa venujú?
Áno, máme viacero skupín a k nim aj aplikácie. Napríklad Hľadá sa bicykel krádeže bicyklov (HAKABIKE), Cielené pátranie po osobách, Poškodené vozidlá páchateľ neznámy, Našiel, stratil som ŠPZ a podobne. Naozaj sa snažíme pomôcť na viacerých frontoch, kde je spoločný menovateľ pomoc občanom od občanov.
Je neuveriteľné, že sa nájdu aj ľudia, ktorým sa vaša práca nepáči a vždy si nájdu niečo, čo by mohli kritizovať. Ako sa staviate k takejto kritike?
Odporcovia sú väčšinou zlodeji a ich rodinní príslušníci. Samozrejme ich pripravujeme o veľkú časť príjmov. Preto sa bránia a útočia. S týmto sme počítali a ani na chvíľu nás to neodradí. Ďalšou skupinou sú ľudia, ktorí zločincom fandia. Páči sa im ich spôsob života a obdivujú ich. Samozrejme ich aj potom bránia, veď sú ich hrdinovia.
Poslednou skupinou sú ľudia, čo nič nedokázali a sú v živote neúspešní. Závidia. Po 4 rokoch na sociálnych sieťach človek vie rýchlo identifikovať skupinu, do ktorej človek patrí. Platí, že 98 percent ľudí na skupine nám fandí a podporuje nás. Pre nich to robíme. Tie dve percentá nás určite neodradia.
Naša spoločná práca má význam a o tom som presvedčený. 232 vozdiel, ktoré sa vrátili vďaka členom skupiny HAKA k majiteľom sú dôkazom, že máme pred sebou ešte veľa práce a má to skutočne význam.
Každoročne pripravujeme anketu 4ka Android Code, v ktorej už vaša aplikácia HAKA System vyhrala. Myslíte, že by mohla vyhrať aj ročník 2020?
Výhra mňa osobne veľmi potešila. Bolo to najmä technické ocenenie pre vývojára, nášho Jakuba, ktorý kódoval svoju vôbec prvú aplikáciu. Hneď mala úspech u ľudí v našej komunite ale aj u odbornej verejnosti. Samozrejme by nás podobný úspech potešil aj v roku 2020 s našou novou aplikáciou HAKATRON.
Pre mňa osobne je však dôležité, aby okrem prípadného ocenenia v súťaži získala aplikácia výsledky v podobe nájdených ukradnutých vozidiel. Aplikácií je plný obchod. To, čo skutočne aplikáciu robí dobrou, je užitočnosť a 16 – 18 hodín práce denne. Bez členov skupiny, ktorí budú aplikáciu aktívne používať, to nedáme. Aplikácia bez komunity je len kód a program. Netreba na to zabúdať. Ocenenie je len formalita. Keď sa nám to podarí, budem rád kvôli koderom. Je to odborná pocta pre ich prácu.
Je ešte niečo, čo by ste chceli ohľadom aplikácie HAKATRON či skupine HAKA povedať?
Na záver sa hovorí, že to najlepšie. Takže na záver chcem poďakovať ľuďom okolo mňa. Všetkým, ktorí tvoria našu HAKA rodinu. Našim členom skupiny, našim partnerom, našim sponzorom, ITčkarom, môjmu HAKA tímu. Každému, kto je ochotný bezplatne a srdcom na dlani pomáhať ľuďom, ktorí pomoc potrebujú. Tým všetkým vzdávam hold a smerujem im moje posledné slová. Klobúk dole a veľké ďakujem.
Celkom by mohlo byt fajn, ak by sa externa kamera dala sparovat s mobilom(wifi, USB) a cez nu by na pozadi skenoval SPZ. Takze by kazdy mohol telefon pouzivat na telfonovanie, navigaciu atd pocas jazdy.
Toto zas nie je take jednoduche, ako sa zda. Treba niecim zacat a samozrejme treba brat do uvahy aj limity systemu samotneho. U iOS toto nehrozi a u Androidu, to tiez nie je jednoduche. Z kazdom pripade, to je krok vpred. A napr. najde sa urcite niekolko fanusikov, co sa pustia do DIY rieseni, kde tento problem odpadne, jasne za cenu nejakej investicie. A potom sa vzdy da postupne posuvat dalej. Ale jedine takto sa daju oslovit masy uzivatelov a zabezpecit rozsirenost.
parada , drzim palce a dakujem aj za nalepky :-)
Nie som si isty, ci je bezny smartfon stavany na to, aby permanentne nahraval (nie minutu-dve, ale povedzme hodinu, a navyse pod celnym sklom). Kedysi som takto skusal pouzivat moj smartfon ako lacnejsiu nahradu palubnej kamery na nahravanie situacie pred autom, a rozpalil sa tak, ze sa skoro nedal chytit do ruky…
Take funkcie ako rozoznavanie znaciek by som radsej videl implementovane do specializovanych kamier urcenych do auta. Tie su predsa len stavane na vyssie teploty, a z dovodu bezpecnosti maju ako zalozny zdroj energie skor super-kondenzator ako li-ion bateriu…
Projekt vyzera super , par dotazov mam .
1. Ked vyskoci ze nahlaste auto, bude na obrazovke povedzme GPS suradnica alebo Ulica konkretna aby som vedel hned nahlasit kde som ?
2. moze tato aplikacia bezat na pozadi ? osobne pouzivam Waze resp GoogleMaps a keby sa mam dve hodiny pozerat na tuto aplikaciu asi by to nebolo to prave orechove.
3. Vramci setrenia baterie a fotaku , nebolo by praktickejsie mat aj nieco ako Long Distance mode ? na dlhe jazdy ? kedy spravi fotku raz za 10 sekund na pozadi a analyzuje ju , a nemusi teda 2 hodiny v kuse natacat a analytovat