MojAndroid

Google sa ide meniť. Jeho veľký a najmä známi a dôveryhodní inzerenti si povedali dosť a to je dôvod veľkých zmien. Čoho sa vlastne týkajú a čo sa udialo? Má to dve línie, prvá je spojená s vyhľadávaním a umiestňovaním nežiaducich odkazov na prvé miesta a tá druhá, ktorá hneď nadväzuje, pridáva k tomu reklamu, ktorú si objednali inzerenti, no netušili, že bude spojená s extrémizmom.

Desaťtisíc ľudí a vlastný kódex

Google sa púšťa do boja. A to do boja s vlastným systémom, ktorý spravuje a ktorý vymyslel. Problém sa totiž objavuje pri vyhľadávaní výsledkov, kde sa často na prvých miestach generujú odkazy a dokonca aj reklama, ktorá smeruje proti určitým skupinám obyvateľov. A to z dôvodu ich rasy, pohlavia alebo viery. Celý proces kontroly má zabezpečiť, aby sa na prvých miestach takéto odkazy neobjavovali, no samotný Google ich rušiť alebo odstraňovať nebude. Na túto prácu, ako by sa mohlo zdať nebude vytvorený algoritmus, ale zasadnú tisíce ľudských rúk a budú sa nastavovať pravidlá. Google uvádza, že má k dispozícii desaťtisíc svojich zamestnancov, ktorí budú toto triedenie a ukladanie odkazov robiť. Aby sa zachovala aspoň základná miera posudzovania a prípadnej nápravy, ak sa nejaký odkaz dostane nižšie neoprávnene, Google pripravil príručku, ktorá celý proces opisuje. Má však 160 strán, teda čítanie a hľadanie nových pravidiel asi nebude pre každého.

Zosadenie z dobrých pozícií pri vyhľadávaní vás môže dostať aj neobjektívna resp. zavádzajúca informácia. Pri týchto údajoch je však obťažne ich posudzovať, preto Google bude aj vychovávať. A bude vychovávať pisateľov a redaktorov, pretože gramatické chyby alebo preklepy budú znamenať horšie miesta vo vyhľadávaní. Na strane druhej, za dôveryhodné bude pokladať taký web, ktorý je držiteľom novinárskych cien (ako je napríklad Pulitzerova cena).

Stiahnutá reklama Google trápi

S problematickým vyhľadávaním súvisí aj reklama. Google zažil nečakanú reakciu, ktorá ho zasiahla najmä z pohľadu prestíže, ako príjmov. Britská vláda ukončila dočasne zadávanie reklamy na Google a tiež YouTube, pretože sa jej zadania objavovali v odkazoch a videách spojených s extrémizmom. A podobnú reakciu neurobila iba vláda vo Veľkej Británii, napríklad vydavatelia denníkov ako je Guardian a BBC nasledovali.

Google problém vidí a vníma. No jednou vetou sa aj obhajuje, že je náročné kontrolovať a mazať taký počet videí. Veď za jednu minútu sa nahrá na YouTube napríklad 400 hodín videa, ktoré je potrebné skontrolovať. Štatistika za minulý rok je preto zaujímavá, ako tvrdí Google, zmazal až dve miliardy zlých reklám a odstránil sto tisíc vydavateľov. To však prišlo ako reakcia na kroky inzerentov, ktoré Google nemôže podceniť. Ak sa totiž budeme pozerať na príjmy z reklamy, Britské ostrovy sú druhý najväčší inzerent, ktorý za rok 2016 vyprodukoval príjem vo výške necelých osem miliárd dolárov, a to je suma, za ktorú už aj gigant, ako je Google, bude bojovať. Samozrejme, nie je predpoklad, že by sa teraz chovali aj ostatní, ako vláda, no pohľad na kvalitu a najmä zameranie reklamy cez Google a YouTube môže dostať trhlinu. Britská vláda totiž uvádza aj argument, ktorý už reakcie môže vyvolať a nebude to riskovať žiadna spoločnosť, ktorá si buduje svoju pozitívnu reputáciu u zákazníkov. Touto skutočnosťou je fakt, že časť príjmov ide aj autorom obsahu, pri ktorom sa zobrazuje. Ak teda, podobne ako na obrázku bude reklama od svetoznámeho denníka spojená s extrémizmom, vzniká priamo spojenie, že tieto aktivity financuje cez zadávanie reklamy. Tento status alebo takéto spojenie môže byť neprijateľné pre mnohých inzerentov, na čo Google okamžite reaguje.

Google čakajú zmeny aj zo strany Komisie

Aby sa mali manažéri z Google čím zaoberať, tak problematická reklama je iba jednou ich starosťou. Teraz ide na scénu aj Európska Komisia a bude zavádzať pravidlá pre sociálne siete, ako je aj Google. Ak nepríde k akceptácii práv spotrebiteľov, ktorí sa v nich pohybujú, no nemajú zachované také práva, ako sú definované legislatívou Európskej únie. Zdá sa teda, že rok 2017 bude pre sociálne siete zásadný a mnohé nové pravidlá budú (aspoň na papieri) regulovať to, čo roky žilo vlastným životom.

Viac o tejto téme, ako je ochrana zákazníkov v sociálnych sieťach a čo vlastne od nich Únia požaduje si povieme v niektorom z ďalších článkov. Najmä absencia základných práv, ktoré sú v EÚ bežné, mala byť riešená dávno, no Komisia sa spamätala až teraz.

27.3.2017

+