MojAndroid

Pred rokom som sa v jednom z našich článkov zamýšľal práve nad tým, ako dlho bude Únii trvať, kým si všimne, že je tu veľký a najmä rýchlo rastúci segment predaja a používania dronov. A nie je regulovaný. Alebo inak, regulovaný je, ale každý členský štát si to rieši sám na svojom piesočku. A dnes tu už máme návrh na reguláciu dronov naprieč celou EÚ.

Drony do 150 kg bez dozoru

Dozor zo strany EÚ sa rozširuje na mnohé segmenty  a práve drony s hmotnosťou do 150 kg boli dlho mimo zorného poľa úradníkov z Bruselu. To je však široká škála, najmä komerčné predaje pre spotrebiteľov zaznamenávajú raketové nárasty (napríklad Alza.sk uvádzala nárast predaja o 200%  od roku 2011, keď sa predaj u nás začal) a preto prišla EÚ s návrhom pravidiel, čo a kde obmedziť.

Návrh rieši aj otázky zodpovednosti za škodu a tiež otázky, ako má byť dron konštruovaný, aby bol z technickej stránky bezpečný. K tomu uvádza Únia aj príklady ako je funkcia automatického pristátia pri poruche spojenia alebo systém zabraňujúci zrážke s iným dronom alebo budovou. Tieto prvky by potom mali mať povinne všetky nové drony uvádzané na trh. Aspoň tak sa predpokladá v predbežnom návrhu.

Regulácia cez kinetickú energiu a kategórie

Prvotná myšlienka bola regulovať drony podľa ich váhy. Samozrejme, čím ťažší dron, tým vyššie nároky na jeho prevádzku od užívateľa. Nateraz sa však vybral model prepočtu kinetickej energie dronu a ten má hodnotu 80 J. To je hranica medzi voľným nákupom a povinnou registráciou. Tá bude znamenať, že ak kúpim dron, ktorý presiahne určenú hranicu (hmotnosť alebo kinetickú energiu), budem musieť prejsť on-line testom a dron sa zaregistruje. Dostane dokonca svoje registračné číslo, ktoré bude musieť byť viditeľne na ňom umiestnené (ŠPZ pre drony). A bude jedno, či používam dron ako profesionál alebo iba na lietanie cez víkend nad chalupou. Tak je tomu inak aj dnes (je stanovená povinnosť získania povolenia od leteckého úradu), napriek tomu, že to mnohí majitelia neriešia.

Druhá oblasť regulácie vychádza z kategorizácie, kam dron spadne. Základ bude tvoriť prvá kategória označená ako Open, čo sú všetky základné drony, kde sa nebude vyžadovať povolenie na prevádzku od leteckého úradu, ani registrácia dronu a tieto budú môcť lietať iba v určenej výške (zatiaľ je návrh do 150 m) a bude zrejme aj stanovený vek majiteľa alebo obsluhy.

Na prvú kategóriu nadväzuje druhá s názvom Specific, čo sú povinne povoľované drony od leteckého úradu, samozrejme registrácia a každý ich užívateľ musí plniť počas lietanie pravidlá, ktoré sa stanovia pre celú EÚ práve novým nariadením. Tie zatiaľ nie sú ešte jasné. A do tretice najvyššia skupina kam pôjdu vojenské drony a tiež drony na prepravu osôb, čo je segment budúcnosti, no EÚ ho chce jasne vymedziť a regulovať (skupina certified).

Nechcená regulácia?

Mnohí kupujú drony pre zábavu a o pravidlách, registrácii alebo nejakom on-line teste nechcú ani počuť. V praxi sa podľa mňa obtiažne bude nachádzať priestor na kontrolu, najmä v odľahlých oblastiach, mimo mesta. Ak vidím dron nad lesom, neznamená to automaticky, že viem určiť kto a kedy ho ovládal. Na strane druhej je tu priestor pre spojenie pravidiel a ich jednota naprieč EÚ a keď zoberiem dron na dovolenku, viem aké pravidlá pre mňa platia a ako lietať napríklad v Chorvátsku.

Spomína sa tiež poistenie, ktoré teraz skoro neexistuje a proti škodám, ktoré prípadne môžem spôsobiť je to vhodná prevencia. Tak uvidíme, aký výsledok prejde cez finálne hlasovanie. Na uvedenie do praxe odhadujem, že bude treba približne dva roky.

19.8.2018

+