MojAndroid

Dopravný úrad definoval podmienky, za ktorých budú všetci majitelia dronov, od polovice novembra tohto roka, lietať. Podmienky sa budú týkať nielen hobby majiteľov dronov, ale i tých, ktorí sa touto prácou živia. Rozdiely, samozrejme, sú a je dobré ich poznať.

Pre hobby použitie rozhoduje hmotnosť

Celkový systém nastavenia pravidiel bude rozlišovať medzi osobami, ktoré použijú dron na nekomerčné účely a tými, ktorí sa budú prácou s dronom aj živiť. Pre väčšinu fanúšikov týchto hračiek je práve hobby kategória najdôležitejšia, pretože do nej spadajú. Hlavné a dôležité poznanie z rozhodnutia Úradu je pri nekomerčnej aktivite práve to, že nie je potrebné mať povolenie, licenciu ani žiadne iné rozhodnutie, ktoré by takéhoto človeka oprávňovalo s dronom lietať. A to je skvelá správa, pretože sa uvažovalo aj nad jeho zavedením v kategórii hobby letcov s dronom. Rozhodnutie Úradu označuje celú skupinu hobby používateľov ako kategóriu A a pre ňu následne definuje celkovo päť podkategórii, kde je definičným znakom hmotnosť dronu.

Čo hovoria jednotlivé kategórie?

  • C0 – dron s hmotnosťou menšou alebo sa rovnajúcou 250 g. S takýmto dronom sa dá lietať iba tak, aby neboli prelietavané zhluky ľudí, do výšky 30 metrov nad zemou a ďalej ako 3,7 kilometra od najbližšieho letiska.
  • C1 – dron s hmotnosťou menšou alebo rovnajúcou sa 900 g a zároveň vyššou ako 250 g. Tu platia identické pravidlá ako pre modely zaradené do skupiny C0.
  • C2 – dron s hmotnosťou menšou alebo rovnajúcou sa 4 kg a zároveň vyššou ako 900 g. S týmito dronmi sa dá lietať v minimálnej vzdialenosti 5 metrov od nezúčastnených osôb a nesmú sa prelietavať husto osídlené oblasti, ako sú obce, mestá a podobne. Tiež pre kategóriu C2 sú identické pravidlá ako tie aplikované na kategóriu C1
  • C3 – dron s hmotnosťou menšou alebo rovnajúcou sa 25 kg a zároveň vyššou ako 4 kg. S dronmi tejto kategórie treba dodržať požiadavky kladené na kategóriu C2. Zároveň sa dá lietať maximálne do výšky 30 metrov nad zemou a ďalej ako 5,6 kilometrov od najbližšieho letiska.
  • C4 – model lietadla s hmotnosťou menšou alebo rovnajúcou sa 25 kg a zároveň vyššou ako 4 kg. Aj pre C4 platia pravidlá ako pre modely zaradené do kategórie C3.

Pri všetkých nekomerčných letoch zároveň platí, že sa dá snímať alebo nahrávať video, pričom je dôležité si uvedomiť, čo sme zaznamenali (aby sa dotknutá osoba, jej tvár a súkromie neocitla na YouTube). Inak je snímanie dronom možné, a to vrátane šírenia na internet, pričom však musí ísť o nekomerčné použitie takýchto záberov.

Komerční piloti s licenciou a poistením

Ak by však chcel človek dron využívať komerčne, teda na výkon svojej práce, nevyhne sa oveľa prísnejším pravidlám. Ako prvé musí majiteľ získať povolenie, ktoré vydáva Dopravný úrad. Druhou podmienkou je poistenie pre prípad zodpovednosti za škodu, no a do tretice musí dron zaregistrovať a spracovať k nemu a jeho používaniu prevádzkovú príručku.

Komerčná prevádzka však bude môcť byť vykonávaná aj v noci, čo hobby majiteľom nie je umožnené. Zároveň sa bude Úradu oznamovať aj telefonický kontakt na majiteľa, kde bude musieť byť zastihnutý, a to až na dvoch číslach. A k tomu si treba ešte prirátať, že samotný majiteľ takéhoto dronu musí oznamovať zmenu času letu a skončenie letu, ak bude mať komerčný charakter.

Dodržiavanie nových pravidiel bude overovať a sankcionovať Dopravný úrad.

4.11.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+