MojAndroid

Tretí najväčší predajca mobilných telefónov vo svetovom meradle za minulý rok. Výrobca mobilných technológií, telefónov, ale tiež príslušenstva. Spoločnosť, ktorá nemá ani jednu kamennú predajňu a marketing robí najmä cez sociálne siete. To je Xiaomi Inc., ktorý býva prirovnávaný k Applu ďalekého východu.

Xiaomi vzniklo relatívne nedávno, založenie je datované do roku 2010 a prvým cieľom spoločnosti bol vývoj softvérových riešení, konkrétne sa jednalo o nadstavbu a úpravy pre Android. Ich vzostup bol raketový a to bol iba krok k vlastným hardvérovým riešeniam a prvým telefónom. Prvý model so systém Android a rozhraním MIUI sa zrodil v ten istý rok, kedy aj samotná firma. A už v tom nasledujúcom prichádza na svetlo mobilných trhov aj u nás známy Xiaomi Mi1, ktorému práve Samsung vyčítal, že sa až nápadne podobá na ich TouchWiz. Nasledovali modely Mi2 a Mi3 a v roku 2013 spolu s Mi3 uvádza firma prvý fitnes náramok MiBand.

xiaomi-miband

Model Mi1 bol skutočným hitom a v Číne sa stal najvyhľadávanejšou komoditou na mobilnom trhu, predobjednávky dosiahli hranicu 300 000 kusov a k tomu sa o rok neskôr pridáva nárast kapitálu spoločnosti na 4 miliardy USD. Pri množstve výrobcov a veľkosti čínskeho trhu je takých rýchly rast obdivuhodný.

Rýchle úspechy je možné vidieť najmä v tom, že Xiaomi sa už od začiatku snaží získavať spolupracovníkov, ktorí majú skúsenosti s prácou pre skutočných lídrov na trhu. Viacerí tak boli vykúpení z Microsoftu alebo Googlu. Za vrchol tejto snahy by sme mohli označiť príchod Hugo Barra, ktorý prešiel z Googlu priamo do Xiaomi na post viceprezidneta.  Toto sa udialo v roku 2013 a na rok 2014 si spoločnosť pripravila do štatistiky skvelý nárast predaja svojich modelov, keď uvádza celkový počet necelých 19 miliónov predaných mobilných zariadení od svojho vzniku.

Hugo Barra

V roku 2014 sa ukázal na svete prvý tablet Mi Pad a nechýbalo ani pokračovanie modelu Mi4. Tento rok bol tiež dôležitým míľnikom na expanziu do domácností a riešení, ktoré majú uľahčiť a spríjemniť každodenný život vďaka technológií. Inteligentná domácnosť je tak pojem, ktorá naplno ovládla tiež Xiaomi.

Rok 2015 začína opäť číslami, spoločnosť už uvádza celkový počet svojichpredaných zariadení číslovkou 61 120 000. A k tomu sa pridáva nový model phabletu s názvom Xiaomi Redmi Note a telefón
Mi 4i. A okrem samotnej materskej krajiny prebieha v plnom prúde aj expanzia spoločnosti, vzniká továreň v Brazílii a expanzia predaja s novými pobočkami spoločnosti v Malajzii a Indii. Pokračuje aj rozvoj produktov pre inteligentnú domácnosť a výsledkom je okrem iných aj vlastná žiarovka Yeelight Smart Light Bulb alebo čistič vody s filtrom.

The-Xiaomi-Redmi-Note-3-Pro-is-introduced

Rozvoj sa nezastavil ani okolo mobilných telefónov a zariadení. Predstavený bol Xiaomi Redmi Note 2, ktorého však nasledoval veľmi rýchlo Redmi Note 3 a na konci roku 2015 sa začal predaj telefónu
Mi 4c. Telefóny a ich sága vrcholí zatiaľ na tohtoročnej výstave MWC Barcelona 2016, kde sme videli nový Xiaomi Mi 5, ktorý dostal do vienka keramické šasi a už sa predáva aj u nás.

Xiaomi mi5_2

Čo však kritici spoločnosti? Tí sú pri každej firme a každom úspechu a zrejme najviac sa spoločnosť dostáva pod paľbu ich slov za kopírovanie správania a postupov v štýle Apple. Dokonca jej zakladateľ, Lei Jun sa oblieka ako Steve Jobs a tiež uvádzanie nových produktov je inšpirované Kaliforniou. Aj samotné telefóny sú údajne iba lacné kópie tých s nahryznutým jablkom. Ako to už býva, každý vzostup a úspech musia sprevádzať aj takéto spojenia. Treba však uznať, že po prvotných obavách sa značke darí aj v Európe a to najmä vďaka cenovej politike, ktorú zvolila pri svojich produktoch.

Xiaomi má za sebou aj kauzu okolo sledovania svojich zákazníkov, ktorej sa snáď nevyhol žiadny veľký výrobca. Čínsky gigant mal odosielať na servery IMEI telefónov a kontakty z nich. Firma sa k incidentu postavila celkom priamočiaro, pochybenia boli priznané, ale vraj sa dáta nikde osobitne neuchovávajú a ani inak ďalej nespracovávajú. Samozrejme, tomu sa dá iba veriť, pretože skutočnosť to nemusí pripomínať ani zďaleka.

Zaujímavým aspektom spoločnosti je aj prístup k zákazníkom. Tí majú možnosť cez sociálne siete navrhovať alebo požadovať funkcie, vzhľad, prípadne iné prvky pre Android, ktoré firma ako nadstavby dáva do svojich telefónov. Dokonca je podľa štatistiky veľká pravdepodobnosť, že sa dobrý nápad v novej verzii systému objaví.

Expanzia firiem ako je napríklad Xiaomi bude naďalej pokračovať, pretože je to koncept, ktorý je pre mnohých zákazníkov viac príťažlivý, ako drahšia konkurencia. Najmä ak uvážime, že vo vývoji softvéru a používaných materiálov s ňou čínski výrobcovia rovnajú tempo. Ak sa k tomu pridá v budúcnosti vlastná výroba a distribúcia v Európe, bude mať Samsung a zvyšok trhu ťažší spánok. Kapitál Xiaomi rozhodne nechýba a s ním je to už iba krok k ďalšej a ešte väčšej expanzii.

15.5.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+