MojAndroid

Téma roaming a jeho nové pravidlá už ide do finále. Za necelé dva týždne by sme mali spoznať definitívnu predstavu aj našich operátorov, ako nás vybavia na cestu po Európskej únii. Najmä mobilné dáta vzbudzujú obavy a ako sa ukazuje, je to priestor na najväčšie špekulácie a ponuky pre zákazníka, kde sa niečo dá získať. No aj stratiť, ako to nedávno vo svojom pokuse ukázal Orange.

Potrebujem na Slovensku zahraničné číslo. Čo s tým?

Vďaka nášmu čitateľovi Števovi, máme zaujímavú otázku. Je to síce špecifická situáciu, ako ju Števo vykreslil, avšak pohľad nových pravidiel roamingu na ňu, môže zaujať. O čo vlastne ide? Predstavte si, že máte špecifickú agendu podnikania, ktorá si vyžaduje, aby vaša firma mala a udržiavala aktívne telefónne číslo, ktoré je pridelené českým operátorom. Využívate ho však na Slovensku, kde firma síce sídli, no práve pre český trh a tamojších zákazníkov bol zvolený tento model. Teda český zákazník bude volať vždy na české číslo. O dôvodoch je zbytočné polemizovať, sú výlučne na rozhodnutí danej spoločnosti. Ako sa však k pokračovaniu tejto komunikácie pozrieť z pohľadu novej regulácie, ktorá nás od 15. júna, teda už doslova za niekoľko dní čaká?

Nová regulácie, obávam sa je v tomto celkom jednoznačná. To však platí iba o postupe, ktorý operátor môže zvoliť. A žial, poplatky v tom hrajú svoju rolu, aj keď by sme ich od 15. júna nemali poznať. Preto bude platiť nasledovné:

Všeobecným pravidlom je, že ak budete tráviť viac času doma ako v zahraničí alebo používate svoj mobilný telefón viac doma ako v zahraničí, môžete využívať domáce ceny pri cestovaní kdekoľvek v EÚ. Toto sa považuje za spravodlivé využívanie roamingových služieb (známe pravidlo „Roam like at home“).

Ak tomu tak nie je, mobilný operátor vás môže kontaktovať a zároveň počas štyroch mesiacov môže zisťovať prípadné zneužitia založené na vyváženosti roamingu a domácej aktivity. Bude to znamenať, že ak počas štyroch mesiacov strávite väčšinu času v zahraničí a spotrebujete viac služieb v zahraničí ako doma, môže vás operátor požiadať o objasnenie situácie, a to v lehote 14 dní. Ak budete pokračovať aj napriek upozorneniu v takomto používaní služieb od operátora, tento môže začať aplikovať poplatok na takúto aktivitu. No v prípade, že počas týchto 14 dní obnovíte svoju aktivitu v domácej krajine (teda tam, kde je operátor, ktorý SIM kartu vydal), nebudete platiť žiadny extra poplatok. Otázka, ktorá nie je vyriešená priamo znie, ako sa bude operátor pozerať a riešiť niekoho, kto by takto počkal vždy na upozornenie a plynutie týchto 14 dní opakovane. Teda by opakovane dokázal odvrátiť poplatky za to, že aktívne využíva SIM kartu v zahraničí.

Teda v praxi bude iba na operátorovi, ako sa k danej situácii postaví. Ten totiž zistí, že jeho služby (v tomto prípade česká SIM karta využívaná počas celého roka na Slovensku) sú využívané v inom členskom štáte celý rok a teda aplikuje najskôr upozornenie a tiež sledovanie tejto aktivity. Nariadenie však neukladá operátorovi povinnosť zasiahnuť a začať uplatňovať poplatky za túto službu. Je to vždy na vôli a rozhodnutí daného operátora a to, ako sa k tomu postaví zistíme už čoskoro, ak sa uverejnia nové cenníky a nové pravidlá pre roaming od 15. júna.

Spoplatnená aktivita

Náš prípad, čitateľa Števa však môže vyústiť v aplikáciu poplatkov. S tými nová regulácia počíta a ak český operátor vyhodnotí situáciu v neprospech zákazníka, bude mu účtovať poplatky za to, že jeho SIM kartu používa celý rok na Slovensku. Tieto poplatky by sa dali chápať ako určitá forma nového roamingu a vlastne budem platiť za to, že som v zahraničí. Teda podobný model, ako je nastavený dnes. Poplatky budú mať svoj strop, na ktorý operátor môže ísť. Minúta hovoru bude obmedzená na 3 centy a jedna SMS správa na 1 cent. Pre mobilné dáta bude maximálna prirážka 7,7 EUR za GB (od 15. júna 2017), ktorá klesne na 6 EUR za GB (od
1. januára 2018), 4,5 EUR za GB (od 1. januára 2019), 3,5 EUR za GB (Od 1. januára 2020), 3 EUR za GB (od 1. januára 2021) a nakoniec 2,5 EUR za GB (od 1. januára 2022).

Teda, ak napríklad slovenská firma s českou SIM kartou minie za mesiac 300 minút hovoru, môže byť českým operátorom, okrem samotného poplatku za daný program ešte „sankcionovaná“ platbou
9 EUR (3 centy za jednu minútu). Môže to byť samozrejme aj menej, to záleží od toho, ako si samotný, v tomto prípade český operátor nastaví svoj cenník pre takéto prípady.

Každopádne, k obmedzeniu služieb by prísť nemalo, iba budú drahšie. Čiže takáto aktivita môže aj po 15. júni pokračovať a je na rozhodnutí operátora, ako sa s ňou vysporiada. Čo bude otázka skôr finančná, prepojená do navýšenia poplatku za samotný paušál. Nepredpokladám, že by takúto aktivitu nejaký operátor akceptoval bezplatne. No definitívne uvidíme po 15. júni.

28.5.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+