MojAndroid

Slovenské internetové obchody si začínajú zvykať. Objavili čaro reklamy a sloganov o veľkých zľavách, kľudne aj 80 %. Čo sa však za týmto pekným pozvaním na nákup skrýva? Väčšinou fígeľ, aj keď pravidlom to našťastie stále nie je.

Black Friday po slovensky. Je iný?

Zahraničná skúsenosť je u mnohých z nás. Zľavy známe z Veľkej Británie alebo Ameriky počas Black Friday si stále predstavujeme ako niečo výnimočné. No realita je v zásade podobná, ako u nás. Britský magazín Which? urobil analýzu ponúkaných cien a zliav, ktoré sa pripravujú na tento jediný deň  v roku a zistenie je vcelku jednoznačné. Aj Britský Black Friday je založený na jednoduchom triku, v ktorom sa ceny zvyšujú niekoľko dní pred magickým štvrtým piatkom v novembri. Podľa britských analytikov sa to deje až pri 60 % výrobkov, ktoré idú do zliav.

Slovenské obchody už dávnejšie pochopili silu tejto značky a väčšina z nich má pripravené na tento deň aj vlastné sekcie v rámci webu, kde prezentuje obrovské zľavy. Nič pod 50 % sa nepočíta, ľudia chcú aspoň päťdesiatky. No ako je to vlastne so samotnými cenami? Úplne identicky, ako aj v Británii alebo napríklad v Čechách. Tam robila prieskum agentúra Apify.com. Opäť s výsledkom, ktorý sa dá jednoducho demonštrovať na príklade, ktorý agentúra analyzovala. V rámci jedného z e-shopov bola zľava na aku vŕtačku vo výške 45 %, pôvodná cenovka ukazovala na sumu 4 899 Kč a tá nová už v zľave svietila so sumou 2 650 Kč. A mesiac dozadu? Cena bežne v každý deň v danom e-shope bola 2 799 Kč, avšak dva týždne pred plánovaným BlackFriday bola zvýšená práve kvôli vyvolaniu dojmu akcie. A to až  na 4 899 Kč. A skvelá zľava je na svete.

Legálne alebo nelegálne?

V tomto smere má slovenský zákon vcelku jasno a pri jeho znalosti aj naše kontrolné orgány musia stroho konštatovať, že predávajúci si môže cenu zvyšovať podľa svojej úvahy a žiadny minimálny alebo maximálny strop v tomto prípade naplatí. Ani časový rámec nie je daný. Čiže konanie slovenských obchodníkov, ktorí si dva týždne pred veľkou nákupnou kampaňou zvyšujú ceny, aby vyvolali dojem zliav je legálny.

Máme síce zákon o ochrane spotrebiteľa (zákona č. 250/2007 Z. z.) , ktorý má nasledovné kúzelné slová spojené s cenou výrobku:

„Obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá, alebo akýmkoľvek spôsobom uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa, a to aj ak je táto informácia vecne správna vo vzťahu k cene alebo k spôsobu výpočtu ceny alebo existencie osobitnej cenovej výhody.“

Tu však nastupuje prax, ktorá predsa spotrebiteľa a kupujúceho neklame. Dostáva informáciu o cene výrobku v danom čase, ktorá je správna. Predajca ju síce takto navýšil, aj keď napríklad dva týždne pred BlackFriday, avšak to mu žiadny zákon nezakazuje. Je na jeho uvážení, akú cenu poskytne a ako tým bude bojovať o zákazníka a jeho priazeň. Z tejto ceny následne urobí zľavu, ktorú skutočne správne prepočíta a ponúkne zákazníkovi. Skvelý model, ktorý aj u nás začína zaberať.

Aj tu je však vidieť posun, kedysi aj veľké internetové obchody riskovali a ponúkali šialené zľavy. Avšak pri prepočte sa ukázalo, že napríklad na telefóne s cenovkou 400 EUR a s ponúkanou zľavou 96 % bola predchádzajúca cena telefónu 11 300 EUR. Akcia by sa teda skôr mala volať, telefón v cene auta. Toto samozrejme nelegálne je, pretože daný smartfón nikdy cenovku cez desať tisíc nemal. Na tomto sa dá demonštrovať akú cestu prešli aj slovenskí predajcovia a nakoniec si našli spôsob, ako zaujať zľavami a veľkými nápismi. Samozrejme všetko spôsobom, ktorý je legálny, pri väčšine tých, ktorí sa snažia tak vyzerať.

Hovoriť o nejakej morálke nemá žiadny zmysel. Predajca chce predávať a keď mu to štát umožní, volí na to všetky dostupné formy. Je už podľa mňa iba na kupujúcom, aby pri troche minimálnej miery námahy cez verejne dostupné vyhľadávače našiel líniu vývoja ceny a tým si zľavu overil. Pri internetovom obchode to v zásade nie je problém. Idú predsa Vianoce, tak už teraz sa môžeme tešiť na ich výpredaje. Zažijeme opäť kúzla s číslami od našich predajcov?

3.12.2017
  • Lukas Vyletel

    hlavne by sme nemuseli na Slovensku saskovat s nejakym Black Friday. Drviva vacsina Slovenskeho obyvatelstva vobec netusi co to vlastne je.

    • CABAL

      No keď to, ale napríklad v TV vytrubuje ten zelený hajzlík, tak už potom to musí vedieť každý :D

  • Adrián

    staci prestat nakupovat v tento den a je po probleme, potom by si chlapci a dievcata v obchodoch 2x rozmysleli, ci budu navysovat o 60% a zlacneju o 55% :D

    • Fyi de Will

      ja nakupujem jedine vtedy, keď mi niečo treba a len to, čo mi treba. neverili by ste, ale tým sa dajú ušetriť fantastické peniaze a netreba ani pritrúble zlavové akcie. :D

      • Zapp Brannigan

        len vtedy a len to co ti treba? nesranduj. ak to moze cakat do BF tak ti to v skutocnosti netreba a je to len ako si pisal .. pre radost :)

        • Fyi de Will

          si rozumu mdlého, keď nerozumieš myšlienke písaného textu? skús si to prečítať viackrát, trochu sa zamyslieť, možno pochopíš. ;-) ak si dyslektik, vopred sa ospravedlňujem.

  • Noro

    Dá sa to zastaviť veľmi jednoduchým trikom. Ak by štát prinútil eshopy povinne zobrazovať graf s históriou vývoja ceny tak by každému zákazníkovi bolo hneď jasné že s danou zľavou niečo nie je v poriadku. A samozrejme zakázať duplicitné pridávanie výrobkov v danom eshope. Lebo už som sa stretol s tým že v jednom eshope bol ten istý výrobok len s rôznymi cenovkami.

  • cenculsk

    ono by sa to dalo osetrit uplne v pohode. ze dany tovar za danu cenu sa musi predavat v kuse minimalne napr. mesiac. a nic take, ze cenu navysim o jednej rano na 5 minut, potom ju po 5 minutach dam na povodnu, ale o mesiac, ked bude black friday, tak cenu pre zlavu budem vypocitavat z tej ranajsej ceny pred mesiacom. lebo zakon pri zlavach nehovori, ze zlava sa pocita z poslednej ceny. zakon hovori, ze zlava sa musi pocitat z ceny, za ktoru sa predaval. a je jedno kedy. takze kludne aj z tej o jednej rano, ktora bola 5 minut. takze ak by mal obchod povinnost dany tovar predavat v kuse napr. aspon mesiac, tak by si velmi rychlo rozmyslel, ci na mesiac zvysi umelo cenu.

  • SeppWinkler

    Mala by platiť zákonná regulácia, že výška uvádzanej zľavy musí odzrkadľovať rozdiel medzi zľavnenou cenou a POSLEDNOU PREDCHÁDZAJÚCOU cenou v danom obchode. A žiadne pofidérne zľavy by sa robiť nedali. Zároveň by mal byť k dispozícii vývoj ceny, aby sa zabránilo kreatívnemu podnikateľovi zdražiť tovar na jeden deň. Za porušenie by mala byť sankcia hlavne v podobe zákazu činnosti. Lenže to by zákonodarca musel skutočne chcieť chrániť spotrebiteľov (čo skutočne nechce).

+