Okrem smartfónov, tabletov, inteligentného príslušenstva a áut nám občas do redakcie zavíta aj nejaká špecialita. Tentokrát ide o 55″ televízor BenQ ST550K so 4K rozlíšením, ktorý okrem iného ponúka aj operačný systém Android. My sme otestovali nielen zobrazenie a vlastnosti obrazovky tohto televízora, ale aj jeho inteligentné jadro. Prečítajte si, aké výhody a nevýhody ponúka takto vybavený spotrebič.

Základné informácie a zobrazenie

BenQ ST550K je 55″ televízor s LED podsvietením a so 4K rozlíšením. Na obrazovke tak môžete pri bližšom pohľade nájsť až 3840 x 2160 pixelov, ktoré sa obnovujú frekvenciou 60 kHz. TV ponúka kontrastný pomer 1200:1 a maximálny jas na úrovni 350 cd/m2. Odozva zariadenia je 6 ms (GTG) a povrch obrazovky je upravený tak, aby sa od neho neodrážalo priame svetlo (niektoré informácie hovoria o antireflexnom povrchu, no obrazovka je lesklá, a tak by sme ju my sami nenazvali antireflexnou). Televízor inak ponúka veľmi verné farby, ktoré sú však miestami presýtené, čo niekomu nemusí vyhovovať. Najmä, ak chce na obrazovke sledovať reálne zobrazenie farieb. Všetko sa však dá upraviť v nastaveniach obrazu.

ovladac-benq-st550k

Takto vyzerá ovládač pre BenQ ST550K. Všimnite si najmä jeho spodnú polovicu, ktorá obsahuje tlačidlá pre ovládanie systému Android.

Testovaný model ponúkal množstvo možností pre pripojenie. V jeho zadnej časti nájdete 3x HDMI, 1x LAN, 4x port USB (jeden USB 3.0), D-sub, ale aj koaxiál. Okrem toho sa tu nachádza aj priestor pre pripojenie ďalších kariet, ktoré rozširujú funkcionalitu televízora – napríklad Wi-Fi karta. Bez nich sa TV nepripojí na vašu domácu Wi-Fi a nemôže vytvoriť ani hotspot. Ak si však túto kartu dokúpite, tieto funkcie môžete pohodlne využívať. BenQ ST550K tak môže čiastočne nahradiť aj rolu Wi-Fi routera. Okrem toho nechýba na konštrukcii ani informačná LED dióda v prednej časti, príprava na závesný systém so štandardom VESA a dvojica 8W reproduktorov, ktoré však nepatria kvalitou medzi to najlepšie, čo táto cenová kategória ponúka. Na bežné pozeranie TV vám však postačia.

benq-st550-k-TV-1

Zobrazenie tohto televízora ťaží najmä z vysokého rozlíšenia. Hoci je dnes dostupného veľmi málo 4K obsahu, väčšina high-end smartfónov už zvláda aj nahrávanie v 4K a na YouTube nájdete kopec kvalitných videí s týmto rozlíšením. Ich zobrazenie na BenQ ST550K je naozaj zážitkom, čo sme si otestovali aj my pri zobrazení ohňostroja v 4K. Obraz je veľmi ostrý aj v prípade, že sa naň pozeráte z 1 metra, pričom jeho najväčšou výhodou je práve ostrosť. Tú samozrejme dopĺňajú aj pestré farby a dostatočne vysoký jas. Z hľadiska zobrazenia tak tomuto televízoru naozaj nemôžeme nič vytknúť. Radosť pozerať sa. BenQ ST550K poháňa procesor MSD6A918 s 2 jadrami Cortex A9 s taktom 1,5 GHz doplnený o 2 GB RAM. O zobrazenie sa stará grafický čip Mali-450.

benq-st550-k-TV-3 benq-st550-k-TV-2

Android v TV

Výnimočnosť televízie BenQ ST550K nespočíva iba v jej kvalitnom obraze. Od konkurentov sa odlišuje aj tým, že ponúka operačný systém Android, konkrétne v staršej verzii 4.3 Jelly Bean. Systém je dosť okresaný a prispôsobený na ovládanie TV ovládačom. Mrzí nás, že sa nám do televízie nepodarilo počas testu nainštalovať žiadnu novú aplikáciu. BenQ ST550K totižto neobsahuje žiadny obchod s aplikáciami a cez APK súbory inštalácia súborov nefunguje. K dispozícii tak máte iba predinštalované tituly, a to prehrávač multimédií, internetový prehliadač, WPS Office a správcu súborov. Tie však fungujú dobre a počas testovania sme s nimi nemali väčší problém. Vďaka USB portom môžete k tomuto televízoru pripojiť až 4 disky a prehrávať z nich multimédiá. Bezproblémovo funguje aj prehrávanie niekoľkogigabajtových filmov, no dajte si pozor na rýchlosť média, z ktorých ich prehrávate. Ak totižto pripojíte disk čo i len do USB 2.0 konektoru, TV nemusí stíhať načítavať video z úložiska. A do vnútornej pamäte veľa filmov nenahráte – má totižto 8 GB. Počas testovania sme mali problém aj s kompatibilnými formátmi videa. Napríklad 4K film vo formáte .mkv nám televízor odmietol prehrať, avšak s formátmi .avi a .mp4 problém nemal.

benq-st550-k-TV-7

Internetový prehliadač aj ostatné aplikácie fungovali dobre, len sme si museli zvyknúť na ich ovládanie pomocou šípok na ovládači televízora. Internet sme do TV zaviedli pomocou LAN kábla. BenQ ST550K si nastavil všetky parametre pripojenia automaticky, a tak nie je nutné zadávať žiadnu IP adresu, ani nič podobné. Pripojenie bolo spoľahlivé a jeho rýchlosť bola porovnateľná s tou, ktorú dosahujeme na počítači pripojenom do rovnakej siete.

benq-st550-k-TV-4

Pri inteligentných televízorom býva problém aj písanie na klávesnici. Tá sa totižto ovláda klasickými šípkami a tlačidlami na ovládači, takže to chce trochu trpezlivosti. Odozva ovládača je však dobrá. Pokiaľ chcete televízor na prehliadanie internetu využívať častejšie, môžete si k nemu pripojiť cez USB klávesnicu a myš, a televízor ovládať pomocou nich.

benq-st550-k-TV-5

Celkovo hodnotíme systém tohto televízora ako veľmi svižný a stabilný. Nakoľko sa nám do neho ale nepodarilo doinštalovať žiadne aplikácie, jeho funkcie sú obmedzené len na prezeranie dokumentov, surfovanie na webe a prehrávanie filmov, seriálov či zobrazenie fotiek z vášho externého disku. V menu sa nachádza aj aplikácia X-Sign, ktorá slúži na vytvorenie jednoduchých filmov a prehrávanie multimédií. Tú sa nám však rovnako nepodarilo počas testovania spustiť.

Hodnotenie | BenQ ST550K

BenQ ST550K vyzerá naozaj dobre a keď sa naň pozrieme ako na televízor, nemáme mu čo vytknúť. Niekoľko výhrad však máme k samotnému systému, ktorý túto televíziu poháňa. Nepáči sa nám ani fakt, že sa priamo v TV nenachádza zabudovaná Wi-Fi. Tá by v tejto cenovej relácii mala byť základom. Inak ale ide o výborný televízor s krásnym LED panelom, ktorý je vďaka 4K rozlíšeniu naozaj šperkom vašej domácnosti. Odpovedá tomu však aj cena, ktorá pre nami testovaný model začína na sume 1385 EUR.

benq-st550-k-TV-6

Plusy

• 4K rozlíšenie