MojAndroid

Súčasné smartfóny, tablety a celkovo elektronický svet je plný reklamy. Nájdeme ju v mnohých hrách a aplikáciách, prichádza nám mailami a smskami a ak sa pripojíme na internet, väčšina stránok je ňou doslova prešpikovaná. Aby toho nebolo dosť, existujú aplikácie, ktoré umiestňujú reklamu aj do notifikačnej lišty, prípadne nám vytvoria reklamný odkaz na domovskej obrazovke, alebo záložku v mobilnom prehliadači. Človek by si povedal, že vývojári už vyčerpali prakticky všetky možnosti, ale to by sme ich podcenili – chcú totiž umiestňovať reklamy aj na uzamknutú obrazovku a prvé lastovičky sa už objavili.

Locket 1

Pre úplnosť treba povedať, že v tomto prípade by používateľ za zobrazovanie reklamy dostával peniaze. Umožňuje to nová aplikácia Locket, ktorú vyvíja malý newyorský startup a jej beta verzia je už dostupná v Google Play. Jeho piatim členom pod vedením Yunha Kim sa na jeho rozbeh podarilo z viacerých zdrojov získať sumu 500 000 dolárov. Ako uvádza sama Kim, pred založením startupu pracovala v banke ako analytik investičného bankovníctva a počas dlhých pracovných dní bola jej jediným spojením s vonkajším svetom obrazovka mobilu. Vždy, keď odomykala obrazovku, uvažovala, ako by sa tento nevyužitý priestor dal speňažiť. Rozhodla sa preto vytvoriť spomínaný startup, pričom niektorí zo zakladajúcich členov mali predchádzajúce skúsenosti s oblasťou reklamy.

Locket 5

Podľa Kim a členov jej startupu existuje výrazný priestor na vytvorenie nového segmentu mobilného reklamného trhu, ktorý nazývajú „reklama na prvý pohľad“. Nie je to pritom úplne nová myšlienka, podobné nápady už fungujú v praxi na niektorých lokálnych trhoch, napríklad v Kórei. Ako však vysvetľuje Kim, v USA, kde sa momentálne zameriavajú s aplikáciou Locket, je táto oblasť ešte v plienkach. Locket je teda určený hlavne pre silný americký trh, nám v redakcii sa aplikáciu nepodarilo nainštalovať ani na jedno z našich zariadení.

Reklamy na uzamknutej obrazovke zobrazujú tiež niektoré zariadenia od Kindle, Locket však vsádza na odlišný prístup. Na rozdiel od zariadení Kindle, ktoré sú podporované reklamami a používateľ je doslova nútený, aby si reklamu pozrel, dáva Locket používateľovi na výber, či sa chce zapojiť, alebo nie. Ťahom prsta v jednom smere si tak môže vybrať, či bude presmerovaný na webstránku ponúkajúcu nejaký tovar, službu či zľavový kupón, prípadne si pozrie filmový trailer. Ťahom prsta do opačného smeru sa zase dostane priamo na svoju domovskú obrazovku. V oboch prípadoch však dostane zaplatené už za samotné zobrazenie reklamy. Keďže sa celý projekt zatiaľ len rozbieha, reklamných partnerov nie je veľa, podľa Kim však rokujú s viacerými významnými spoločnosťami a približne do mesiaca by mali byť na svete prvé dôležité dohody.

Locket 4

Kim s členmi jej startupu

Iste vás zaujíma, aké peniaze sa takouto formou dajú „zarobiť“. Asi vás sklameme, nie sú to žiadne horibilné sumy. Za jedno kliknutie, resp. zobrazenie reklamy dostane používateľ 1 cent, maximálne však 3 centy za 1 hodinu. Istou nevýhodou Locketu je, že pre cielené zameranie reklamy bude využívať dáta z Facebooku, geolokáciu, údaje z iných aplikácií či predchádzajúce reklamy, ktoré si používateľ pozrel. Mnohé aplikácie však niečo podobné robia bežne a používateľ o tom mnohokrát ani nevie. Locket navyše bude selektovať, aké reklamy na uzamknutú obrazovku pustí, autori už napríklad odmietli reklamu na alkohol, spodné prádlo a istú pochybnú mobilnú aplikáciu.

Locket 2 Locket 3

Autori startupu zdôrazňujú, že sa tiež snažia v maximálne miere optimalizovať aplikáciu Locket na korektné zobrazovanie na čo najväčšom počte Android zariadení a zároveň minimalizovať jej dopady na výdrž batérie. Pokiaľ vás zaujímajú ceny inzercie cez Locket, tie sa líšia na základe konkrétneho tovaru či služby, ale cieľom autorov je dostať sa nad hranicu 10 dolárov za tisíc zobrazení a postupne až k 30 dolárom za tisíc zobrazení u celoplošných reklám na celú obrazovku. Podľa Kim sú to primerané ceny, keďže sa jedná o reklamu, ktorá je výrazne na očiach.

Locket vyzerá ako zaujímavý projekt, veľkou otázkou však zostáva, ako sa k nemu postavia ľudia, ktorí bývajú veľmi citliví na zobrazovanie reklám. Locket má však istú psychologickú výhodu v skutočnosti, že používatelia za prezeranie reklám budú dostávať reálne peniaze (hoci žiadne závratné sumy) a časom by sa tento koncept mohol ujať. Každopádne, nás na Slovensku a v Českej republike to veľmi trápiť ani nemusí, keďže je nepravdepodobné, že by sa v blízkej dobe tento projekt spustil aj u nás.

Locket na Google Play

Zdroj: techcrunch.com

20.7.2013

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+