MojAndroid

Vcelku bežná prax, ktorá sa začína, podľa vyjadrení predajcov aj zneužívať. Zákonom stanovenú možnosť vrátiť tovar objednaný cez internet využíva aj po Vianociach mnoho zákazníkov. Okrem tohto postupu však existujú aj mnohé iné finty, kde treba najmä pozorne čítať.

14 dní na odstúpenie pozná každý

Základom nákupu na diaľku, teda cez e-shop, ktorý sa teší u nás veľkej obľube. Štatistika uvádza, že viac ako 60% Slovákov nakupuje cez internet počas roka aspoň jeden krát.  Kupujúci má možnosť (avšak iba spotrebiteľ, fyzická osoba) vrátiť kúpený tovar v lehote 14 dní od jeho prevzatia. Toto právo má každý, nedá sa ho vzdať a nemôže byť ani predávajúcim skrátené. Od momentu prevzatia (je jedno, či sa tak stane u predajcu v jeho výdajnom mieste alebo od kuriéra) mi teda začne plynúť štrnásť dní na to, aby som si buď tovar ponechal alebo ho vrátil.

Ide o dni kalendárne, teda sa počítajú aj sviatky, soboty a nedele. Ešte k tomu pripojím poznámku, že právo odstúpiť a zrušiť objednávku mám aj v prípade, že som ešte tovar neprevzal. Teda ešte pred tým, ako si ho vlastne prevezmem, no už som ho objednal. Tu niektorí predajcovia používajú taktiku vyhrážky, že keď raz niečo objednám, už to musím prevziať.

Nemôžem však zrušiť a teda odstúpiť od zmluvy, ak som kúpil napríklad tovar vyrobený na zákazku podľa mojich požiadaviek. Toto sa týka najmä CD, DVD a iných nosičov s filmom, hudbou alebo softvérom, ak som ich už rozbalil. V zásade však tovar kúpený cez internet môžem vrátiť, je jasne daná lehota. Okamih jej počítania a pre mňa ako zákazníka je postačujúce, ak odstúpenie predávajúcemu odošlem poštou v posledný deň štrnásťdňovej lehoty. A to napriek tomu, že mu moje oznámenie o odstúpení príde až po14 dňoch. Vždy je dôležité posielať takéto úkony cez doporučené zásielky s doručenkou. Aby sme mali jasný podklad, kedy predajca naše odstúpenie prevzal a kedy sme ho odoslali.

Predajcovia predlžujúci zákonnú lehotu

Existujú však aj predajcovia, ktorí zákonom stanovenú lehotu na vrátenie tovaru sami predlžujú. Tento postup je v poriadku, treba si však vždy dôkladne pozrieť podmienky. Ak predajca uvádza, že ponúka možnosť vrátiť tovar až do 30 dní, môže to poskytovať aj ako platenú službu. Teda za využitie môjho práva, aj po uplynutí 14 dní si musím zaplatiť. Druhá kategória predajcov síce ponúka takéto možnosti zdarma. Avšak až v podmienkach sa dočítate, že za každý deň používania po uplynutí 14 zákonných dní na vrátenie, si predajca účtuje poplatok. Akúsi formu náhrady za opotrebenie.

A tak v domnení, že som si predĺžiť možnosť tovar vrátiť až na 30 dní, pri vrátení po 20 dňoch zistím, že predajca za využitie môjho práva už požaduje napríklad 10% z hodnoty tovaru. Takýto postup je v poriadku, ak som ako zákazník bol o ňom informovaný. Sú však prípady, kedy mi svieti lákavá ponuka na bezplatné predĺženie doby na vrátenie až na 30 dní, avšak detailné podmienky sú dostupné, iba keď si ich osobitne pozriem. Čiže služba vo výsledku nemusí byť bezplatná.

Takéto konanie predajcu, ak už spoplatňuje vrátenie po uplynutí zákonom stanovenej doby je prijateľné. Predajca ho môže aplikovať, avšak ako zákazník nesmiem zabudnúť prečítať si podmienky tejto služby.

Kamenné obchody

Osobitná situácia je pri kúpe tovaru priamo u predajcu v jeho predajni. V tomto prípade nemáme právo na vrátenie dané zákonom. Opäť je to iba na rozhodnutí predajcu, či nám toto právo poskytne a za akých podmienok. Väčšina to umožňuje bezplatne alebo výmenou za poukážku na nový nákup, ktorý sa dá uplatniť iba u toho istého predajcu. Čiže je vhodné sa vopred opýtať na tieto podmienky, nechať si ich prípadne vytlačiť alebo predajca dáva v predajni kópiu svojich podmienok. Potom pri vrátení viem presne za akých podmienok mi predajca aj v kamennej predajni zoberie tovar späť. Ako aj v prípade nákupu cez internet a vrátení tovaru po uplynutí 14 dní, môže kamenná predajňa takúto službu poskytovať ako odplatnú alebo ju nemusí poskytovať vôbec.

V prípade pochybností alebo nejasností vždy existuje Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá vie skontrolovať, či Váš predajca postupoval správne alebo nie.

zdroj foto: voudes.com

6.1.2019
  • Efan

    V napíše máte „nevodny“

    • Lukas Vyletel

      a ty mas miesto slova „nadpise“ napisane „nápiše“ :-D Ja viem, autocorrect. Still, funny, vzhladom na kontext :-D

    • Vdaka, opravene :)

+