Námetom predchádzajúcej časti boli princípy tvorby používateľského rozhrania aplikácií na mobilnej platforme Android, presnejšie povedané, išlo o technologické princípy. Pri návrhu používateľského rozhrania treba obzvlášť brať ohľad na ergonómiu a komfort používania. Väčšina mobilných zariadení na tejto platforme využíva dotykový displej, ktorý sa už neovláda perom (stylusom), ale priamo prstom. Ovládanie prstom je intuitívne, bezprostredné, no na rozdiel od dotykového pera, ktorého tenký hrot zasiahne plochu približne 3 × 3 pixely, prst zasiahne plochu zhruba desaťkrát väčšiu. Najlepšiu predstavu získate priložením prsta na niektorú ikonu a porovnaním rozmerov.
Obr. 1 Hrubé prsty verzus pomerne malý displej
Situáciu v oblasti kompatibility používateľského rozhrania navyše komplikuje škálovateľnosť rozmerov displeja od najmenších mobilných telefónov po tablety. Takže pri návrhu dizajnu aplikácie musíte brať do úvahy nielen najnižšiu verziu operačného systému, na ktorej ešte aplikácia pobeží, ale aj veľkosť displeja. A aby to bolo ešte komplexnejšie, Android umožňuje ako štandardnú funkciu približovanie/odďaľovanie obrazového kontextu, a to buď pomocou gesta (odďaľovanie a približovanie dvoch prstov), alebo pomocou trackballu.
Dizajn sa musí podriadiť funkčnosti
Dilemu používateľský komfort verzus dizajn ukážeme na jednoduchom počítadle. Jeho mechanický alebo elektromechanický ekvivalent používajú napríklad letušky či organizátori rôznych podujatí na sčítavanie návštevníkov. Z hľadiska (technického) používateľského rozhrania pôjde o interakciu medzi dotykovým tlačidlom a výpisom obsahu premennej, ktorá sa inkrementuje dotykom tlačidla. No z hľadiska fungovania aplikácie v širších súvislostiach ide o interakciu vášho pohľadu, ktorý spočinie na osobe, ktorú chcete pripočítať, a impulzu na kliknutie prsta na displej. Určite ste si všimli, že tu nie je priestor na pohľad na displej ani hľadanie tlačidla. Preto musí byť tlačidlo čo najväčšie a kliknutie by malo byť nejakým nevizuálnym spôsobom potvrdené – buď zvukom, alebo vibráciou. (K týmto funkciám sa dostaneme v ďalšej časti seriálu.)
Zdroj: ITnews.sk