Virtuálna realita sa snaží vydobyť si svoje miesto. Zatiaľ však s chabým úspechom.

Zážitok v podobe návštevy virtuálnej herne, ktoré aj na Slovensku už vznikajú a ponúkajú svoje služby, je skvelý. Vtedy človek pochopí, že ak sa bude vývoj v tejto oblasti zlepšovať, za niekoľko rokov sa stane predmetom bežnej domácej zábavy a nie iba drahou alternatívou na víkend. Iba nedávno, písal sa rok 2014, Facebook kúpil startup Oculus. A keď už Facebook investuje do virtuálnych okuliarov, tak musia aj ostatní. Veď to čo robí úspešná firma je dobré kopírovať. Po troch rokoch sa môžeme pýtať, kde sa virtuálna realita vlastne dostala?

Google a jeho Cardboard

Ešte sa vráťme do roku 2014. Keďže pred troma rokmi boli technológie a najmä hardvér okolo virtuálnej reality drahý (nie, že by tomu bolo dnes podstatne inak), prišiel Google s riešením s názvom Cardboard. Ak by sme sa pozreli na všetky možnosti, ktoré sa na poli takýchto okuliarov vyskytli, tak svoju predstavu ponúkol okrem Google, aj Sony s PlayStation VR alebo už spomenutý Oculus a samozrejme známy Samsung Gear VR. Predaje sú však celosvetovo chabé, súčet za všetky okuliare ponúkajúce virtuálnu realitu predstavuje iba šesť miliónov kusov za predchádzajúci rok. A to pritom Sony uvádzalo, že jeho virtuálna realita osloví až 2.5 milióna zákazníkov (nakoniec sa nedostali ani na hranicu jedného milióna). Google však všetkým vytrel zrak a niekoľko miliónov predaných kusov je rekord spomedzi všetkej konkurencie. Stále je to však iba akási vstupná brána do virtuálne reality, kde sa okrem Google aplikácii nič nedeje.

Návšteva herne za 30 EUR

Najväčší zážitok a kontakt s tým, ako dnes môže vyzerať a kam sa posunula virtuálna realita, predstavuje herňa. Už sú aj na Slovensku a pre štyroch ľudí za približne 30 EUR na hodinu to predstavuje jedinečný spôsob vidieť, ako sa technológia vyvinula a čo dnes, v roku 2017 ponúka. A pritom nejde iba o hry, môžete pristáť na mesiaci, ovládať svoju kanceláriu alebo vystúpiť na horu v Himalájach.  Toto je skutočne zážitok, no kvôli drahému hardvéru ostane ešte minimálne päť rokov v režime, ako je tomu dnes. Má to však aj výhodu, niektoré prostredia stále potrebujú kvalitný obsah a je tu ešte čo zlepšovať.

Kvalitný obsah a technológia, ktorá by ho prinášala. To je stále oblasť, kde sa vývoj nesmie zastaviť. A čísla ukazujú, že ani nezastaví. Veď ročné investície sa už prehupli cez dve miliardy USD. V tom má prsty najmä Facebook a jeho Oculus (800 miliónov USD) a dokonca Pokémon Go. Ten sa radí tiež medzi virtuálnu realitu, je však zaujímavý z iného hľadiska a to je počet užívateľov. Veď za prvý týždeň iba v USA zaznamenala hra 65 miliónov hráčov a to je už zaujímavá platforma na investovanie a vývoj. Stále je to však celosvetovo s virtuálnou realitou a jej využívaním slabé. Napovedá o tom štatistika známeho servera Steam, ktorý uvádza, že iba 0,38% jeho zákazníkov používa virtuálnu realitu v podobe nejakého zariadenia. To sú skutočne žalostné čísla. Kľúčom k rozširovaniu a veľkému úspechu bude hardvér a najmä jeho cena. Už Google ukázal, že ak sa ponúka niečo čarovné (a to virtuálna realita pre mnohých je) a cena je akceptovateľná, môže sa jednať o miliónový predaj. A iba ten naštartuje vývojárov. Samozrejme, ide to spoločne, pretože bez obsahu bude akýkoľvek kvalitný hardvér k ničomu.

Slovenské liečenie poruchy očí

Príbeh, ktorý ma zaujal je zo Slovenska. Zrejme okrem jeho pacientov málokto tuší, že v Martine je oftalmológ, ktorý sa ako jeden z prvých cez Kickstarter stal majiteľom okuliarov Oculus Rift. A dnes práve virtuálna realita pomáha doktorovi Žiakovi liečiť pacientov. A to aj vďaka špeciálnej hre, ako je Diplopia. Skutočne netradičné využitie technológie, ktorá sa vníma iba na hranie hier a snáď ešte na prežívanie udalostí, ktoré sa týkajú bežného života v trochu inom (virtuálnom) svete.

Avšak na počte reálnych užívateľov virtuálnej reality, ktorý generuje napríklad Steam vidieť, že túto technológiu čaká ešte dlhá cesta k domácnostiam a bežnému používaniu. Aj keď si môžem zaplatiť vstup do špeciálnej herne a užiť si dnešnú podobu virtuálnej reality, počty ľudí, ktorých to zaujme sa počítajú v desiatkach, čo je stále málo. Nakoniec, ani nemusím chodiť do herne a keď to chcem iba vyskúšať a ušetriť tridsať eur, v bratislavskom nákupnom centre takáto možnosť je. A čo záujem? Je skutočne nízky a okrem detí, ktoré spočítame na jednej ruke to okoloidúce masy vôbec neláka. Aj z tohto je zrejmé, že virtuálna realita má pred sebou ešte niekoľko rokov, pokým sa bude vnímať, ako bežná a celkom tradičná súčasť zábavy.

Nezabúdajte, že virtuálnu realitu si zadarmo môžete prísť vyskúšať aj na naše Android Roadshow.

Disqus Comments Loading...