Štedrý deň: Zákazníci preniesli rekordné množstvo dát

Zdroj: Miroslav Schwamberg

Vianočné sviatky sú tradične časom, kedy ľudia volajú svojím blízkym a rodinám alebo píšu blahoželania cez SMS. Zároveň komunikujú cez sociálne siete respektíve zdieľajú fotografie a videá viac než obvykle. Slovenskí mobilní operátori sa po Štedrom dni podelili o štatistiky telefónnych hovorov, poslaných sms a prenesených dát počas tohto sviatku.

Telekom: 4x viac SMS oproti bežnému dňu a 2x viac dát než minulý rok

Aj v roku 2019 ostáva Štedrý deň mimoriadne vyťaženým dňom celého roka pri SMS prevádzke. Zákazníci Telekomu poslali počas 24. decembra 7 757 005 SMS. V porovnaní so štandardným dňom ide o viac ako štvornásobok. Najviac SMS správ sa podobne ako vlani poslalo medzi 12. a 13. hodinou, a to 730 927. Najvyťaženejšie okno ostáva teda v rovnakom čase (naposledy bolo iné v roku 2017, medzi 13. a 14. hodinou).

Zákazníci Telekomu uskutočnili 6 306 576 hovorov, z toho 3 070 007 odchádzajúcich a 3 236 569 prichádzajúcich hovorov. Medziročne sa celkový počet hovorov málinko zvýšil, o 0,59%. Štedrý deň býva však na hovory pomerne chudobný a oproti 23. decembru sa štandardne volá o desiatky percent menej.

Pri dátovej prevádzke na Štedrý deň je zaujímavé spomenúť viaceré faktory. Už niekoľko rokov zákazníci Telekomu na Štedrý deň netrhajú rebríčky v rekordoch dátovej prevádzky, ale viditeľne ju znížia oproti predchádzajúcemu dňu, aby sa mohli venovať svojim blízkym. Dátová prevádzka sa vráti na vyššie hodnoty až ku koncu sviatkov, resp. opätovne stúpa po 26. decembri. Pri dátovej prevádzke boli v priebehu roka 2019 oveľa silnejšie dni. V medziročnom porovnaní bol pri Štedrom dni nárast zhruba na dvojnásobok, a to na 126 TB za 24 hodín 24. decembra 2019. Pre zaujímavosť – najvyťaženejšia hodina pre dátovanie bola medzi 21. a 22. hodinou.

Orange: Rekordný medziročný nárast prenesených dát

Tohtoročný Štedrý deň sa v Orangei niesol v znamení dát. Mobilná dátová prevádzka Orangeu zaznamenala 28 % medziročný nárast, zákazníci v mobilnej dátovej sieti preniesli spolu 210 564 GB dát. Viac než 91 % bolo prenesených v 4G sieti, v nej zákazníci preniesli takmer 192 481 tis. GB dát, čo predstavuje 30 % medziročný nárast. Objem prenesených dát v mobilnej sieti stúpol za posledných 10 rokov až 23,5 násobne. Objem prenesených dát cez FiberNet sa oproti minulému roku výrazne zvýšil, až o 77 %, a dosiahol 883 837 GB, prenesené dáta cez DSL dosiahli takmer 224 tis.GB. Dátová prevádzka, či už v mobilnej alebo fixnej sieti bola najvyťaženejšia v čase medzi 21. a 22. hodinou.

Tisíce zákazníkov uprednostnilo zasielanie vianočných vinšov cez tradičné SMS či MMS správy. Najviac SMS správ, viac než 846 800 milióna z celkového počtu viac než  8,879 milióna bolo odoslaných medzi 13. a 14. hodinou. MMS správ v sieti Orange bolo odoslaných 947 578, čo predstavuje 8% nárast oproti minulému Štedrému dňu.  Zákazníci ich najviac posielali tiež medzi 13. a 14. hodinou, kedy ich bolo odoslaných 88 203. Počet odoslaných SMS správ od roku 2009 klesol o 48 %, naproti tomu za rovnaké obdobie počet odoslaných MMS správ stúpol na 4,5 násobok.

Zákazníci Orangeu na Štedrý deň uskutočnili 5 980 775 hovorov, z toho 2 995 924 odchádzajúcich a 2 984 851 prichádzajúcich hovorov. Najviac, viac než 706 tisíc ich bolo zrealizovaných medzi 10. a 11. hodinou. Celkový počet uskutočnených hovorov medziročne klesol o 7 %. Napríklad, pred 10 rokmi, na Štedrý deň 2009 zákazníci Orangeu uskutočnili o 44 % viac odchádzajúcich hovorov a prijali ich o 38  % viac ako na Štedrý deň 2019. Do štatistiky sa započítali len úspešne doručené MMS a SMS správy a zrealizované hovory s odpoveďou.

O2: Zákazník O2ky poslal priemerne 4 SMS počas Štedrého dňa

Na Štedrý deň poslali zákazníci O2 svojim známym takmer 7,7 milióna SMS a vyše 450 tisíc MMS správ. Operátor okrem toho poskytol viac ako 3,8 milióna hovorov. To pre predstavu pri počte 2,1 mil. zákazníkov operátora znamená, že každý zákazník počas Štedrého dňa by v priemere poslal takmer 4 SMS správy a zavolal alebo prijal hovor približne 2 krát. Trend nárastu využívania dátovej siete sa potvrdil aj tento rok a opäť sa takmer zdvojnásobil. Celková dátová prevádzka v mobilnej sieti O2 vzrástla až o 85%, v samotnej rýchlej 4G sieti až o 91%.

Objem komunikácie sa počas Štedrého dňa každoročne výrazne zvyšuje, ale podľa očakávaní sa mení jej spôsob. Kým v minulých rokoch dominovali SMS správy, ktoré napriek tomu, že sú na ústupe, stále ich zákazníci pošlú v miliónových počtoch, komunikácia sa vo veľkom presúva do dátovej prevádzky. Možnosti komunikačných kanálov využívajúcich dáta znamenajú, že na tohtoročný Štedrý deň si naši zákazníci so svojimi blízkymi pozdieľali o 85% viac vianočných prianí v podobe dát ako vlani.

Dobrou správou tiež je, že aj napriek enormnému nárastu dát sa zvyšuje aj počet hovorov. Vianočná prevádzka operátorov je každoročným dôkazom, že na medziľudskej komunikácii nám záleží, mení sa len jej forma. Našim zákazníkom by sme radi popriali ešte pokojné a radostné prežitie vianočných sviatkov.

Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2

 Z vianočných štatistík operátora O2 ďalej vyplýva, že zákazníci telefonujú najmä dopoludnia (medzi 10. a 11. hodinou si vybavili vyše 434 tis. hovorov). Textové SMS a obrazové MMS správy si zvyknú posielať hneď v popoludňajšom čase najčastejšie medzi 13. a 14. hodinou (709 tis. SMS a takmer 44 tis. MMS správ).

4ka: Až skoro o tretinu viac prenesených dát oproti minulému roku

Štvorkári v porovnaní s minulým rokom preniesli počas Štedrého dňa o takmer tretinu viac dát. Oproti minulému roku, keď Štvorkári preniesli viac ako 61 TB dát, tieto sviatky stúpla spotreba až na 80,2 TB. To predstavuje medziročný nárast dát prenesených počas Štedrého dňa o 31,4 %. Počet hovorov na Štedrý deň v porovnaní s minulým rokom stúpol o 22,3 %. Priemerná dĺžka vianočného hovoru predstavovala 123 sekúnd pri odchádzajúcom hovore a 149 sekúnd pri prijatom horore.

Najviac hovorov uskutočnili naši zákazníci na Štedrý deň dopoludnia medzi 11:00 a 12:00. Poobede a večer už počet hovorov klesal a viac zákazníkov dátovalo a SMS-kovalo. Najväčší útlm oproti obvyklej celoročnej prevádzke v našej sieti sme zaznamenali medzi 18:00 a 19:00 podvečer.

 Patrik Kollaroci, technický riaditeľ 4ky

Náš tip
Aktualizované: Podvodné telefonáty zo zahraničia, vyjadrenia operátorov

 

 

 

Disqus Comments Loading...