Blokovanie reklamy cez softvérové nástroje a ich legálnosť. Podľa súdov je to v poriadku

Zdroj: Pexels

Blokovanie reklamy na web stránke sa dá realizovať viacerými spôsobmi. Jeden z nich ponúka aj nástroj, ktorý je celkom známy, AdBlock Plus. Jeho nasadenie však nemusí každému vyhovovať a najmä, reklamné spoločnosti, ponúkajúce svoje produkty zúria. Ich reklama sa nedostane k užívateľom vo všetkých prípadoch, najmä keď zasiahne takýto nástroj.

Biely list je nelegálny

Isté je, že ak máte biznis postavený na reklame, ktorú buď predávate alebo tvoríte a šírite medzi zákazníkov, každé obmedzenie jej zobrazenia je mrzuté. Voči tomu sa už pred vyše rokom zdvihla veľká vlna nevôle, ktorá začala v Nemecku súdnymi spormi. Tamojší prevádzkovatelia reklamy neboli nadšení, keď im AdBlock Plus začal blokovať ich reklamy a tie sa v prehliadačoch vôbec nezobrazovali. Celkom to vyvolalo päť súdnych sporov, kde sa riešila okrem otázky zákonnosti takejto praktiky, aj tvorba tzv. white-listing. Spoločnosť Eyeo, ktorá práve nástroj na blokovanie vytvorila, okrem tohto vedie aj zoznam reklám a ich tvorcov, ktoré podľa nich sú v poriadku pre zobrazovanie. Pričom ako kritérium na zaradenie si Eyeo vyberá z hodnôt ako je agresivita reklamy, jej spôsob spracovania a prezentácie a podobne. Dôležité je, ako moc reklama „útočí“ na užívateľa a tiež, akým spôsobom.

Súdy sa však zhodli, že tvorba takýchto zoznamov (white list) legálna nie je. Teda pre spoločnosť Eyeo to znamená, že ich ďalej nesmie viesť a vytvárať. Vzbudzuje to totiž dojem, že jedna reklama je v poriadku, zatiaľ čo druhá nie. A práve tvorca AdBlock Plus nie je tým subjektom, ktorý by mal a bol oprávnený takéto kritéria stanovovať a podľa nich zaraďovať reklamy a ich tvorcov do zoznamov.

Zásah na vyše 50 miliónov užívateľov

Odhad je, že tento nástroj na blokovanie zasahuje dnes približne päťdesiat miliónov užívateľov a ich počítače (počítajú sa aj mobilné zariadenia), kde je zároveň aktívny. To už je masa, kde sa oplatí zasiahnuť, ak sa vám, ako zadávateľovi reklamy zdá, že nepokrývate trh, za ktorý platíte. Preto sa jednou z dotknutých spoločností stala aj divízia RTL, pod ktorú patria viaceré kanály a distribučné spoločnosti. No ich snaha bola zatiaľ neúspešná. V prebiehajúcich súdnych sporoch sa vždy súdom konštatovalo, že takéto aktivity a praktiky v ničom nenarážajú na práva hospodárskej súťaže alebo európske právo, a to tým, že by ich porušovali. AdBlock Plus môže teda pôsobiť ďalej, pričom výhry v Nemecku majú a budú mať dopad aj na iné krajiny, nakoľko súdy posudzovali aj kontext európskej legislatívy.

Inak samotný tvorca nástroja, firma Eyeo nie je úplne charitou. Ak sa zamýšľate, čo je vlastne cieľom takéhoto správania sa, dá sa celkom jasne identifikovať. Aj keď je to prezentované ako ochrana užívateľa od otravnej, neobjednanej a niekedy aj agresívnej reklamy, má svoj plne definovateľný komerčný aspekt. AdBlock Plus je pre malé weby zdarma, no ak sa jedná o desať miliónov zobrazených reklám za mesiac a viac, už sa bavíme o financiách. Ak sa chce takýto web zaradiť do zoznamu a byť pre užívateľa prípustnou reklamou, bude ho to stáť 30% z jeho reklamných tržieb. Aký vlastne spoločnosti majú záujem o takéto zaradenie do zoznamov, nie je štatisticky jasné, no vyvolané súdne spory s veľkými nemeckými spoločnosťami naznačujú, že samotné blokovanie reklamy je účinné a najmä zasiahne veľkú skupinu ľudí. Tu sa už ušlé tržby a zobrazenia vyčíslujú v červených číslach.

 

Ako sa pozerajú na takéto blokovanie reklám naši čitatelia? Je to pre vás vítaná alebo snáď aj nutná služba, keď už dnes je reklama v každom rohu stránky? Alebo vám nevadí, keď sa spustí video aj so zvukom na webe bez toho, aby ste čokoľvek preto spravili? A teda vám nevadí si ju buď pozrieť alebo zatvoriť okno s videom. Radi by sme spoznali aj váš názor na dnešnú podobu web stránok a na nástroje, ako je AdBlock Plus. Zatiaľ sa zdá, že ich legálnosť je obhájiteľná.

Disqus Comments Loading...