MojAndroid

Celkový príbeh ochrany osobných údajov pri niektorých prípadoch a ich ďalšieho vývoja začína navodzovať stav absurdity. Taký dojem vyvoláva aj nové pravidlo, ktoré sa bude vzťahovať na všetkých prevádzkovateľov web stránok.

Tlačidlo „Páči sa mi to“

Snáď nie je možné nájsť človeka, ktorý by na niektorom z webov, ktoré navštevuje, nenašiel tlačidlo „Like“ alebo slovenskú verziu „Páči sa mi to“. Býva časté a objavuje sa ostatné dva roky skoro všade. Je to samozrejme odkaz, ktorým Facebook vyhodnocuje štatistiku pre reklamu a predaj svojho priestoru viac efektívne. Nedávny prípad, ktorý rozhodoval Súdny dvor Európskej únie však posúva jeho využívanie do dimenzie, ktorá je už absurdná. Celé to začalo v Nemecku, kde jeden z on-line predajcov módy Fashion ID na svojom webe mal samozrejme tlačidlo „Like“ a patril tak k mnohým ďalším. Pred súd sa tento prípad dostal na podnet nemeckého neziskového združenia, ktoré nesúhlasí s tým, aby zákazník klikol na „Like“ a jeho údaje sa odosielali priamo do Facebooku bez toho, že by s tým mohol vyjadriť súhlas a o takomto odosielaní nebola ani zmienka v podmienkach na ochranu osobných údajov webového on-line obchodu.

Vyzerá to na prvý pohľad ako jasné zberanie údajov zo strany Facebooku, ktorý už s nimi nakladá podľa svojich potrieb. Toto aj súd na strane jednej jasne definoval, keď určil zodpovedného za spracovanie týchto osobných údajov iba Facebook, pričom táto zodpovednosť nastupuje v okamihu, keď Facebook osobné údaje (informácie o správaní sa zákazníka na internete) dostane zo stránky, kde má svoje tlačidlo „Like“ umiestnené.

No a prichádza tu však podľa súdu aj druhá rovina a to je spoluzodpovednosť on-line obchodu Fashion ID za zber týchto osobných údajov a ich prenos do Facebooku. To znamená, že takúto spoluzodpovednosť bude mať každý on-line obchod v rámci celej Európskej únii.

Podľa záverov súdu je predsa jasné, že Fashion ID musí súhlasiť s tým, aby sa tlačidlo „Like“ umiestnilo na jej web stránky. A teda musí niesť aj zodpovednosť za to, aký zber údajov tým umožňuje, vrátane prenosu týchto údajov spoločnosti Facebook s cieľom určiť správanie zákazníka a tým cieliť reklamu a jej predaj klientom Facebooku. Čiže je tu prepojenie záujmov aj tých hospodárskych medzi prevádzkovateľom on-line obchodu a spoločnosťou Facebook. Dôležité je, že prevádzkovateľ berie spolu s Facebookom zodpovednosť za zber a odosielanie týchto informácií, avšak už nepreberá spoluzodpovednosť za to, čo Facebook s týmito údajmi vykonáva. To je už následne zodpovednosť výlučne na strane spoločnosti Facebook.

Nové povinnosti prevádzkovateľa

Tento model sa bude aplikovať v podstate na každý web, ktorý by takto získaval údaje od zákazníkov cez tlačidlo „Like“. Je podľa súdu nutné, aby boli zákazníci informovaní o identite a účele spracúvania Teda o identite prevádzkovateľa webu a účele, na ktorý sa údaje budú ďalej spracúvať. Ak on-line obchod chce získavať na tento účel (tlačidlo „Like“) od zákazníkov súhlas, musí ho získať vopred, teda ešte pred tým, ako by zákazník na tlačidlo klikol.

Posun k takto striktnému výkladu pravidiel ochrany osobných údajov nemusí naplniť svoj cieľ. Tým je ich ochrana. Mám dojem, že sa dostávame do situácie, v ktorej preberieme spoluzodpovednosť za veľké spoločnosti ako je Facebook v úkonoch, ktoré sú výlučne ich biznisom. Práve tieto spoločnosti by mali riešiť nielen ich následky avšak aj vzťahy, ktoré tomu predchádzajú.

18.8.2019
  • IQLogic

    A čo rôzne skripty a trackery na weboch? Užívatelia o nich ani netušia a zbierajú ďaleko viac podrobnejších informácií ako tlačítko Like.

+