MojAndroid

Celé to spustila aféra dieselgate. A od tohto momentu sa Európska komisia pustila do práce, ktorej výsledkom je mnoho malých, no pre on-line nákup podstatných zmien, ktoré sú už na úrovni európskej Smernice účinné. Kedy a čoho sa vlastne pri nákupoch dočkáme?

Veľa nových a malých zásahov

Celý model zmien pravidiel, ktoré sa týkajú najmä nákupu v on-line priestore, je súčasťou aktivity, ktorú Európska Komisia nazýva „Nová Dohoda pre spotrebiteľov“. Oveľa jasnejšie je zrejme uvádzať anglický preklad týchto slov (New Deal for Consumers). Treba zároveň dodať aj konkrétne aktivity, pretože inak je obsah týchto slov dosť neurčitý. Dôležitá poznámka je spojená s účinnosťou novej Smernice, ktorá nastala 28. novembra 2019. Každý členský štát, vrátane Slovenska, má dva roky (do 28. novembra 2021) na prijatie schválených zmien do vlastnej legislatívy. Avšak u nás sme opäť trochu prispatí, keď verejne dostupná diskusia alebo kompletný súhrn toho čo nás čaká ako zákazníkov a tiež ako prevádzkovateľov on-line nakupovania na strane druhej, u nás nie je. A to je škoda, najmä kvôli centralizovanej dostupnosti takýchto informácií. Je tak pracné sa k nim dostávať.

Pravidlá musia u nás platiť najneskôr do 28. mája 2022

Druhý dôležitý termín je 28. máj 2022, čo je posledný možný dátum, od ktorého aj u nás musia nové pravidlá platiť. Teda byť už zavedené do praxe. Rozdiel medzi 28. novembrom 2021 a 28. májom 2022 slúži pre každého (najmä pre obchodníkov), aby sa stihli prispôsobiť. Musia nastaviť zmeny, o ktorých už musia vedieť na národnej (slovenskej) úrovni najneskôr 28. novembra 2021 ako o finálnej podobe.

Smernica prináša množstvo zmien a zásahov, ktoré sa snažia vylepšovať už existujúce a platné pravidlá. My sme vybrali tie, ktoré už dnes platia, len sa mnohí obchodníci snažia s nimi vybabrať, pretože môžu. Pri niektorých pravidlách podľa mňa, aj napriek novej úprave, tento trend môže pretrvávať. Pretože zavádzajú buď nejasnú alebo príliš benevolentnú zmenu, s ktorou si prax už dnes dokáže poradiť.

Black Friday akcie už nebudú klamať?

Ako prvá novinka zaujme regulácia pri zľavách. To je u nás najviac viditeľné počas Black Friday, ktorý síce vždy pripadá historicky na konkrétny deň, na Slovensku je však u niektorých predajcov po celý rok. A tak máme stále zľavy v desiatkach percent (aspoň tak sa nám to snaží predajca nahovoriť). Nová Smernica zavádza pre každého obchodníka povinnosť určovať zľavu z najnižšej ceny, ktorá bola na výrobku alebo službe aspoň 30 dní pred tým, ako zľavu nasadil.

Teda zľava v konkrétny deň sa bude počítať z ceny, ktorá platila na daný tovar najmenej 30 dní pred znížením. Otázka je však už pri tomto zásahu celkom zjavná. Je týchto 30 dní málo alebo nie je? Ak predajca vie (a to vie, pretože si plánuje svoju stratégiu predaja) kedy bude uplatňovať nové znížené ceny a nazývať to už ľubovoľne, tak vie aj kedy upraviť prvýkrát cenu, aby mal tú hlavnú a referenčnú na výpočet zľavy vyššiu, ako ju mal počas celého roka. Tým definuje aj vysokú zľavu, avšak klamlivo. Ukáže až prax, do akej miery sa aj s týmto novým pravidlom dokážu niektorí vynaliezaví slovenskí predajcovia vysporiadať.

20.1.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

  • KalichVydra

    Zľavy by mali mať porovnané k najnižšej cene za akú sa produkt predával. Zatiaľ to je naopak.

  • Qvas

    Nie 30 dni ale od uvedenia v danom eshope. To by podvodnikom pristrihlo kridla. Zrazu by boli zlavy od 1% do max 10% 😂

+