MojAndroid

Dalo by sa povedať, že téma snáď nekonečná. Pri dnešnom narastajúcom objeme predaja tovaru a služieb cez internetové obchody, narastá aj počet a najmä formy, ako zaujať kupujúceho spotrebiteľa a oznámiť mu, že práve on môže využiť jedinečnú zľavu, ktorá siaha do astronomických dvojciferných hodnôt. Je vôbec možné postihovať obchodníkov za to, že na ich stránkach svietia nereálne zľavy? Dá sa zasiahnuť voči tomu obchodníkovi, ktorý uvádza nereálne ceny svojich výrobkov, len aby mohol zaujať bombastickou zľavou?

S týmto sa stretol snáď každý spotrebiteľ. Idete si kúpiť mobilný telefón alebo tlačiareň a narazíte na internetovom obchode, že daný tovar je vám ponúkaný so zľavou až 70% oproti pôvodnej cene. To je predsa výborná ponuka, ktorá sa neodmieta. Toto však platí maximálne do času, keď si aspoň pozriete porovnávač cien a nezistíte, že tých 70% je pri iných predajcoch bežná cena a to bez skvelej zľavy. Marketing však funguje v tomto smere neomylne a pocit mať tovar, na ktorom som predsa ušetril skvelých 70%, bude hriať pri srdci ešte dlhé mesiace.

Predajcovia sa navyše tiež učia a už tak často neuvádzajú pôvodnú cenu, ale iba výšku zľavy. Dosiahnu tým rovnaký efekt, teda zaujmú skvelou výškou percent, o ktoré sa znižuje cena výrobku a zároveň nedajú spotrebiteľovi na prvé pozriete šancu si uvedomiť, že aplikovaná zľava môže vyhnať „pôvodnú“ cenu výrobku do takej výšky, kde nikdy ani omylom nemohla byť. Známy prípad, ktorý skutočne stojí za pripomenutie, mal jeden z našich najväčších internetových obchodov pred časom, keď sa rozhodol aplikovať šokujúcu zľavu na skener. Predstavte si, že potrebujete kúpiť do svojej domácnosti vysokorýchlostný skener. Tak navštívite svoj obľúbený e-shop a zrazu ste okamžite upozornený na jeden z výrobkov, kde je zľava 96 % a cena 400 EUR. Pôvodná cena nie je vidieť, ale to je predsa jedno, zľava neskutočná, cena asi okolo môjho limitu, tak idem do toho.

Tento konkrétny prípad má však iba jednu drobnú chybičku na kráse. Ak by si spotrebiteľ prepočítal cez aplikovanú zľavu 96% a konečnú ponúkanú cenu 400 EUR cenu pôvodnú, vyšla by mu až šialená kúpna cena okolo 11 300 EUR. Asi by sme sa nemuseli dlho pýtať každého spotrebiteľa, či by radšej neprivítal nejaký automobil do rodiny, veď skener v pôvodnej cene 11 300 EUR by sa ťažko doma obhajoval. Najmä, ak cenové porovnanie konkurenčných obchodov cez dostupný porovnávač jasne posadí na zem každého, kto by si čo len na sekundu myslel, že takáto cena niekedy mohla v e-shope byť.

lepsia-cena

Takéto praktiky sa však ťažko odhaľujú a postihujú. Zákon o ochrane spotrebiteľa pamätá na takéto situácie, definuje ich a tiež postihuje. To však iba v teoretickej rovine, pretože pri reálnom výkone kontroly stačí tak málo a predajca vyjde bez postihu. Zákon o ochrane spotrebiteľa uvádza pri cenách nasledovnú formuláciu zákazu, ktorá je adresovaná pre predajcu:

Obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá, alebo akýmkoľvek spôsobom uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa, a to aj ak je táto informácia vecne správna vo vzťahu k cene alebo k spôsobu výpočtu ceny alebo existencie osobitnej cenovej výhody.”

A čo na to kontrolný orgán, ako je Slovenská obchodná inšpekcia? Ak predajca kedykoľvek v období pred zavedením zľavy mal tu pôvodnú cenu, z ktorej sa vypočítavala zľava zavedenú v e-shope, je akékoľvek posudzovanie jeho nekalej praktiky ukončené. Úplne postačuje, aby si internetový obchod ráno o pol tretej na pol minúty uviedol do ponuky skener za šialených 11 300 EUR a ráno už na vás bude svietiť zľava 96%, ktorej sa proste nedá odolať. A Slovenská obchodná inšpekcia iba smutne konštatuje, že predajca predsa mal v systéme takúto cenu, čiže zľava, aj keď to znie neuveriteľne, je pravdivá. Samozrejme, každý si bez pochyby o tom vie urobiť úsudok sám. Tým, že obchodná inšpekcia nie je oprávnená posudzovať výšku ceny za daný výrobok, je proces ukončený. Predajca si môže nastaviť cenu akú sám uzná za vhodnú a ak ju spotrebiteľ akceptuje, obchod je hotový.

Aj vďaka cenovým mapám a cenovým porovnávačom je možné sa dostať do reality a prvé náznaky nadšenia vždy schladiť studenou sprchou. I keď to pri snahe dobre a lacno nakúpiť môže byť ťažké. Ak preferujete čísla, je dobré si z času na čas pozrieť konkrétny monitoring reálnosti zliav na našich e-shopoch, ktoré robí česká firma Karsa Technologies a publikuje na svojom blogu.

6.3.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+