Čakal som, že nemecký verdikt bude vynesený neskôr. Keďže som prípad sledoval, môžeme si hneď povedať, čo sa udialo, ako vnímať vlastne „Zero-rating“ a ako sa dokáže toto prvé rozhodnutie u veľkého operátora premietnuť na samotný trh s mobilnými dátami.
Zero-rating a jeho ničenie trhu?
Podstata týchto slovných spojení je jednoduchá. Akýkoľvek operátor vám dá určitú službu, ktorá je viazaná na mobilné dáta bez poplatku, avšak iba v prípade, že ste jeho zákazníkom, ktorý čerpá bežný dátový tarif. Na veľkosti samotných prenesených dát a vašej faktúre vo výsledku až tak nezáleží, aj keď si povieme, že to môže mať dopad na kvalitu tejto služby. Čiže môj operátor mi ponúkne počúvanie hudby cez mobilné dáta, avšak s nulovým dátovým prenosom (Zero-rating). Bude to viazané iba na konkrétnu službu a okrem toho mám k dispozícii napríklad svojich 6 GB mesačne na každú ďalšiu aktivitu, kde sa mobilné dáta využívajú. Vcelku lákavé a v budúcnosti zrejme bežné.
Nemecký prípad vzbudil pozornosť najmä preto, že sa posudzovalo, či takéto poskytovanie bezplatného internetového pripojenia, nie je porušením pravidiel Európskej únie. Výsledok je, že neprichádza pri takejto službe k porušeniu pravidiel EÚ. Konkrétny prípad, ktorý sa ukončil prvým takýmto rozhodnutím je od nemeckého Deutsche Telekom, ktorý na tomto základe ponúka svojim zákazníkom službu StreamOn. A v rámci nej máte k dispozícii hudbu a videá, ktorých počúvanie a pozeranie sa nezapočítava do mesačného limitu prenesených dát a teda sa ani extra nespoplatňuje.
Celá služba je založená na spolupráci operátora s konkrétnymi vlastníkmi licencie na danú hudbu alebo video, ktorý tento multimediálny obsah zdieľajú cez operátora. Ich vstup do služby je podmienený tým, že musí byť bezplatný. A vo výsledku teda má zákazník nemeckého Telekomu možnosť počúvať hudbu, no bez potreby ju zdieľať zo svojich dát. Úplne identicky to má nastavený americký T-Mobile cez svoj Binge On.
A teraz druhá stránka. Aj keď to môže vyznieť zvláštne, spotrebitelia cez svoje organizácie, ktoré zastrešujú ich práva verejne, sa ozvali proti službe StreamOn. Ich argument nie je ani tak namierený proti samotnej službe, ako proti princípu, ako funguje. Na otázku, či zákazník chce počúvať hudbu v telefóne on-line zdarma vedie odpoveď cez operátora a viazanosti u neho a platbe za vybraný dátový balík. Tieto organizácie tvrdia, že má operátor postupovať tak, aby navýšil limity a službu poskytol v rámci existujúcich mesačných programov. Objavili sa však aj hlasy od novinárov, ktorí podporili tieto pohľady, pretože vraj nie všetci operátori toto dokážu alebo chcú, čo môže lákať zákazníkov výhodou, ktorú konkurencia nechce alebo ani nevie zabezpečiť.
Zero-rating dostáva nateraz zelenú, aj keď s podmienkami
Nemecký regulačný úrad však jasne rozhodol, že Telekom môže takéto služby, bezplatne mimo paušál a jeho dátové účtovanie poskytovať. Neodporuje to žiadnej európskej regulácii a je to teda dovolené podnikanie. Na margo toho potom môže zaujať, že služba by sa mala dostať ešte tento rok aj do susednej Českej republiky cez tamojší T-Mobile (už v polovici novembra) a keďže Slovak Telekom je tiež členom rovnakej skupiny, príchod takto nastaveného počúvania hudby nie je vylúčený ani u nás.
Deutsche Telekom sa teda teší, aj keď úplná radosť to nie je. Nemecký regulátor s tým, ako povolil bezplatné šírenie služby dodal dve podmienky. Tá prvá, ktorú som už naznačil vyššie tkvie v tom, že operátor nesmie znižovať kvalitu služby pre nižšie paušály. A to presne sa dialo, ak ste mali nízky paušál, služba síce bola dostupná aj pre vás, no iba v SD kvalite. Zatiaľ čo vyššie paušály boli plne v HD. Teda regulačný úrad zakázal takéto rozdeľovanie zákazníkov a buď budú mať všetci HD kvalitu alebo všetci SD kvalitu. A druhé obmedzenie tkvie v nedávno prijatých pravidlách pre roaming. Ak už operátor umožňuje bezplatné šírenie takejto služby, musí sa to diať aj v rámci EÚ, teda v každej členskej krajine a tiež bezplatne. A to sa samozrejme nemeckému Telekomu nepáči, pretože dopad na sieť a dátové prenosy, ktoré by boli mimo jeho siete nevie ovplyvniť a musel by ich dotovať.
Názor našich čitateľov
Nesmierne nás zaujíma, ako sa naši čitatelia pozerajú na takéto dopĺňanie služieb a do určitej miery odmeňovanie zákazníkov operátora? Vítate bezplatné služby, ktoré idú mimo rámca mesačných dát alebo preferuje zvyšovanie mesačných objemov pri zachovaní ceny, ktoré dokážu pokryť aj počúvanie hudby alebo stream videa? Predstava, že si na pláži v Chorvátsku môžem počúvať on-line hudbu a vyberať autorov bez potreby sťahovania do telefónu a dokonca bezplatne, znie až moc lákavo. Alebo sa mýlim?