MojAndroid

Zdieľanie videonahrávok. Presne takto sa začne na úrovni EÚ po novom nazývať skupina web stránok, medzi ktoré zaraďujeme YouTube a mnohé ďalšie. Ich cieľom je poskytnutie priestoru na vlastnú tvorbu, v zásade bez jasnej štruktúry, ako majú televízie. Česko ako prvé zverejnilo návrh regulácie, ktorá tieto služby čaká, aj keď s územným obmedzením.

Náš tip
Radosť: Nový slovenský operátor láka na neobmedzené dáta za 20 eur

YouTube a všetko podobné

Celý nápad regulovať priestor, ktorý doteraz sa reguloval sám a reagoval zatiaľ výlučne najmä na fake news a podobné témy, ktoré boli pod kritikou, vznikol aj na úrovni Európskej komisie. Zmazať fake news nie je však také náročné, avšak pre mnohé iné diela (nežiaduce) priestor ostal. Tiež reklama, zodpovednosť za obsah alebo národný kontrolný orgán. To sú oblasti, kde stránky podobné YouTube unikali pozornosti. Na tieto prípady vznikla nová Smernica č. 2018/1808 a Česká republika je prvá krajina, ktorá ukázala návrh vlastného zákona, ktorý celý tento priestor má vymedziť. Je nutné dodať, že už Smernica obsahuje silné územné obmedzenie.

Inak okrem tak známej platformy ako je YouTube bude nová regulácia dopadať aj na sociálne siete, ktoré majú často vlastné možnosti na zdieľanie videa. Aj keď Smernica predpokladá, že zdieľanie videí má byť ich podstatnou náplňou. Na strane druhej, ak video zdieľa novinový denník alebo časopis cez svoje on-line platformy, na neho regulácia dopadať nebude. Smernica to vysvetľuje najmä tým, že to nie je priestor bez pravidiel, noviny a časopisy majú svoju štruktúru a najmä zodpovedajú za nimi šírený obsah. Teda jedným z hlavných kľúčov na zaradenie služby pod nové pravidlá bude najmä zodpovednosť vydavateľa za publikovaný obsah. Tá je pri YouTube a spol. celkom vágna. Aj napriek už vydaným rozhodnutiam v tejto oblasti (YouTube má tiež spoluzodpovednosť za vydaný obsah svojich užívateľov), zatiaľ sa aj Google, ako vlastník tvári zdržanlivo.

Obsah nemôže byť škodlivý, reklama musí byť rozpoznateľná

Reklama bude prvou oblasťou, kde zásah udrie. Bude zakázaná tá skrytá. Každá reklama musí byť hneď rozpoznateľná, jasne označená a nesmie sa ňou podporovať násilie alebo poškodzovanie životného prostredia. Po reklame nasleduje ochrana pred samotným obsahom, ktorý nesmie byť škodlivý. A toto bude mať na starosti práve prevádzkovateľ služby, ktorý bude sledovať všetok obsah . Taký, ktorý smeruje k narušeniu psychického alebo fyzického vývoja, bude zakázaný (násilie a pornografia). To isté bude platiť aj pre oblasť násilia, ak video k nemu bude podnecovať.

Česi k tomu pridávajú kompetencie pre orgán dohľadu (Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie), ktorý bude celé dianie sledovať, vydávať upozornenia alebo aj ukladať pokuty (až do 500 000 CZK, čo je cca 18 856 EUR). Aj keď to celé vyzerá ako veľký projekt, samotná Smernica vychádza z princípu teritoriality, ako sme už uviedli. Tá sa prejaví napríklad v Čechách okamžite a to tým, že regulácia pod nový zákon podradí iba tie služby, ktoré v Čechách sídlia.

Škodlivý obsah budú nahlasovať samotní používatelia alebo to odhalí prevádzkovateľ. Po takomto zistení musí prísť k vymazaniu obsahu, ktorý bude zaradený medzi nežiadúce. Ochrana sa poskytne tiež autorom a ich dielam. Ak totiž niekto poruší autorské práva, bude služba povinná autorovi na jeho žiadosť poskytnúť údaje toho, kto video publikoval, všetko s cieľom možnosti zabezpečiť aj následnú ochranu a odškodnenie autora.

Čiže môžeme si dať na zoznam v online oblasti ďalší predpis, ktorý podľa jeho samotného textu, slúži najmä na našu ochranu.

Náš tip
YouTube prijal opatrenia na ochranu zamestnancov počas epidémie
9.9.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+