OPERAČNÝ SYSTÉM | Android 8.1 Oreo

Smartfón Redmi Note 5 prichádza na trh s aktuálnym operačným systémom vo verzii Android 8.1 Oreo. To je rozhodne pozitívna správa a spolu s touto verziou systému je k dispozícii aj aktuálna verzia nadstavby od výrobcu. To však znamená, že používateľ si bude musieť zvyknúť na to, že samotný systém Android je prekrytý mohutnou grafickou nadstavbou a na niektoré nové prvky si bude potrebné zvyknúť.

Spolu s aktuálnym operačným systémom obsahuje zariadenie aj májovú bezpečnostnú aktualizáciu. To je pomerne aktuálna verzia, hoci už niektoré zariadenia dostávajú aj júnovú či júlovú aktualizáciu. Vzhľadom k cene zariadenia je však pozitívnou správou aj májová aktualizácia. Otázkou ostáva, či si výrobca udrží tempo aktualizácií aj v budúcnosti, a to aspoň v kvartálnom rozostupe, najmä po stránke zabezpečenia zariadenia.

NADSTAVBA OD VÝROBCU | MIUI Global 9.5

Spoločnosť Xiaomi je prakticky od svojho vzniku známa aj svojou graficky mohutnou nadstavbou MIUI. Tá prekrýva štandardný systém Android, avšak prináša aj množstvo funkcií pre rozšírenie ovládania samotného smartfónu. Samotná nadstavba si ukrajuje pomerne veľkú časť pamäte RAM, avšak v tomto prípade bol smartfón svižný a rýchly po celú dobu testovania.

Obrazovka uzamknutia ponúkne pestrú tapetu a základné informácie o čase a dátume. Nechýba tu tiež skratka pre spustenie fotoaparátu. Po odomknutí sa na úplne ľavej strane nachádza obrazovka “Sprievodca” s akýmsi súhrnom informácií o vašom zariadení. Nejde teda o klasické karty Google. Napriek tomu tu nechýba možnosť pre vyhľadávanie (prostredníctvom služby Google alebo v rámci telefónu), skratky pre vyrovnávaciu pamäť, skener QR kódov, tlačidlo pre novú udalosť v kalendári či pre novú poznámku. Položky, ktoré tu môžu byť zobrazené je možné prispôsobiť.

Na tomto zariadení nemusíte hľadať menu s aplikáciami. Všetky aplikácie od výroby a aj tie vaše nainštalované z Obchodu Play budú rozprestrené na domácich obrazovkách. Tieto aplikácie je možné ukladať do jednotlivých priečinkov, avšak tradičné menu vysunutím sa tu nenachádza. Potiahnutím zdola sa totiž spustí vyhľadávanie a potiahnutím zhora sa následne objaví notifikačná lišta. Pre jej zobrazenie netreba ťahať gesto až od vrchu displeja, ale stačí aj kdekoľvek nižšie po domácej obrazovke.

Predinštalovaných aplikácií je tu skutočne mnoho a niektoré dokonca nie je možné odinštalovať. Okrem aplikácií pre spätnú väzbu a ovládanie IR senzoru tu nájdeme skutočne širokú škálu služieb. Je tu vlastný Xiaomi Kalendár, Kalkulačka, QR skener, vlastná aplikácia pre Hodiny, Správy, Kontakty či vlastná aplikácia pre telefonovanie. Nechýba vlastná galéria či aplikácia Počasie (čerpá zo zdroja Accu Weather). Aplikácia Čistič následne využíva nástroje od Clean Master. Iste, ide o zvyk, avšak niektoré služby sa vám spolu s balíčkom Google služieb môžu prekrývať. Klávesnica sa tu nachádza v podobe známeho titulu Gboard.

CELÝ DISPLEJ | Ovládanie gestami už teraz!

Novinkou v prípade nadstavby z dielne tohto čínskeho výrobcu je ovládanie gestami. Takéto ovládanie sme si mohli všimnúť napríklad na zariadení iPhone X, ktoré neobsahuje tlačidlo “Domov” a ani čítačku odtlačkov prstov. Akúsi alternatívu prináša aj spoločnosť Xiaomi. V tomto prípade gestá skryjú štandardné tlačidlá pre ovládanie systému Android a nahradia ich funkcionalitu.

V prípade, že chcete prejsť na domovskú obrazovku, stačí potiahnuť prstom zo spodného okraju obrazovky nahor. Ak chcete zobraziť nedávne aplikácie a ich zoznam, stačí potiahnuť zo spodného okraju nahor a prst chvíľu podržať. Pri potiahnutí z ľavej hrany obrazovky sa vrátite o krok späť. A potiahnutie zľava v hornej časti obrazovky môže slúžiť pre vysunutie známeho “hamburger” menu v jednotlivých aplikáciách.

18.7.2018