Elektrické kolobežky sú už niekoľko rokov súčasťou ulíc menších i väčších miest. Stretnúť kolobežkára v bežnej premávke na ceste už nie je raritou. O bezpečnosti sa však dá polemizovať. Nielen pre štýl jazdy a ignorovanie predpisov, ktoré je niektorým majiteľom kolobežiek vlastné, ale veľkej väčšine modelov chýba základný bezpečnostný prvok – smerové svetlá, ľudovo povedané smerovky.
Mohlo by vás zaujímať:
- Polícia upozorňuje na nebezpečných kolobežkárov. Aké sú pravidlá jazdy na kolobežke?
- Tieto smartfóny prídu v najbližších mesiacoch. Pribudnú viaceré atraktívne modely
- Ako veľmi škodí batérii smartfónu bezdrôtové nabíjanie?
Smerové svetlá by mali byť základnou výbavou
Smerovky sú (spolu s prilbou) pri pohybe na ceste jedným z najdôležitejších prvkov, ktorý vám naozaj môže zachrániť život. Dať včas a viditeľne vedieť ostatným účastníkom premávky o úmysle zmeniť smer jazdy, býva pri štandardných modelov e-kolobežiek veľmi ťažké. Nie každý zvládne jazdu s držaním jednou rukou, aby druhou naznačil zmenu smeru, a dávať informáciu za sebou idúcim autám unožením, tiež nie je šťastné riešenie.
Používanie smeroviek, teda svetelných ukazovateľov, ktoré sú dobre viditeľné, by malo byť pri modeloch určených pre cestnú komunikáciu samozrejmosťou. Bez nich je to hazard so životom. Novinka na našom trhu Xiaomi Electric Scooter 4 Pro 2. generácie túto vychytávku ponúka a používanie smeroviek počas jazdy je jednoduché a pohodlné.
Ovládanie smeroviek je pohodlné a jednoduché
Vyskúšala som si to na nedávnom novinárskom stretnutí, kde som s novou kolobežkou trávila niekoľko hodín. Ovládanie smeroviek je umiestnené na ľavej strane pod riadidlom, pričom na ich zapínanie a vypínanie nemusíte pustiť riadidlá z ruky, teda stále ich bezpečne zvierate dvomi rukami. Spolu so svetelnou signalizáciou v tradičnej oranžovej farbe sa spustí aj hlasné pípanie.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd Gen) ponúka pohodlnú jazdu so širokou nášľapnou základňou a vďaka 10” bezdušovým pneumatikám nemusíte riešiť defekty. Na veľkom displeji máte na výber prepínanie medzi trojicou jazdných režimov – chôdza, štandardný a športový. Lítiová batéria s kapacitou 468 Wh zaistí dlhý dojazd na jedno nabitie. Výrobca udáva až 60 kilometrov, reálny dojazd záleží na viacerých faktoroch, akým je hmotnosť jazdca, počasie a štýl jazdy.
Dôležité sú aj brzdy. Bubnová brzda na prednom kolese a systém E-ABS na zadnom kolese, spoločne skracujú brzdnú dráhu a zvyšujú bezpečnosť. Na sledovanie jázd, históriu, nastavenie kolobežky a jej uzamknutie, slúži mobilná aplikácia Mi Home.
Základné parametre
Rozmery 115 x 121,5 x cm (rozložená), 115 x 50,6 x 57 cm (zložená), hmotnosť 19 kg, nosnosť 120 kg, dojazd 60 km, maximálna rýchlosť 25 km (Sport režim), brzdy E-ABS, výkon motora 400 W (max 1000 W), 10”kolesá (samoopravovacie), certfikácia IPX4, batéria 468 W, doba nabíjania 9 hodín.
Elektrická kolobežka so zbytočne dlhým oficiálnym názvom Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd Gen) sa v slovenských obchodoch predáva za prívetivú cenu približne 530 eur.
Konkurencia
Konkurentom novinke môže byť niektorý zo starších modelov Xiaomi, veľký výber má i značka Ninebot Kickscooter a viacero modelov má v ponuke i Sencor. Žiadny však neponúka ovládanie smerových svetiel.