Dlhú dobu som vnímal WiFi pripojenie v reštaurácii alebo inom podniku, kde si posedíte napríklad cez víkend, iba ako prostriedok, ktorý ľudia volia na sledovanie diania na obľúbenom Facebooku a podobných sieťach. Skúste sa však len cez obed rozhliadnuť okolo seba a počet ľudí, ktorí sú sklonení nad svojimi smartfónmi, aj okolo jedného stola, je zarážajúci. Aspoň pre mňa osobne. Keďže toto správanie nebude ustupovať, začínajú sa postupne objavovať nové nadstavby bežných WiFi hotspotov, ktoré o zákazníkoch zisťujú dáta, tie vyhodnocujú a dokonca sledujú aj okolie podniku.
Jedným z riešení, ktoré ide nad rámec bežnej služby v podobe pripojenia na internet, je riešenie od spoločnosti Cisco a ich projekt Meraki. Ten okrem hardvéru obsahuje aj už zmienenú nadstavbu, a to v podobe licencie za prístup do cloud služby Meraki. Podľa aj u nás, jednej pôsobiacej siete reštaurácií je možné uviesť, že licenčný poplatok za tri roky fungovania služby je na jednu prevádzku vo výške približne 750 EUR, čo nie je veľa. Podstata je totiž spojená v prvom bode práve v cloude, odkiaľ ovládate, nastavujete a vlastne spravuje všetky svoje sieťové zariadenia. A je úplne bezvýznamné, či ich máte päť alebo tisíc.
Prvý krok, ktorý ma ako zákazníka pustí do siete Meraki a umožní mi zdarma využívať WiFi sieť spočíva v povinnom označení mojej polohy na sieti Facebook. Ak mám na sieti napríklad 100 ľudí a polovica z nich ani nevie, že nejaký podnik s týmto názvom existuje, už je cieľ splnený a výmenou za bezplatné WiFi som oznámil svojim priateľom, že je tu reštaurácia, o ktorej ešte nepočuli. Keď je viacero pobočiek a každá má vlastnú Facebook stránku, získava vedenie prehľady o tom, ktorá pobočka je ako úspešná, ako sa vyvíja vplyv a návštevnosť jednotlivých akcií, ktoré robia a podobne. Štatistika sa pritom generuje na návštevníkoch, čiže ľuďoch, ktorý v danej pobočke boli a ich aktivitách, reakciách a správaní na sieti.
Meraki však dokáže ešte viac. Ak má zákazníkove zariadenie vlastné WiFi a to je aktívne, dokáže vytvárať štatistiky používania, pripojenia ale aj štatistiky okoloidúcich chodcov. Samotný hotspot sleduje WiFi všetkých zariadení v dosahu a podľa ich polohy dokáže identifikovať, či je to WiFi zákazníka v reštaurácii, dokonca aj to, či je WiFi aktívne, avšak hosť sa nepripojil k WiFi sieti. Samozrejme sa filtruje aj štatistika tých zariadení, ktoré hosť do siete pripojí. Čiže sa dá urobiť predstava o tom, koľko z hostí má svoje WiFi zariadenie, koľko nie a kto ho pripojil do siete. No a nakoniec v dosahu Meraki hotspotu je možné sledovať koľko ľudí s WiFi zariadením prešlo okolo za zvolené obdobie a pokúsilo sa vyhľadať dostupnú WiFi sieť reštaurácie. Ak chce potom podnik plánovať propagáciu nadchádzajúcej akcie, vie, že denne sa pokúsi pripojiť k jeho sieti napríklad 100 ľudí, čiže minimálne tento počet okolo podniku skutočne aj prejde, dokonca sa pristaví, aby sa pokúsili pripojiť na sieť, pritom však nevstúpia do reštaurácie.
Na budúcnosť týchto WiFi sietí sa hladí optimisticky, najmä pokiaľ ide o ďalšie možnosti. Na jedinečných MAC adresách zariadení sa vraj bude budovať zákaznícka lojalita, alebo skôr systém zliav. Ak bude zákazník chodiť pravidelne, jeho status a možná zľava bude závislá od toho, či sa pripojí do WiFi siete podniku, teda tým sa identifikuje, povinne nahlási napríklad svoju polohu alebo iný status priateľom na Facebooku a získa tak 20% zľavu na jedlo alebo iný benefit. Prvé a hlavné negatívum, ktoré snáď musí napadnúť každého sa vynára. Ochrana súkromia je téma, o ktorej hovoria snáď všetci. No v tejto chvíli a pri tomto riešení, ak je zákazník ochotný podstúpiť odovzdanie svojich osobných dát reštaurácii výmenou za to, že dostane bezplatnú WiFi sieť, je iba na jeho rozhodnutí. Pravdou totiž je, že mnohí si bez pripojenia na WiFi sieť v reštaurácii ani nevedia predstaviť svoju prítomnosť v nej. A na tom je zbieranie dát aj za pomoci riešenie ako je Meraki založené.
Zlava neexistuje, na nic!
Bude to drachsie o 22% a bud to dostanete drachsie o 2% a pouzijete to vifi, alebo si zaplatite 22% a maju vas na salame…
A aby som nezabudol. Ak na nieco zlava naozaj je, je to bud nekvalitne, nepodarene, alebo pokazene!
Tvoje komentáre sú plné svetla ??.
:D mno ty musis byt riadne mimo si predstav kupil som si v jednom obchode banany v 30% zlave a vyzerali omnoho lepsie ako vo vedlajsiom obchode bez zlavy ……inak rovnako to bolo s notebookom pre moju holku nechal som sa inspirovat kolegom co ho kupil z alzy za plnu cenu a uz ho mal 2x v oprave ja som ho nasiel v takom malom eshope s 25% zlavou a facha doteraz nejako mi to nesedi s tym co tvrdis
Nič nie je zadarmo.
Pekne mobilný net a idem, toto znie príliš prešpekulovane.
Ja nie, mobilných dát mam až až a zo zásady sa nepripájam na verejne dostupné siete
Ja som na tom tak isto. A za dalsie tieto verejne wi-fi maju taku fantasticku rychlost ze sa to ani noplati. Ale oveckam na fb a podobne hovadiny to asi staci :-)
inak pacia sa mi tieto schyzofrenicke clanky najpr ako je pripajanie na verejne nezabezpecene siete velmi velmi nebezpecne a potom clanok o tom ako pri pripajany na taketo siete budeme dostavat zlavy :D
Meraki je veľmi pekne spracované nastavenie od výmyslu sveta ale… kompletná komunikácia je cez internet. Teda chceš niečo nastaviť, ideš na internet a tam nastavuješ všetko. Výsledok je že v súkromnej sieti máš zariadenie ktoré musí mať otvorenú komunikáciu smerom na internet a práve tu by sme sa mohli začať baviť o bezpečnosti sieti. Do kaviarne áno ale do fy. určite nie. Neviem si predstaviť admina ktorému je jedno že APčka si sťahujú nastavenie z amerického servera alebo servera ktorý je niekde v tramtárií. Neexistuje tu možnosť cotrollera vo vlastnej fy. tak to je potom o čom? Naozaj len do kaviarni.
Ale je pravda že to vie vykresľovať krásne grafy :-)