Prednedávnom sme vám predstavili seriál Black Mirror, ktorý svojou tematikou dokonale zapadá do dnešného sveta technológií. Ten sa vám snažíme priblížiť článkami a recenziami v priebehu celého roku aj my. Práve tento rok sme sa umelej inteligencii venovali oveľa viac ako kedykoľvek doteraz. Snahy najväčších technologických firiem na svete o zdokonalenie tejto formy technológií jasne naznačujú, že v budúcnosti pôjde o dôležitú súčasť našej spoločnosti. Svoj pohľad na takýto svet predstavuje aj seriál Westworld, ktorý má za sebou veľmi úspešnú prvú sériu.

Umelá inteligencia ako atrakcia pre verejnosť?

Seriál sa nepozerá na robotov s umelou inteligenciou iba ako našich sluhov do budúcnosti. Vďaka prepracovanému hardvéru, ktorý v tomto prípade tvoria prakticky dokonalé ľudské telá a vyvinutému softvéru vystupuje v seriáli umelá inteligencia vo forme ovládateľných bytostí, ktoré sú na nerozoznanie od reálnych ľudí. Títo roboti sú umiestnení do zábavného parku, ktorý môžu ľudia navštíviť a užiť si tak alternatívny svet, v ktorom neplatia takmer žiadne zákony. V prvej sérii sa seriál sústreďuje na svet podobný divokému západu, kde sú prestrelky na dennom poriadku. Roboti sú súčasťou tohto sveta, kým návštevníci parku prichádzajú na vlaku ako prisťahovalci. V zábavnom parku si môžu robiť čo sa im zachce, od prenasledovania zákerných zločincov po súloženie s ľahšími ženami v miestnom hostinci. Samotní hostitelia im nemôžu takmer nijako ublížiť a ich úlohou je dokonale pohostiť prisťahovalcov a sprevádzať ich naprieč rozmanitým svetom.

Všetko sa vymkne spod kontroly

Samotný dejový zvrat možno nie je úplne nečakaný. Všetko nasvedčuje tomu, že roboti si začnú uvedomovať, že niečo v ich svete nie je v poriadku. Vzhľadom na to, že každý deň začínajú úplne odznova, na tieto zmeny v noci zabúdajú. Postupne sa ale situácia stále viac vymyká správcom parku spod kontroly. Príbeh nenapreduje extrémne rýchlo, ale to je podľa nás dobre. Dômyselne prešpekulovaný svet je totiž plný drobností, ktoré stoja za preskúmanie a objavovanie aj z našej strany obrazovky. Hoci príbeh je skutočne premyslený a komplikovaný, nie je náročné ho sledovať od jednej časti k druhej. Hlavných postáv nie je veľmi veľa a v každej časti sa objaví nanajvýš niekoľko nových záhad.

Jednu z hlavných úloh v seriáli hrá aj Anthony Hopkins

Nový svet plný nových výziev

Odozva verejnosti na prvú sériu bola fantastická. Kritici aj bežní diváci sa zhodujú na tom, že seriál je skutočne pútavý. Ponúka naozaj veľmi zaujímavý pohľad na to, čo by mohla znamenať umelá inteligencia. Zároveň je celý svet dostatočne nereálny na to, aby ste sa tejto alternatívnej reality nemuseli hneď začať obávať. Vzhľadom na to, aká je téma umelej inteligencie aktuálna, trafil seriál klinec po hlavičke. Ponúka alternatívne scenáre k otázkam, ktoré dnes kladú ľudia po celom svete, a to bez toho, aby riešil súčasné problémy. Zmysel pre detail je v seriáli vidieť na každom kroku a žiadna scéna tu nie je iba tak. Aj ten najmenší detail môže znamenať niečo v budúcnosti, čo je základným stavebným prvkom pre množstvo konšpiračných teórií, ktoré sa okolo seriálu začali vytvárať. Aj vďaka tomu sa v priebehu jedinej série stal Westworld kultúrnym fenoménom a my sa už teraz tešíme na to, čo nám tvorcovia ponúknu v ďalšej sérii.

1.1.2017