MojAndroid

Facebook mal výpadok, čo je správa, ktorá sa rieši úplne na každom dostupnom médiu. Idete v aute a moderátor zúfalo oznamuje, že je výpadok, otvoríte si správy a ten istý oznam. Teraz sa však stalo ešte niečo. Facebook zrejme nechtiac, aj pre Instagram odkryl, ako nás opisuje jeho systém.

Za každou fotografiou sa ukrýva tajomstvo

Spoločnosť, pod ktorú patrí dnes najviac používané sociálne platformy, a tým je Facebook a Instagram sa počas svojho nedávneho výpadku ani nemusel veľa snažiť a jej systém ukázal, že kráľ môže byť aj nahý. A najmä sme videli, ako ich algoritmus označuje a opisuje naše fotografie.

Príklad je jednoduchý a keď nevidíte fotografiu, potom je v algoritme uložený opis, ktorý je viazaný na konkrétnu fotografiu napríklad nasledovne: obrázok môže obsahovať usmievajúcich sa ľudí, tancujúcich ľudí, svadbu alebo priestor vo vnútri.  Alebo obrázok môže obsahovať mačku.

Identická situácia platí pre Facebook a tiež Instagram, pričom nie je celkom jasné, či sa takéto definovanie používa pre lepšie cielenú reklamu alebo pre iný účel. Pointa je totiž v tom, že samotní užívatelia texty nezadali a vytvoril ich podľa rozpoznania objektov, ľudí a scén algoritmus prostredia.

Je teda evidentné, že aj samotná fotografia, bez popisu, proste iba pridaná do albumu alebo zdieľaná cez Instagram, je zdrojom osobných údajov, ktoré majú potenciál. Facebook je zameraný na reklamu, ako svoju prioritu a každý moment, ktorý vytvorí pre zákazníka lepšiu a presnejšiu cielenosť, je vždy prínosom. Lepšie cielená reklama je proste žiadaná a samozrejme drahšia. Isté je taktiež to, že o tomto malom triku sa Facebook nikde nezmieňuje ani naň zákazníkov neupozorňuje.

Pri Instagrame ide ešte o k ďalej a ak neoznačím osobu na fotografii, systém a jeho algoritmus to dokáže urobiť za mňa a označí potencionálnu osobu na fotografii, tým, že ju identifikuje z databáze. Avšak iba interne.

To už je slušné prepojenie a vytváranie väzieb, ktoré sa dejú v pozadí, bez vedomia zákazníka. A obrana alebo vysvetlenie spoločnosti? Zatiaľ ostáva Facebook potichu a neuvádza, čo s týmito údajmi robí. Celkom zaujímavé podanie ponúka však napríklad denník The Verge, keď tvrdí, že tieto údaje môžu slúžiť napríklad pre slabozrakých, ktorým sa vďaka tomu predčíta obsah z fotografie, na ktorú dobre nevidia. Že by Facebook išiel až tak v ústrety zákazníkom? Tomu sa mi osobne zatiaľ veriť nechce.

Každý údaj ma skrytý potenciál

Je obtiažne si vždy uvedomovať, pri každej práci s dátami a ich zdieľaní alebo posielaní, že majú aj svoj skrytý potenciál. Ten dokáže, ako je vidieť aj z tohto prípadu, ktorý odkryl kráľa nahého celkom nečakane, využiť chytrý algoritmus. Tak držme Facebooku palce, aby naše údaje využíval aj na ciele pre naše dáta, celkom neškodné. Ako je napríklad predčítanie obrázku vo forme hovoreného textu, ako to už naznačil The Verge.

7.7.2019
  • Toto už bolo na Instagrame minimálne pol roka

+