MojAndroid

Dokončil som nový článok o aplikácii a službe Uber, keď som ráno počul v rádiu, že sa opäť pripravuje protest taxikárov, proti nelegálnemu vozeniu zákazníkov. Hneď ma napadlo, že nikto iný, ako je Uber, nemôže byť terčom. Zatiaľ je to všetko sústredené v Bratislave, no opäť je k dispozícii jedno rozhodnutie, ktoré stojí za zmienku a pozornosť.

Uber mimo okraju záujmu?

Záujem o Uber je však dvojstranná minca. Štát si ho moc nevšíma, zatiaľ sú to iba nesmelé náznaky a oveľa väčšiu pozornosť mu venuje Brusel. Ten sa už stihol viac krát vyjadriť, že Uber a podobné služby treba vnímať a posudzovať, ako zdieľanú ekonomiku. Tá má u nás chabé korene, no napríklad v USA je to opačne. Za Atlantickým oceánom si až 86% spotrebiteľov myslí, že vďaka tomuto princípu dokáže ušetriť a nakupuje služby lacnejšie, ako cez bežných dodávateľov. A skoro rovnaké percento sa cíti v živote viac pohodlne, nakoľko im to zdieľaná ekonomika umožňuje. Európska únia zatiaľ nezahájila masívnu podporu pre tento segment a samotný Uber tak stojí na okraji pomyslenej priepasti a balansuje podľa toho, ako členské štáty proti nemu vytiahli do boja alebo si ho naopak nevšímajú. Na Slovensku máme skôr druhý variant, štát sa o Uber moc nezaujíma.

Aj keď jedno zaujímavé rozhodnutie už padlo. Postaral sa o neho podnet od nespokojného taxikára, ktorý sa obrátil na Generálnu prokuratúru SR s návrhom na vyslovenie nelegálnosti činnosti tejto spoločnosti, pretože vraj ide o nezákonné podnikanie. TASR však priniesla správu, že: „Poverený príslušník citovanej policajnej súčasti posudzujúc podozrenie z prečinu neoprávneného podnikania vec trestného oznámenia uznesením zo dňa 20.04.2016 odmietol. Uvedené rozhodnutie policajta nadobudlo právoplatnosť 20.05.2016,“ Z tejto správy by sa dalo čítať, že je Uber legálny.

Predmetom posúdenia však bola nelegálnosť činnosti spoločnosti Uber, s. r. o., ktorá podniká na našom území a zastrešuje činnosť celého projektu. Samotná spoločnosť s ručením obmedzeným však nekoná nelegálne, aspoň tak to vyhodnotila polícia. Vyvstáva však ešte jeden pohľad a ten sa týka prevádzkovania služby samotnými vodičmi a ich vzťah k Uber. S týmto majú zásadný problém slovenskí taxikári, ktorí neustále upozorňujú na nelegálnosť tohto konania.

V Čechách prvý zákaz a zmienka o nelegálnosti

Už iba na skok od nás, v Českej republike je to inak. Viaceré súdne spory najnovšie vyústili v jedno rozhodnutie, ktoré za pozornosť rozhodne stojí. Súd v Brne prišiel k záveru, že samotný Uber a jeho koncept je nelegálny a ide v praxi o výkon taxislužby. Uber sa snažil argumentovať práve zdieľanou ekonomikou a taktiež tým, že pri jeho službe ide iba o spolujazdu, ktorá zakázaná nie je, veď odviesť sa môžem s kým chcem. Nestačilo to však a po preložení tohto rozhodnutia do holandčiny, bude zaslané materskej firme. Je to však iba prvý krok, o právoplatný zákaz zatiaľ nejde. Avšak je to vôbec prvý krát, kedy sa v Čechách prijal súdom záver, že Uber je taxislužba a preto musí plniť podmienky, ako každý držiteľ jej licencie. A taktiež Uber bol predbežne zakázaný na území mesta Brno.

Únia a jej kroky

Opäť sa vrátim k svojej myšlienke, ktorá sa dotýka prístupu úradníkov z Bruselu. Keď sú vo viacerých členských štátoch postoje, ktoré bránia rozvoju zdieľanej ekonomiky a teda konkrétne idú proti službe Uber, mal by práve jej koordinátor a podporovateľ na európskej úrovni zasiahnuť. A to tak, že jasne povie aké pravidlá pre Uber majú platiť a najmä, aký bude vzťah k bežnej taxislužbe, kde sú podmienky vo väčšine krajín EÚ prísne. Jedno je však isté, počet zákazníkov, najmä v našom hlavnom meste má rastúcu tendenciu, čo Uber posilňuje. A taxikári? Zatiaľ im ostávajú podnety a protestné akcie.

29.4.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+