MojAndroid

Služba, ktorá sa rozširuje tak u nás, a celkom dobre sa jej darí aj v Čechách. Napriek kampani, existencii Facebook stránok, ktoré apelujú na jej zrušenie a dokonca razie taxikárov, stále funguje. Dokonca nedávne rozhodnutie českého súdu dáva nádej, že tieto tlaky nakoniec dokáže ustáť.

Uber

Začnem nedávnym prípadom, ktorý je aj na pomery Slovenska jedinečný. Odohral sa síce v Čechách, no jeho význam, aj vzhľadom na celkom podobné podmienky fungovania taxi služby, presahuje hranice aj smerom k nám. Mestský súd v Prahe riešil pokutu, ktorú dostal Uber vodič za to, že nemal splnené všetky podmienky na výkon taxi služby. Ten sa s tým nezmieril, obrátil sa práve na súd a ten vyslovil záver, že v čase kontroly a teda aj v čase uloženia pokuty, nebolo zákonom zakázané, aby sa sprostredkovávala jazda cez aplikáciu. A teda samotný Uber a jeho spôsob fungovania nie je zakázaný, preto môže byť vykonávaný v tej podobe, ako zatiaľ funguje. Samozrejme, máme k dispozícii iba prvé rozhodnutie, celá vojna bude pokračovať ďalej.

Na Slovensku som obdobný prípad ešte nezaznamenal. Uber vodiči síce čelia rôznym formám nátlaku, no súdnu dohru ešte nemal žiadny prípad. Keď som čítal argumentáciu, ktorú pripravili českí taxikári, dá sa jej uveriť. Je postavená na princípe, že výkon taxislužby je jasne definovaný a regulovaný priestor podnikania. Ak chce ktokoľvek vykonávať vozenie ľudí ako podnikanie, mal by to robiť výlučne ako taxík a teda spĺňať množstvo podmienok. A to práve Uber a jeho vodiči a ich autá nespĺňajú. Na strane druhej však do tohto sporu zasiahla aj Európska komisia, keď sa vyjadrila, že európska legislatíva chráni služby zdieľanej ekonomiky proti neprimeraným obmedzeniam a vyzýva členské štáty, aby prehodnotili regulácie, ktoré takýto vývoj podkopávajú. Osobne skôr predpokladám, že sa časom dočkáme aj nejakej európskej regulácie, aby pre celý náš EÚ priestor platili pre tento druh podnikania a zdieľanú ekonomiku, ako ju Únia nazýva, rovnaké pravidlá.Uber vs. Taxi

Zatiaľ je teda možné sa pozerať na Uber a jeho služby cez dvojaký meter. Argumentácia na obidvoch stranách je účinná, veď napríklad v Maďarsku znamenala zákaz využívania tejto služby (alebo skôr únik samotného Uberu, s dovetkom, že sa ešte vráti). V Nemecku tiež nemá na ružiach ustlané, tamojší taxikári a ich pokus o ochranu vlastného podnikania zatiaľ slávi úspech. No a čo teda na Slovensku? Ak nebudeme brať do úvahy viaceré aktivity na sociálnych sieťach, blokády taxikárov, tak sa nič významné nedeje. Ak by sme sa dočkali napríklad súdneho rozhodnutia v už spomenutej českej kauze, tak to môže výrazne ovplyvniť aj slovenských Uber vodičov a ich fanúšikov (zákazníkov). Zatiaľ však zákaz tejto služby u nás nepredpokladám. Oveľa viac sa mi zdá reálne, že do celého procesu zasiahne európska legislatíva a tá sa cez slová predstaviteľov z Bruselu ukazuje ako Uber pozitívna.Uber Legal

Inak v Nemecku služba narazila na útes aj kvôli tomu, že svojim vodičom radila, aby sa počas veľkých akcií (koncerty a pod.) zhlukovali blízko takýchto podujatí, čo malo jednak zvýšiť možnosť zárobku, na strane druhej to už evokuje aj črty a správanie taxikárov. No a keď sa k tomu pridalo aj heslo používané nemeckým Uberom, „Lepšie, rýchlejšie a lacnejšie než taxi“ bolo o celonemecký zákaz postarané.

Vo svojom okolí poznám celkom štyroch ľudí, ktorí si aj týmto spôsobom privyrábajú popri svojom hlavnom zamestnaní. Bude zaujímavé sledovať, do akej podoby sa nakoniec Uber u nás dostane a či sa vôbec dočkáme nejakého súdneho zákazu alebo zásahu štátu proti službe.

6.11.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

12 odpovedí na “Uber je stále tŕňom v oku taxikárov. Prežije tlak a pochybnosti o svojej nelegálnosti?”

  1. Uber nepouzivam ani neviem ako presne funguje ale privirabat si tym je uz na zamyslenie. Ked si pomyslim ze niekto splna vsetky nalezitosti taxikara a potom sa ku nemu postavi “civil” s uberom tak je to uz trochu moc. Na druhej strane ak idem z bodu A do bodu C cez bod B a nahodim to do apky a niekto kto ide z bodu B do bodu C napriklad a zvezie sa so mnou tak by mi to legislativa zakazovat nemala, potom by mala zakazovat aj stopovanie. Vsetko zalezi ako je nastavena “odmena” za zvezenie … kazdopadne velmi zaujmava tema :)

    • Treba ist s dobou, kto sa neprisposoby tak neprezije. Nepoznam v okoli nikoho kto pouziva obycajny Taxik ak sa chce previest cez Bratislavu, jedine starsi ludia. Vsetci mladsi maju Uber alebo Hopin.

    • Uber nie je nic noveho. Pred nim existovali mailing-listy, alebo skupiny na facebooku kde sa stretavali ponuky na odvoz a dopyt. Uber to len zjednodusil.

      A henti teplakovi kowboji teraz prskaju sliny a vyhrazne strngaju svojimi zlatymi retazami, lebo ludia uz nie su ochotni platit im 50e za odvoz spred hlavnej stanice do petrzalky…

    • Vôbec to nie je moc, je to jednoducho evolúcia. Každý taxikár môže prejsť na Uber a verim tomu, že sa mu to oplatí viac.
      A čo my BlaBlaCaristi? My potom takisto “kradneme” klientelu dopravcom? Nemali by sme aj my byť regulovaní ?

  2. Je dosť smutné, že názory ľudí na taxikarov sú opodstatnené na 2-3 prípadoch kedy ludia nastúpili taxikarom na stanici. Nie každý si učtuje 50€ smerom do petržalky a je to iba problém ľudí, že nevedia čítať … neznalosť neospravedlňuje. Áno som taxikár a nieje to iba o tych dokladoch a papierovackach ktoré sme si uzili na úradoch. Podľa legislatívy nesmieme mať autá staršie ako 8 rokov a nie nemám v ľavom vačku svojich TEPLAKOV 15000€ … A nemusel som ísť ani reťaz predať aby som si zaobstaral auto na leasing .. ktoré som musel dotatocne pripoistit ako vozidlo taxi čo má mesačné vychádza na 1200€. Plus havarijne a zákonné poistenie. To pripoistenie je krytie v prípade nehody a trvalých následkov. Tak príjemnú jazdu z uberom. Či každý čaká až kým sa niečo stane ???. Ako je to na slovensku štandard až vtedy sa lady pohnu.

    • Prosim ta co to trepes, ta cervena Felda v HelloTaxi ma 8rokov? Vies kedy sa prestali vyrabat Felicie?! Brnkas tu na city argumentujes nezmyslami, 1200eur mesacne pripoistenie?! To ti tak zozeriem presne myslenie taxikara, si myslis ze vsetci zrno zereme. Tie vase vyhovorky a podobne obhajoby uz nemaju silu, UBER vam pracu nebere polovica z vas by chcela brat prachy aj za to ze sedite na stanovisti a prdite do sedaku.

  3. Pre mna, ako zakaznika, jednoznacne uber. Nemusim nikam volat, diktovat kde som a kam chcem ist. Otvorim appku, zadam ciel cesty. Vidim kde je moje auto a o kolko minut dorazi. Na konci cesty ziadne natahovacky s hotovostou. Podakujem a vystupim. Vysledna cena je zvycajne omnoho nizsia ako bezny taxi. Preco to tak je, chapem, ale platit viac ochotny nie som, ked nemusim.

  4. Normálnym taxikárom čo majú chovanie a neodrbavajú ľudí Uber nevadí.Minule som sa s jedným bavil co stáva u nas pri fitku.Že to nijak nepociťuje.Tržby rovnaké a o ľudí neprišiel a je mu to úplne fuk.
    Ale sedlošom čo sa zgrupujú,hulákaju a postávajú pri svojich mercedesoch ano.Je ich tam 10,urobia dve kolá a sú nervózny.

  5. Pripoistit auto sa da aj ked clovek nieje taxikar napriklad havarina aj zakonna (ako podnikatel/taxikar) cena poistenia je 2x taka, uber robi jazdy za 2,3,4 eura povacsinou kedy taxikar ani len neotoci klucikom aby nastartoval, o konkurenci az taka rec nieje a auta taxikara mozu mat tusim max 18 rokov napriklad rozhodnem sa robit taxikara kupim si max 8 rocne auto a spravim si koncesiu ktoru dostanem na 10 rokov takze auto moze mat aj 18 rokov, kazdy rok stk/ek :-) kazdy vieme svoje o stk a ek…

Pridaj komentár

+