MojAndroid

Uber to nemá jednoduché ani u nás. Aj keď sa aktívne snaží, aj cez reklamu získať nových vodičov, v realite sa stretáva s celkom evidentným odporom zo strany registrovaných taxi služieb. Teraz sa to navyše dostáva do novej úrovne, kde sa objavujú prvé pokuty a tiež nové formy boja.

Taxikári ako zákazníci?

Prípad, ktorý teraz vzbudil pozornosť a povieme si k nemu viac, je špecifický najmä tým, že dokumentuje prvú pokutu u nás pre vodiča Uber služby. No podľa prípadu to vyzerá, že aj slovenskí taxikári sa rozhodli svoje záujmy presadzovať formami, ktoré im vo výsledku majú pomôcť zbaviť sa, podľa nich, nelegálnej konkurencie. Ak nepomôžu blokády a upozorňovanie mesta alebo ministerstva na tento problém, nastáva čas na konkrétne podnety. Objednáte si Uber, sadnete si do auta a odveziete sa. Potom však zavoláte mestskú políciu a podáte oznámenie zo spáchania priestupku, keď podľa vás daná preprava nespĺňa zákonom určené náležitosti, to znamená, že nemá licenciu TAXI služby a nie je podľa zákona označená.

Takto viete bojovať s vašou konkurenciou formou, že konkrétne upozorníte a oznámite podozrenie z priestupku a už bude na meste (v našom prípade Bratislava), ako to vyhodnotí a s akým výsledkom. Cieľom zrejme je, aby sa jednak stanovil pre budúce posudzovanie precedens a tiež, aby sa tým odradili ďalší vodiči Uberu. Zatiaľ je to však začiatok, reálny výsledok a najmä snaha takto pôsobiť, sa nedá teraz vyhodnotiť. Ale Občianske združenie koncesných taxikárov práve tento prípad zverejňuje a stavia na ňom. Je to totiž združenie nespokojných taxikárov, ktorí bojujú proti službám, ako je napríklad Uber.

Vodič Uber dostal pokutu 200 EUR

Prvý zaznamenaný prípad s pokutou pre vodiča Uberu sa odohral v Bratislave. Práve tam dostala tamojšia mestská polícia oznámenie, vraj od zákazníka. Tak sa vykonala kontrola a výsledkom bolo konštatovanie, že dané vozidlo, ktoré bolo kontrolované práve na spĺňanie podmienok výkonu pre TAXI službu, nespĺňa tieto podmienky. Nemalo predpísané farebné označené, ani na streche žlté osvetlenie s nápisom TAXI a ďalšie podrobnosti. Samotný vodič uviedol, že práve pre Uber pracuje.

Potom nasledovali dve rozhodnutia. Prvé vydalo mesto, kde bolo nakoniec zhodnotené, že vodič porušil podmienky pre výkon TAXI služby a preto dostal pokutu vo výške 100 EUR. Po jeho odvolaní však pokutu Okresný úrad Bratislava zvýšil, a to na konečnú sumu 200 EUR. Oba úrady sa však jasne zhodli, že vodič Uberu porušil podmienky, ktoré má podľa nich spĺňať, čo sú samozrejme podmienky na výkon TAXI služby. Tieto rozhodnutia sú konečné. Jediná možnosť pre daného vodiča a vlastne aj pre službu ako takú v Bratislave je podať žalobu na súd, aby sa vlastne preskúmalo, či zdieľaná ekonomika, na ktorú odkazuje aj Únia, má prednosť pred formálnymi podmienkami v danom členskom štáte, ktorými limituje výkon TAXI služby.

Ďalší vývoj v prospech TAXI?

Teraz je tu založená vcelku jasná línia, ktorá nevyzerá v prospech služby Uber. Ak totiž budú taxikári využívať takéto formy nahlasovania, potom na základe už rozhodnutej veci v ďalších, identických prípadoch je možné predpokladať, že sa budú ukladať pokuty a dané konanie hodnotiť ako nezákonné. Otázka vyvstáva v prípade, ak sa vodič neprizná, že pracuje pre Uber, no jeho zákazník, vlastne ten, ktorý ho nahlási, to poorie a navyše disponuje svojou objednávkou. Osobne si však nemyslím, že tento prípad naštartuje útlm služby, ktorá je najmä v rámci Bratislavy veľmi populárna a obľúbená.

Aj Uber by mal vyvinúť snahu a pomôcť súdnou cestou vodičom zvrátiť tieto pokuty. Mal by na jeho strane byť cieľ a ambícia dokázať, že na Uber sa podmienky TAXI služby nevzťahujú. Pri jednom prípade to zrejme ešte záujme nevzbudí, však v iných krajinách Únie sa jazdí aj napriek zákazu, ktorý dokonca vydávali súdy. Tak uvidíme, ako sa týmto službám bude ďalej dariť. Bez zásahu Únie sa to však nevyrieši. Naša legislatíva je v tomto prípade úplne pasívna a to sa nezmení ani v budúcnosti.

17.12.2017
  • Vladimir Lehkoziv

    Som za podporu uberu. Mala by vzniknúť iniciatíva ktorá bude kontrolovať hlavne obyčajných taxikárov. Veľakrát sami nespĺňajú podmienky nehovoriac o kvalitach ich chovania, vybavenia automobilov a neférovej cene.

    • Fyi de Will

      tak potom nech sú aj taxikári oslobodení od všetkých tých možných povolení, poplatkov, predpisov atď. ako služba uber. neobhajujem taxikárov, len by mali mať všetci rovnaké podmienky pre výkon rovnakej činnosti. či uber robí niečo iné, ako taxi? a o to tu myslím ide v boji taxikárov proti uberu.

      • kri

        Problem je v tom, ze taxikari bojuju proti uberu a nie za rovnake podmienky ako ma uber.
        Pokial viem tak uber na slovensku podnika legalne, nebol ani zakazany ako v inych krajinach. Takze taxikari to zobrali za nespravny koniec. Dalej, dokonca aj stat sa v poslednej dobe priklana viac na stranu zdielanej ekonomiky. Vedia preco, citia v tom prachy na rozkradanie. Proste taxikari by sa mali radsej velmi rychlo prebrat.

        • Fyi de Will

          tak, pokiaľ som čítal, tak bojujú proti uberu kvôli tomu, aby mal uber rovnaké podmienky, ako oni. inak sa ti podniká, ak ty máš napríklad vstupný mesačný náklad 2000 € a konkurencia žiadny.

          • robo

            lenze cielom nie je aby mal uber rovnake podmienky ako TAXIkari, ale aby Taxikari mali rovnake podmienky ako UBER… a to tym ze budu “robit zle” Uberu, nedosiahnu… tlak mali vyvijat na mesto, na poslancov, ale o to im asi nejde, vsak?

            • Yvan

              Je evidentné prečo tak taxikári bojujú proti Uberu a všetkým nám to už dávno došlo.Páni Taxi neokrádajte nás a nevozte nás po Ba kade tade,niektorí sme sa tu narodili a poznáme že či ideme tou najkratšou trasou aby sme neplatili zbytočne a keď vám to docvakne a začnete každý poctivo pracovať tak mi bude jedno či ma odveziete vy alebo nejaký Uber.

      • SimSon

        Ibaze Uber NIE JE taxisluzba! Je to cosi ako “zdielane zvezenie”. Nieco ako:

        “Fero, nejdes nahodou do X? Ze by si ma zviezol. Na benzin ti prispejem!”
        “Jasne Palo, idem tam, a mam volne miesto. Pod zveziem ta…”

        Starsi si pamataju, ze kedysi na toto boli mailing-listy. Zrusil niekto mail len preto, ze si cez neho ludia dohadovali cesty? Nie…

        Potom prisli socialne siete. Niektore FB-skupiny su stale aktivne (hlavne na dlhsie trasy, blava-zilina-kosice atd). Zrusil niekto koli tomu FB? Nie…

        Potom prisiel Uber a podobne sluzby a jediny rozdiel je v tom, ze je to teraz velmi jednoduche! Aj babka, ktora netusi co je mail alebo Facebook si moze v Uber-appke natukat kam chce ist, a zaviezt sa tam ovela lacnejsie, ako taxikom. A prave preto taxikari pindaju, a chcu Uber zrusit. Aby mohli dalej ludi zdierat…

        • Fyi de Will

          zdielané zvezenie je u mňa napr. blablacar. toto si popísal. či aj vodiči uberu sú takí vodiči, že ide z domu niekde a popritom sa s ním ľudia zvezú? no podľa teba asi tak. či? rád sa dám poučiť.

          • darko kmet

            blablacar je na dlhe trate toto funhuje v ramci mesta…

            • Fyi de Will

              odkedy uber funguje len vrámci mesta? a funguje tak, ako popísal simson? najskôr čítaj, pochop a potom reaguj, aby si sa nestrápnil. ;-)

        • Michal Bukvai

          náhodou idem z mesta do ovsišťa a potom idem náhodou z ovsišťa na slavín a potom náhodou zo slavínu do rače a potom náhodou z rače do záhorskej a takto sa náhodou vozím celý deň a ty Fero náhodou nechceš sa zviesť? A ty chlapec si neni náhodou jebnutý?

  • Imrich Zapotocky

    Taxikari su proste zmrdi, ktorym vadi, ze niekto neojebava cestujucich ako oni, lebo cez UBER ich proste neojebe. A to im rusi ich klamarske ksefty. Samozrejme, ze im nejde o to, aby sa sami mali lepsie a mali zjednodusene pravidla svojho podnikania. Iba chcu odstavit konkurenciu, ktora je omnoho lepsia, dostupnejsia, kvalitnejsia a lacnejsia. A to mali navrh zakona, ktory by im zrusil zbytocne birokracie, cim by sa takmer vyrovnali UBER-u.. ale samozrejme co? Odmietli to, lebo (lepsia) konkurencia by aj tak stale ostala. Ved a preco sa taxikar nezdvihne, nezrusi taxi licenciu a nezacne jazdit pre UBER? Lebo by musel makat? Nefajcit cely den na stanici a potom okradnut nejakeho turistu a ma zarobene na cely tyzden? Musel by byt prijemny k zakaznikovi? ..to samozrejme nechce, tak bude vseliak mozne proti tomu bojvat…

    • Martin G.

      Pane, vy ste ale uplny idiot. Ale fakt uplny! Porovnavate tu ojebavacov z Ba, ktory uctuju nehorazne sumy zo stanice zo zbytkom slovenska? Viete za ake sumy sa jazdi mimo Ba? Ocividne nie, lebo taku kktinu dokaze napisat iba clovek s vasim IQ, ktory asi mimo Ba v zivote nebol! Preco by si mal clovek “mimo Ba” vybavovat papiere a taxametre a vyse 100 eur a niekto v Ba zacne robit to iste a staci mu len papier z registra trestov? najprv si overte info a potom trepte tie vase bludy.. Dakujem..

      • Martin Gvist

        1000 eur tam malo byt aby vam bolo jasen co stoja vstupne naklady na vybavenie si koncesie a to este neratam auto na leasing!! Kde pri Uber vam staci vase osobne do 8 rokov tusim…

        • darko kmet

          ked si zratame ze ty tych 1000eur na zakaznikoch mas za tyzden pri ojeboch tak uber ma tie iste ceny vzdy a nemoze ojebat…takze tych 1000eur si natlac do riti ojebavac

          • Martin Gvist

            Dalsi inteligent co sa vyjadruje k niecomu o com nema ani sajnu, ale nevadi. Treba sa vyjadrit a vyplakat sa nete, ze som vymlety a neviem si pozriet si cennik na aute. Gratulujem k vasej inteligencii a k tomu, ze nie ste schopny ani si overit cenu, za ktoru budete odvezeny. Btw aky je problem spravit si licenciu a jazdit pre hopin ci liftago a robit to oficialne? Ziadny, to len tu inteligenti ako ty nepochopia ten rozdiel. Dobru noc.. ;)

            • darko kmet

              ty inteligent cennik ma asi kazdy 10ty taxikar…skus ist zo stanice a rozpravaj anglicky ci ti bude cennik nieco platny ty inteligent…smradlavy ojebavaci taxikarsky…

        • jookas

          1k €? to si kde zobral? ratas do tej sumy aj upravu taxametra na turbo?

          • Martin Gvist

            No tak hned ta uvediem do obrazu. Taxameter s tlaciarnou + metrologia + nastavenie vyjde okolo 600e. Papiere tak zhruba na okolo 250e. Dalej rataj ak chces zacat akontaciu na leasing a ine vybavocaky. Malo?

            • jookas

              hm, taxameter aj s montazou a ostatnymi nezmyslami max 400. Papiere cca 200. a to hovorim o cenach s DPH co je v podstate polovica toho co si pisal, Leasing samozrejme ratat nemozes kedze si chcel rozdiel co nemusi mat vodic Uberu. a na tych 500 ti staci zobrat spred alize napriklad 10-15 ludi tak ako to vy teplakari robievate.

              • Martin G.

                Neviem co je alize a teplakarom mozes nazyvat seba ci svojho tatka co ta nevedel vychovat ak mienis urazat niekoho, koho ani nepoznas. Bts vytiahni paty mimo Ba a potom si rob usudky ak zistis, ako sa jazdi v inych mestach ty zakomplexovany clovek. A inak v tom case ked som to kupoval a riesil boli ceny ake som uviedol, co je rok 2011-12. Neviem ake su ceny teraz. Na druhej strane je tvoja chyba ze si blby a nevies si pozriet cennik a potom nadavas na cloveka. Ale hold aj taki jedinci existuju..

                • jookas

                  toto ohananie cennikom mam najradsej. nenazrani kkti. Chcete spravit 3 jazdy a zarobit 100E. Chod kanaly kopat dement. Az teraz ta btw. urazam :)

      • Imrich Zapotocky

        Uberista potrebuje aj zivnost na to, nie iba vypis z registra trestov. A ano, je tu rec iba o BA, lebo taxikari co sa stazuju na UBER su najma ti z Bratislavy, lebo sa jedna o ich konkurenciu. Pre co ine potom taxikarsky odborari ci co su to zac odmietli ten navrh, ktory ich v znacnej miere odbremenoval od roznych povinnosti?
        Koniec koncov, nebyt takychto “snah” zo strany taxikarov, tak by sa UBER mohol rozsirit aj mimo BA. Alebo mi skuste objasnit este vase argumenty, mozno zmenim nazor ;)

        • Kaslemtinatvojnazor

          Dalsi tupec co sa do toho prd vidi a ide sa tu snazit o nejake polointeligentbe komentare… skus si zalozit taxisluzbu a fungovat… a daj mi vediet potom pridem sa na tebe trocha pobavit

          • XYX

            Tu nejde o to si zalozit taxisluzbu. Tu hodnotu sluzbu, kt. chcete poskytovat nie je vlastnit taxisluzbu ale preprava ludi, a je to vec konkurencie a tou pre taxi nie je len UBER ale hlavne MHD, prip. vola ludi ist peso alebo na bicykli alebo inym sposobom, zoberte si priklad, ze ja dojdem do Trnavy alebo hocikam inam, tam nasadnem do taxika kt. ma vezme na hotel za 100€ /extrem – len pre obraz/ Ja ako klient uz viem ze taxikom v Trnave nepojdem a budem hladat ine alternativ ako napr. autobus /2€/ alebo ak ani to tak hold si poviem ze pojdem peso, a Taxiisluzby budu volat potom ze preco ludia chodia autobusom… lebo to obmedzenie pohodlia je pre nich vyhodnejsie ako taxik to vsetko urcuje len cena a konkurencia… ak bude cena premrstena ludia nebudu taxikmi jazdit … preco dnes v Bratislave mate problem vecer zohnat taxi? lebo ti taxikari sami to nechcu robit lebo sa im to neoplati. Ale to nie je problem Uberu toto sa stalo po tom co rozsirili nocne spoje v BA ze uz nechodi jeden za 2 hodiny ale kazdu hodinu. A v pripade ze zacnu chodit kazdu pol tak vsetky taxisluzby mozu zavriet lebo sa im to neoplati pretoze 50% zakaznikov kt. teraz idu predsalen tym taxikom si zvoli ten autobus, a takto mozme pokracovat do nekonecna… Staci si uvedomit ze to nie UBER Vam vadi ale ten Stat kt. Vam urcuje tie podmienky a ked si ich sprisnite tak vam samym vzniknu vyssie naklady a bojovanim proti Uberu bojujete vlastne sami proti sebe.

  • IQLogic

    Dementní taxikári robia zle sami sebe. Nie aby bojovali za rovnaké podmienky aké má Uber, oni radšej budú srať na hlavu Uberistom. Alebo keď sa im nepáčia podmienky aké im stanovil tento “kvázi štát”, môžu aj oni začať podnikať formou Uberu.

    • Kaslemtinatvojnazor

      Ty to vidis velmi jednoducho ked sa tomu hovno rozumies… sam si dement ak si myslis ze by sa podarilo vybojovat ustupky v podmienkach. Len sa pridavaju dalsie a dalsie vymysly

      • Liberalnejsi nazor

        to je ten problem ze vela ludi si mysli to ze je lepsie bojovat s Uberom sposobom aby tu bolo viac zakazov a viac licencii… to je ako povedat ze budeme bojovat proti akejkolvek konkurencii… tak v tom pripade nadstavme jednotnu cenu za kilometer priklad 0,5€ a je jedno ci idem do Viedne alebo 1km… zrusit min. jazdne pretoze tym si dnes samotne taxisluzby medzisebou konkuruju… Zavedme teda monopol a majme len Jednu, kt. bude mat statom prikazanu jednotnu cenu a hotovo… len pre info nejazdim Uberom ale nie pre to ze su lacnejsi… ale pre to ze pre mna osobne je cena v niektorych pripadoch vyhodnejsia u Taxisluzby ako u Uberu, a tym skuste argumentovat… Vytvorit konkurenciu tym ze ano ja sice stojim viac ale: som poisteny, mam psychotesty, mam licenciu, mam umyte auto a pod, toto su veci kt. si rozhodne sam klient ci mu za to stoja. A ak nestoja tak je na mieste bojovat proti statnemu nariadeniu o povinnosti takychto veci pri preprave osob a nie proti Uberu kt. len ukazuje to ze na tom niektorym ludom nezalezi, niektorym zas ano. Aj ja si radsej zaplatim o 0,2-0,5€ za km viac za licencovany taxik pretoze mi to za to stoji a to je sposob ako bojovat proti danemu problemu.

  • Mats90

    Ja začnem udavať taxikarov niektorí majú cenník nastupenie 10 eur plus cesta a plis minimalne cestovne, taxikari v na sú nenažrane prasce, jedine 5 e taxi chodim a uber

  • Tomáš Feč

    Mam 2 nemile skusenosti s taxikarmi, co sa tyka jazdneho. Na autobusovej stanici za mnou prisiel ind, ze sa potrebuje dostat na Kollarovo namestie. Ponukol som sa mu, ze aj pre vlastnu skusenost chem zistit, ci je zdieranie cudzincov pravda alebo nie. Isiel som teda za taxikarom a opytal sa, co ma bude stat jazda na Kollarko. Do 15 eur…za 2 km jazdy. O par minut nato za nim siel cudzinec, vypytal si 30 eur. Takze som mu vysvetlil ako sa tam dostane busom :)

    Pred 2 tyzdnami tu prisla kolegyna z Prahy. Cesta zo zeleznicnej stanici na autobusku…18 eur (3 km) :) Len pre info uber z autobusky do Stupavy ma stal minuly tyzden 20 eur (26 km).

    Je zaujimave, ze napriklad v Presove ma Taxi v ramci celeho mesta odvezie za 3 – 4 eura. Taxi sluzieb je tam taktiez viac ako treba, zakaznikov asi menej ako v BA a vstupne naklady maju rovnake ako taxikari v BA. Kde je teda chyba? Nie je teda taxikar ako taxikar. Mnoho bratislavskych vsak nechava charakter zamknuty pri odchode do prace.

    V prvom rade je skoda, ze viacero taxikarov v BA nevyuziva hopin. Ti co presli, tak je to minimalne znamka toho, ze nechcu byt sucastou zdierackej komunity bratislavskych taxikarov. Aj napriek tomu, cez uber este pred nastupom clovek vie, kolko ho to bude stat. Mna nezaujima, kolko je cena nastupneho, za kilometer, za minutu…ludia chcu vediet, kolko platia za sluzby a v tomto sa klasicka taxi sluzba musi posunut dalej.

  • kubo

    Ludia by v BA vyuzivali aj klasicke Taxi, ale to by nemohlo stat pristavenie taxiku viac jak cela jazda cez Uber.

    PS. Napr. v Trnave by Uber moc nepochodil, tam chodia taxiki vramci mesta za 2€.

  • Fyi de Will

    ja chcem len pripomenúť, že BA nie je celé slovensko a na slovensku nežijú len bratislavskí taxikári. to len keď čítam niektoré komenty. a nie som taxikár.

  • Adam

    Pokutovat by mali hlavne nenazrancov na hlavnej stanici. Najvacsi odrbavaci s podporou magistratu. Gratulujem mestu za takuto krasnu vizitku!!!

  • ventse

    kurzové sázení, velmi spolehlivé informace.

    http://vitosen.blogspot.cz/

+