MojAndroid

Sťahujem aplikáciu pre Uber, inštalujem a otváram. Následne však zisťujem, že pre moju destináciu, teda pre Slovensko, nie je služba podporovaná. Tak nič, volím na presun bežné TAXI. Štátu je však za alternatívnym vozením smutno a pripravuje zmeny, ktoré majú Uberu prepnúť na semafore červenú na zelenú.

Náš tip
Uber je na lopatkách, do jeho existencie sa vložila Európska únia

Uber stratený v dejinách dopravy

So službou Uber to nevyzeralo zle. Pri svojich pionierskych začiatkoch mala záujem zákazníkov, šoférov a všetko smerovalo k tomu, že si Európska komisia osvojí názor o zdieľanej ekonomike, kam podradí tiež Uber. Čiže skoro žiadne administratívne formality, iba platenie daní. Z veľkých plánov však zišlo, Uber sa dostal do pazúrov členských štátov a Slovensko ho definitívne zrušilo 22. marca tohto roka. V zásade sa Uber dostal do konfliktu s našimi pravidlami o pár mesiacov skôr, pretože od 1. januára 2018 mal vytvoriť ako digitálna platforma svoju stálu prevádzkareň. To však Uber nemal splnené ani ku dňu svojho zániku v marci 2018. Okrem toho chcel štát kontrolovať aj zdaňovanie príjmov vodičov a Uber mal napríklad nahlasovať ich identitu, aby sa dalo kontrolovať, kto a v akej výške priznal príjmy z tohto podnikania.

Do celého procesu sa nakoniec vložila EÚ, avšak inak, ako sa myslelo v začiatkoch. Zatiaľ stále platí téza, ktorú definoval Európsky súdny dvor, ktorý jasne určil, že Uber patrí do právomoci členských štátov, ktoré majú možnosť upraviť jeho pôsobenie podľa vlastných národných pravidiel. A tak môže aj Slovensko Uber zakázať a zároveň, ak sa naplnia konkrétne znaky a podmienky pre trestnoprávny postih, je možné pre nelegálne podnikanie vykonať aj trestné stíhanie. Naše ministerstvo však chce aplikáciu a teda aj samotnú službu vzkriesiť, už je k dispozícii aj návrh zákona, ktorý to má dosiahnuť. Je to skôr cesta podradiť Uber pod TAXI a definovať mu miernejšie pravidlá, avšak neporovnateľne horšie, ako mal doteraz. Návrh zákona ministerstvo zverejnilo a plánuje s jeho zavedením do praxe od apríla 2019.

Nové pravidlá pre Uber

Alternatívne vozenie zákazníkov je definované novým zákonom ako služba digitálnej platformy. Samotný štát priznáva, že mnohé povinnosti sú pre takto vykonávanú službu nezmyselné a tak ich ruší. Všetko s cieľom definovať podmienky pre služby, ako je Uber a ich návrat na Slovensko. Osobne si však myslím, že každá regulácia s viacerými povinnosťami je na nepoznanie prísnejšia, ako mala služba svoje pôsobenie doteraz určené a tak bude otázka, ako zareaguje so svojim záujmom. Uber napríklad nebude musieť mať klasický dispečing, ale svoje služby môže v tomto smere prevádzkovať digitálne, čo je vlastne jeho základom. Taktiež nutnosť mať taxameter sa nebude vzťahovať na Uber, čo je jedna z hlavných prekážok súčasnosti. Zmeny idú aj smerom k vozidlám a Uber vozidlo napríklad nebude musieť byť označené nápisom TAXI na pravých dverách a vo vnútri vozidla a tiež nebude musieť používať tento nápis na streche vozidla.

Zmien je niekoľko, no podľa môjho názoru nie sú tak lákavé, aby sa Uber nad nimi zamýšľal. Ale uvidíme, aká bude realita. Je tiež možné, že sa celé podnikanie určí a vybuduje na šoféroch a ich podmienkach určených novým zákonom, pričom Uber iba zastreší komunikáciu a úhradu platieb a odmeňovanie šoférov. Čiže každý z nich si vybaví splnenie podmienok a od Uber prevezme aplikáciu na digitálnu platformu. Do apríla 2019 je však ešte ďaleko a uvidíme, v akej podobe vlastne nové podmienky definitívne prejdú.

8.7.2018

Potrebujete poradiť ? Vyskúšajte Android Fórum

eAutoPortal.sk Prečítajte si novinky zo sveta elektromobilov.

Používateľské recenzie
Fotománia

+