Spoločnosť Uber, ktorá prevádzkuje známu službu na prepravu osôb a jej rôzne variácie (napríklad na prepravu jedla) bude musieť pozmeniť svoje fungovanie na Slovensku. Rozhodol o tom Okresný súd Bratislava I na základe žaloby Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov.
Uber bude musieť nastoliť viaceré zmeny
Predmetom žaloby bola najmä požiadavka, aby spoločnosť Uber neprevádzkovala svoju službu na Slovensku, nepoužívala na ňu nevhodné vozidlá a takisto aby túto službu nepraktizovali vodiči, ktorí na to nemajú oprávnenie. V rámci žaloby sa spomínané občianske združenie odvolávalo na zákon o cestnej doprave č.56/2012.
Rozhodnutie súdu je právoplatné od 13. marca 2018, spoločnosť Uber sa môže voči nemu odvolať. Sudca okresného súdu Bratislava I dal vo všetkých bodoch za pravdu žalujúcej strane. Informácie priniesol portál etrend.sk.
“Po udalostiach v západných krajinách, keď väčšina vodičov odmietla tento spôsob takzvanej zdieľanej ekonomiky, ako aj nedávnom vyhlásení EÚ, ktorá dala lokálnym vládam voľnú ruku s výrazným odporúčaním postaviť tento model prepravy osôb za finančnú odmenu mimo zákon, sa dalo podobné rozhodnutie očakávať. Za spoločnosť HOPIN môžeme povedať, že sme pripravení pomôcť v preprave všetkým doterajším užívateľom (nielen) tejto služby.” – uviedla spoločnosť HOPIN pre portál etrend.sk.
Spoločnosť Uber musí riešiť aktuálne viacero problémov v súvislosti so svojimi službami. Na dobrej povesti nepridala ani smrteľná nehoda v americkej Arizone. Vozidlo spoločnosti Uber usmrtilo chodca, pričom v tom momente jazdilo v autonómnom režime. Európsky súd rozhodol, že ide o prepravnú službu a tak budú nevyhnutné potrebné licencie. Podľa rozhodnutia tohto súdu si však regulácie určia samotné členské štáty.
Prostesty v susednom Česku priniesli ďalšie ústupky. Miestne memorandum rozhodlo o tom, že šoféri Uberu tu budú musieť mať taxikársku licenciu a budú taktiež evidovať tržby. Uber bude musieť mať takisto českého – lokálneho prevádzkovateľa. Na Slovensku pôjde o čosi podobné. Uber či obdobné služby zdieľanej ekonomiky budú podľa etrend.sk musieť mať lokálneho prevádzkovateľa a takisto budú musieť na Slovensku odvádzať daň.
uvidime ako sa zmenia podmienky, ako tu bude Uber fungovat dalej, v Londyne musia splnat rozne regulacie, ktore su naozaj prisne, bud by sa mali vsetky regulacie v oblasti taxi sluzieb zrusit, alebo by Uber mal dodrziavat zakony krajiny v ktorej podnika. Je nemyslitelne, ze cely ich biznis model je postaveny na umyselnom porusovani predpisov krajin a miest, kde funguju a zarabaju na tom, ze podstatna cast ich soferov ani len neodvadza dane z prijmu z tejto cinnosti.
hmm, taxikari odvadzaju? uz si dostal niekedy blocek bez dotazovania? btw. asi nevies moc ako teraz uber funguje ked pises ze podstatna cast vodicov neodvadza dane, vsak?
hovorim celosvetovo a celosvetovo to tak je. A nehovorim, ze sa ini podnikatelia nesnazia vyhybat platbe dani, ale nemaju na tom postaveny biznis tak ako Uber.