MojAndroid

Jednotný trh Európskej únie ešte neznamená, že sú regulované všetky oblasti podnikania. Typickým, v ostatnom čase riešeným segmentom je doprava, najmä tá platená. U nás ju poznáme najmä v podobe taxislužieb a verejnej hromadnej dopravy. Okrem nej sa dlhodobo snaží zaujať a presadiť alternatíva v podobe služieb ako je Uber. Bez zásahu EÚ je však na každom členskom štáte, ako sa k tejto otázke postaví. Fínsko to berie pozitívne a službu oficiálne povoľuje.

Moderná doba a tiež úspora verejných zdrojov

Technológie sú vo Fínsku na vzostupe a preto parlament tohto členského štátu zaujal postoj aj k službám postaveným na platforme, ako je Uber. Služba samotná to hneď využila a pochválila sa týmto, povedzme úspechom. Nový zákon prinesie zmeny súčasného stavu dopravného trhu, ktorý je prísne regulovaný a riadený verejnými opatreniami. Bude podporovať spravodlivú hospodársku súťaž na trhu osobnej dopravy a konkurencieschopnosť poskytovateľov služieb v osobnej aj nákladnej doprave. To teda znamená, že regulácia pri poskytovaní služieb v doprave (osobnej a tiež nákladnej) sa odstraňuje a poskytovanie týchto služieb, už nie je závislé od administratívnej záťaže.

„Nový zákon vytvorí rámec pre efektívnejšie usporiadanie verejnej dotovanej osobnej dopravy využitím digitalizácie, kombinovanej dopravy a rôznych typov flotíl. Cieľ stanovený vo vládnom programe je dosiahnuť 10% úspory vo verejne dotovanej osobnej doprave od roku 2017.“ Uvádza sa v oficiálnej správe k zákonnej zmene pravidiel pri osobnej doprave.

Úspora vo verejnej dotovanej doprave na úrovni 10%. Toto je myšlienka, ktorá sa doteraz neobjavila a je nesmierne zaujímavá. Rovnaký model je totiž zavedený aj u nás, kedy je verejná doprava dotovaná, buď na úrovni štátu alebo regiónu. Teda nežije iba z cestovného a vlastného podnikania, ale tiež z verejných zdrojov. Fínsky pohľad hovorí a predpokladá, že ak otvoríme trh a zrušíme reguláciu v osobnej doprave a teda umožníme spoločnostiam ako je Uber podnikať bez obmedzení a čo je dôležité, legálne, potom je to cesta na získanie úspory vo verejnej dotácii na dopravu. To bude znamenať zníženie zaťaženosti verejných zdrojov a k tomu, na strane druhej, aj rozvoj podnikania vo formách, ako je dnes limitovaný. Poznám v okolí viacero ľudí, ktorí pre Uber jazdia, všetci s potrebou bočného príjmu. Zároveň viem, že počet ich zákazníkov nemá klesajúci trend, práve naopak, teda minimálne v rámci Bratislavy je služba obľúbená. Ak by sme ju tiež takto podporili, bolo by to z pohľadu nárastu jej zákazníkov pozitívne a snáď by sme  vedeli spočíta aj u nás prípadnú úsporu verejných prostriedkov. To však musí ísť zároveň s tým, že sa regulácia pre Taxi službu, ako ju dnes máme, tiež zruší, prípadne výrazne zjednoduší.

Slovenská realita bezo zmeny

Ak beriem do úvahy, že využívanie služby Uber a jej rozvoj je nateraz z časti zastavený nejasnou reguláciou, počet zákazníkov, ak by sa stala legálnou, by vzrástol. A to by muselo platiť aj pre terajšie taxi služby, ktoré sa stretávajú s prísnymi pravidlami a podmienkami na svoju činnosť. Fínsky model otvára trh aj pre nich, teda podnikanie v oblasti osobnej dopravy by bolo skoro bez akýchkoľvek obmedzení a službu bude poskytovať ten, koho si zákazník vyberie. A to už sú subjektívne kritéria, kde najnižšia cena nemusí vždy víťaziť. Situácia na Slovensku sa meniť v dohľadnej dobe však nebude. Štátne orgány majú Uber a podobné služby na okraji záujmu, nezachytil som ani náznak, z ktorého by svitla nádej pre inú reguláciu. Takže nateraz to bude pokračovať v terajších koľajách, na strane jednej nespokojní taxikári, ktorým vadí Uber a jeho podnikanie iba na základe voľnej živnosti a na strane druhej, ich prísny trh, kde musia plniť viacero, podľa mňa nezmyselných povinností, aby mohli dostať žltú tabuľku s nápisom TAXI na strechu svojho auta. Je to však na škodu pre zákazníka.

31.5.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+