MojAndroid

Dlhšie sme písali o spoločnosti Uber a jej službách v kontexte Európskej únie a vyhlásení niektorých jej predstaviteľov, ktorí podobné služby chcú vidieť na zozname zdieľanej ekonomiky. Avšak rozdielny postoj členských štátov, niektoré zákazy, štrajky a boje registrovaných taxikárov dosiahli svoj vrchol. Nakoniec Súdny dvor EÚ rozhodol a hodil Uber na pospas členským štátom, dokonca aj trestnému stíhaniu. 

Uber sa dá zakázať a dokonca aj trestne postihnúť

Zásadné rozhodnutie bolo prijaté pred niekoľkými dňami samotným Súdnym dvorom Európskej únie. Išlo o posúdenie prípadu francúzskej pobočky, ktorá prevádzkuje služby cez aplikáciu UberPop. V zásade je to identická situácia, ako u nás. Zákazník si objedná vodiča, zaplatí cez smartfón a Uber nezabudne ani na faktúru. Aj keď pracuje v takomto móde, francúzske orgány sa rozhodli, že ide o nelegálne podnikanie, keďže je vykonávané bez licencie na taxi službu a začali Uber stíhať (trestne samotnú spoločnosť). Keď prípad skončil na súde v Luxemburgu, očakávalo sa zásadné rozhodnutie. A tak sa aj udialo, súd jasne definoval dve odpovede. Prvá znie, že každý členský štát môže Uber zakázať a zároveň, ak sa naplnia konkrétne znaky a podmienky pre trestné stíhanie, je možné pre nelegálne podnikanie vykonať aj trestné stíhanie. Vo Francúzskom prípade stíhajú samotnú spoločnosť, čo by bolo možné už aj u nás cez neoprávnené podnikanie.

Čiže ako sme už dlho avizovali, pre rozporuplnosť prístupov bolo iba otázkou času, kedy sa orgány Únie do prípadu vložia a výsledkom bude buď podpora pre Uber a jeho zaradenie na zoznam zdieľanej ekonomiky, čo som osobne očakával. Potom by už Uber nemusel preukazovať splnenie licencie pre taxi, ale mohol iba na tomto základe ďalej fungovať. Alebo druhý prístup, ktorý sa plne rozvinul prijatým rozhodnutím, teda Uber sa dá zakázať členským štátom, ak nespĺňa jeho podmienky pre výkon daného podnikania a dokonca aj trestne stíhať, ak je toto podnikanie nezákonné.

Na Slovensku už zákaz je

Aby sme to spresnili, samotný Uber na Slovensku pozastavil svoju činnosť. Stalo sa tak po tom, ako bratislavský súd vydal predbežný zákaz na prevádzku Uber služby. O ten sa zasadilo Občianske združenie koncesovaných taxikárov, ktoré práve s návrhom na súd prišlo. Ako dlho bude celý proces trvať nie je nateraz jasné. Uber zároveň uviedol, že svoje služby isto obnoví, jeho rozhodnutie ohľadne pozastavenia výkonu služby je iba dočasné. Okrem tohto sa konečne aktivizuje aj naše ministerstvo dopravy, ktoré sa hrdo hlási k tomu, že pracuje na zmenách, ktoré jednak spresnia podmienky pre taxikárov a najmä, priamo do zákona konečne zavedú aj podmienky pre samotný Uber a podobné služby, ktoré bude musieť každá spoločnosť plniť. Je iba jasné, že až teraz sa začne lobistický boj o to, ako budú tieto podmienky vyzerať. Od ich znenia bude totiž závisieť, či sa z Uber služby u nás vlastne stane TAXI alebo určitý hybrid, ktorý bude mať iba časť povinností. Rozhodne však môžeme uviesť, že licencie a podobné podmienky podľa mňa definitívne odradia väčšinu vodičov, ktorí teraz pre Uber jazdia.

Uber vydal včera vyhlásenie, podľa ktorého sa bude voči predbežnému zákazu pre svoje služby brániť a teda odvolá sa voči rozhodnutiu bratislavského súdu. Nateraz však ostáva situácia nezmenená, Uber dočasne svoje služby pozastavil a o definitíve pre Slovensko sa bude rozhodovať zrejme v dlhšom časovom rámci. Uber sa zároveň spolieha aj na ministerstvo a jeho návrh zmien, od ktorého očakáva zachovanie voľnosti pre svoje aktivity. No uvidíme.

15.4.2018
  • Lukas Vyletel

    ine rozhodnutie sa ani nedalo cakat. Je uplne zjavne, ze ked ma nejaka krajina zakony, tak kazdy podnikatel tie zakony musi dodrziavat. Ked je nejaky predmet podnikania zakonmi regulovany, ak podnikatel taketo regulacie nedodrziava, dopusta sa trestneho cinu. Nie je na tom nic zvlastne. Uber si na tom postavil biznis model, ze sa ide tvarit, ze ved na nich sa tie pravidla vztahovat vlastne nemusia, lebo oni su len aplikacia, sprostredkovatel. Mozeme sa bavit o validite tych zakonov, ze ci ma zmysel regulacia taxikov, ale dokym tie zakony platia, tak ich nedodrziavanie je proste porusenim pravidiel, za ktore sa nesu dosledky.

    • Meno Netreba

      a klamanie a okradanie zakaznikov klasickymi taxikarmi nieje trestny cin? by sommtie kurvy prasive vsetky pozatvaral

      • IQLogic

        Keď si si toho vedomý, môžeš si vybrať taxi službu, ktorá neokráda a ceny má pevne stanovené :)

        • jookas

          hmm v piatok/sobotu v noci v BA si mozes vyberat? tak urciteeeee. Ale teplakari nastastie zatial este neobjavili Taxify.

          • Lukas Vyletel

            mna zatial taxikari neokradli, ale je pravda, ze nie som turista a zijem tu dlhodobo, mozno niekto, kto sa v Bratislave nevyzna a nebodaj zneje, ze nie je z Bratislavy, tak sa moze stat, ze ho nejaky taxikar okradne a oklame. Co som si samozrejme vsimol, ze taxikari bez vyzvania nevystavia danovy doklad, co je porusenim zakona.

      • Lukas Vyletel

        pokial si sa stretol s nelegalnou formou podnikania, kratenim dane alebo podobne, kludne mozes nahlasit prislusnym uradom. Samozrejme, ze aj bezni certifikovani taxikari sa mozu dopustat kratenia dani a mnohi sa ho aj dopustaju. Su rovnako trestne zodpovedni ako akykolvek iny podnikatel. To co hovoris ty nie je argument za Uber.

  • =_=

    #Allforuber

  • že nelegálne podnikanie…. , konecne normálne ceny , ale ovca slovensko namiesto toho aby napredovala pojde dozadu , cely tento štát j****** , nemám slov

    • IQLogic

      To nie je len u nás, to je tak všade. Jednotlivým štátom sa proste nepáči, že nemohli Uberistov vyciciavať rovnako ako taxikárov a tak sa pristupuje k rôznym stupídnym opatreniam, aby to možné bolo.

      • generál Stokurev

        praveze je to nelogicke, lebo ako vycicaju taxiKARA ktory raz za rok vyda jeden blocik a ostatne pekne nezdanene v hotovosti, kdezto pri Uberi je evidovana kazda jedna jazda a z kazdej ma zakaznik elektronicky blok na mail a vodic fakturu…

        • IQLogic

          A tie ostatné zákonné podmienky pre taxi službu zanedbáme? :)

          • generál Stokurev

            ja netvrdim a nie som ani zastanca toho ze ostatne treba zanedbat, prave preto by to chcelo novy zakon ktory by aj Uber vodicom urcil podstatne podmienky ako napr. lek. prehliadka a psychotesty, nejake testy podobne ako v autoskole – to myslim ze taxi vodici musia mat na preukaz vodica taxisluzby…ale zasa na keru onu bude mat vodic ktory chce jazdit len Uber v aute taxameter ked cenu vypocitava aplikacia…

Potrebujete poradiť ? Vyskúšajte Android Fórum

eAutoPortal.sk Prečítajte si novinky zo sveta elektromobilov.

Používateľské recenzie
Fotománia

+