MojAndroid

Uber bojuje so svojim vlastným svetom. Svetom, kde je osamotený a ponechaný na pospas registrovanej TAXI službe. V zásade, takto je to aj u nás. Teraz však prichádza konečne na scénu európsky súd a jeho rozhodnutie. Má si teda Uber baliť kufre a končí jeho éra?

Uber môže byť regulovaný ako bežná TAXI služba

O celej situácii sme už v základe informovali. Je tu však nastolená otázka, ktorú teraz definitívne vyriešil Európsky súdny dvor (ESD), keď jasne uviedol, že Uber, ako služba je plne v moci každého členského štátu. Aby som to spresnil, Uber je ako služba plne pod kategóriou dopravy a jeho odvolávanie sa na slobodné poskytovanie digitálnych služieb nie je možné. Aj keď Uber sa radil skôr k zdieľanej ekonomike, ESD jasne určil aj dovetok, že ako služba je plne v legislatívnej pôsobnosti členského štátu, kde pôsobí.

Teda ak by sme sa preniesli k nám, potom Slovensko má plne pod kontrolou podmienky, aké určí pre Uber. Alebo aj inak, ak chce Uber u nás pôsobiť a nakoľko spadá podľa názoru ESD pod oblasť podnikania v doprave, potom musí aj plniť podmienky, ktoré máme pre túto oblasť určené u nás. To sú samozrejme podmienky pre TAXI, čo Uber nie len odmieta, ale reálne ani neplní.

Pre konkrétnu predstavu, ESD uvádza nasledovné definovanie Uberu:

„Služba poskytovaná spoločnosťou Uber nepredstavuje len sprostredkovateľskú službu. V takejto situácii totiž poskytovateľ tejto sprostredkovateľskej služby vytvára ponuku služby prepravy v rámci mesta, ktorú sprístupňuje najmä prostredníctvom nástrojov výpočtovej techniky a zároveň organizuje jej všeobecné fungovanie v prospech osôb, ktoré chcú túto ponuku využiť na účely prepravy v rámci mesta.“

„Súdny dvor v tejto súvislosti uvádza, že aplikácia poskytovaná spoločnosťou Uber je nevyhnutná tak pre vodičov, ako aj pre osoby, ktoré sa potrebujú prepraviť v rámci mesta. Rovnako zdôrazňuje, že Uber má tiež rozhodujúci vplyv na podmienky, za ktorých títo vodiči poskytujú svoje služby. ESD teda zastáva názor, že túto sprostredkovateľskú službu treba považovať za neoddeliteľnú súčasť celkovej služby, ktorej hlavným prvkom je dopravná služba a ktorá v dôsledku toho nezodpovedá kvalifikácii „služby informačnej spoločnosti“, ale kvalifikácii „služby v oblasti dopravy.“

Laxná reakcia od Uberu?

Uber samotný sa však tvári a tiež vyjadruje, že ho prijaté rozhodnutie ESD nijako netrápi. Keď som si čítal reakciu spoločnosti, dokonca to vyznelo, ako keby to nebolo ani rozhodnutie, ktoré zmieňovalo práve Uber, ako ten ktorý sa má zaradiť pod dopravné služby. Totiž, ak sa Uber tvári, že sa prispôsobuje legislatíve v každom členskom štáte a teda ESD iba potvrdil to, ako sa spoločnosť správa, nie je to celkom pravdivý výrok.

Poďme hneď na situáciu na Slovensku. U nás je TAXI služba vcelku prísne regulovaný výkon podnikania a Uber jej podmienky nespĺňa. Teraz však spadá práve to tejto kategórie a otázka bude, či má štát osobitne definovať podmienky pre Uber, alebo iba spresniť, že sa naň vzťahuje to, čo už dnes platí pre každý taxík. Predpokladám, že Uber nič meniť nebude a počká, ako sa vyvinie situácia v národnej, teda slovenskej legislatíve.

ESD totiž priamo neukladá členským krajinám EÚ, aby niečo konali alebo upravovali. Je to iba pravidlo, ako sa na Uber má členský štát pozerať. A teraz je na rade práve naše ministerstvo dopravy, ak má o to vôbec záujem, aby pravidlá pre Uber buď jasne určilo alebo to išlo v doterajších koľajach, teda bez záujmu štátu. To však do ulíc a k reakcii prinúti iba profesionálnych taxikárov, ak uvidia, že sa pre nich situácia nemení. To je však tlak, ktorý doteraz Uber s prehľadom ustál.

Verzia: Rôzne
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: Rôzne
Aktuálna cena: Zdarma

7.1.2018

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+