MojAndroid

V marci sme vám priniesli video-reportáž z očnej kliniky UVEA Mediklinik v Martine, kde sa lekári rozhodli využiť okuliare s virtuálnou realitou Oculus Rift DK2 na liečbu tupozrakosti. Po pár mesiacoch zverejnili pozitívne výsledky. Až 60% pacientov sa môže pochváliť zlepšením videnia.

Tupozrakosť, teda amblyopia, je porucha zraku, kedy pacient na jedno oko nevidí ostro – a to napriek tomu, že je zdravé. Tréning prebieha pomocou Oculus Riftu tak, že pacienti na celkovo 8 sedeniach hrajú cca 40 minút hru s názvom Diplopia. V okuliaroch sú totiž dva OLED displeje, ktoré delia obraz na dve polovice, ktoré zobrazujú inak posunuté obrazy. Choré oko nedokáže “svoj” obraz interpretovať na sietnici a výsledkom je, že každé oko sa akoby pozerá na iné body v priestore. Takto odlišné obrazy prichádzajú do mozgu. Sú preň konfliktné, a tak sa mozog prispôsobí tým, že jeden z obrazov “zruší”. Dôsledkom toho človek nevníma hĺbku (čiže 3.rozmer), ale iba plochý 2D obraz reality. Pomocou počítačovej hry sa však u niektorých pacientov podarilo “lenivé” oko vycvičiť. Zaujímavé je to z toho dôvodu, že doteraz sa tupozrakosť pokladala u dospelých za nevyliečiteľnú.

_DSC2579.MOV.Still001

“V Oculuse máte 2 šošovky a 2 obrazy. Tieto obrazy sú iné, takže v jednom obraze vidíte viac ako v druhom. Cvičíte tak binokulárne videnie a cvičíte aj 3D, teda hĺbku vnimania. Funguje to ako tzv. “push – pull metóda”, čiže sa tlačí na to slabšie oko a silnejšie sa, naopak, ťahá,” hovorí Doktor Anders Rustand Holm, M.D. z Nórska, pôsobiaci na klinike v Martine.

Očná klinika UVEA Mediklinik v Martine mala vo svojom experimente 15 pacientov, z ktorých 9 dosiahlo objektívne zlepšenie videnia. V priemere išlo o zlepšenie ostrosti o jeden, no v niektorých prípadoch aj o dva či tri riadky pri čítaní písmen na tabuli.

„Pacienti po jednotlivých sedeniach uvádzali, že amblyopné oko majú unavené, cítili, že sa musí namáhať. Na druhej strane boli aj takí ľudia, ktorým to nepomohlo, aj keď subjektívne udávali zlepšenie. Objektívne sme však v ich videní nezaznamenali rozdiel,“ dodáva MUDr. Juraj Halička, PhD.

Zapojení boli pacienti rôzneho veku – pár mladších adolescentov, ľudia v strednom veku (do 40r.) ale aj vo vyššom veku. Z doterajších výsledkov experimentu vyplýva, že aj táto metóda účinnejšie funguje u mladších pacientov. Pri starších pacientoch liečba v dvoch prípadoch neúčinkovala a v jednom prípade mala len priemerný účinok. Pohlavie na efektivitu liečby podľa všetkého nemá vplyv.

Mimochodom, podobný efekt by mali mať aj iné náhlavné sety s virtuálnou realitou, Oculus teda nie je podmienkou. Okrem Diplopie tiež môžu pomôcť iné hry na priestorové vnímanie. Sám vývojár tejto hry sa však tupozrakosti zbavil.

Odborníci však budú všetkých pacientov bez rozdielu sledovať a zaznamenávať vývoj ochorenia po 3, 6 a 12 mesiacoch. UVEA Mediklinik pripravuje aj ďalšiu fázu výskumu pomocou magnetickej rezonancie, v ktorej by odborníci radi sledovali aktivity v mozgu, ktoré sa odohrali počas ôsmich terapií so zariadením Oculus Rift.

Video z marca 2015:

Prihláste sa na odber nášho YouTube kanálu MojAndroid.sk

Zdroj: tlačová správa

+