MojAndroid

Trh, ktorý kumuluje všetkých hráčov na trhu sa zhoduje na jednej základnej premise. Klesajúci trend predaja sa opakuje už štvrtý kvartál po sebe a je tak na rade otázka, čo sa deje? Nezáujem zákazníkov? Slabé modely? Alebo iba povinná recesia, ktorá sa rozplynie na budúci rok a opäť bude všetko v pluse?

Medziročný pokles je 6% z predaja

Štatistika, ktorá teraz zamestnáva analýzy a vedenia všetkých svetových hráčov na mobilnom trhu je z dielne spoločnosti IDC. Ich výstupy sú celosvetovo uznávané a tvoria základ pre reporty o stave trhu a jeho vývoja. Ak IDC oznámi, že nastal pokles 6% z celkového svetového predaja oproti rovnakému obdobiu tretieho kvartálu roka 2017 a zároveň predaj smartfónov klesá už štvrtý kvartál po sebe, je to dôvod na reakciu. Asi najviac je tento trend, že zákazníci kupujú  menej a menej smartfóny, vidieť na spoločnosti Samsung. Tento líder (ak sa pozrieme na trhový podiel  s predajom chytrých telefónov) zaznamenal v treťom štvrťroku 2018 pokles o 13,4% (v porovnaní s tretím kvartálom 2017). A to je strmý pád alebo skôr strmý skok. Druhý moment, ktorý definuje aj celkové čísla celosvetového predaja je Čína a jej úpadok schopnosti stále viac kupovať smarfóny. Proste, ak čínski zákazníci klesajú so svojou snahou kupovať nové telefóny už šiesty kvartál po sebe, konečné číslo pre svetový predaj to, samozrejme, ovplyvní tiež negatívne (za prvý pol rok bol pokles až 11%).

V Číne je to otázka na strednú triedu, ktorá momentálne zažíva zlé obdobie a je nútená si utiahnuť opasky v bežných životných situáciách (z ich pohľadu). Podľa jedného zverejneného článku to napríklad znamená, že si pracujúci Číňan už nemôže dovoliť ísť do práce taxíkom, ale musí metrom. A ušetrí na jednej ceste 3 doláre. A potom je jasné, že kúpa nových smartfónov ide úplne do úzadia, čomu nasvedčuje aj polročný pokles o 11 %.

zdroj: IDC

Na strane druhej sú tu spoločnosti, ktoré aj medzi slovenskými zákazníkmi získavajú popredné miesta v predaji a je to najmä cenou a zachovaním kvality spracovania a systému. Taký Huawei ide raketovo smerom nahor, keď jeho medziročný rast predaja je až 32,9% a podobne je na tom Xiaomi, kde je nárast 21,2%. Je vidieť, že nové spoločnosti, ktoré nemajú v našich európskych podmienkach zachovanú takú históriu predaja a vôbec pôsobenia, pomaly útočia na Samsung. Ten je skôr vnímaný ako Android kópia Apple a tak sa aj správa pri svojich produktoch, ich predstaveniach a najmä cenovej politike. Aj samotný Apple začal obmedzovať svoje dodávky a výrobu nového iPhonu Xr, pretože sa predpoklad spoločnosti ohľadne záujmu zákazníkov nenaplnil. A to aj napriek tomu, že Apple eviduje nárast predaja o 0,5%, čo je však ďaleko od očakávania.

Rok 2019 v znamení 5G a veľkého rastu

Odhad pre rok 2019 je však pozitívny. Ako uvádza IDC, rast a záujem by mali opätovne nastať aj u Samsungu a vzchopiť by sa mala najmä Čína, ktorá ťahá celosvetový priemer predaja dole. Ak k tomu pripočítame už prvé 5G siete, bude to impulz na kúpu aj nových modelov, a teda oživenie trhu. Škoda, že nemáme spracovanú podrobnú analýzu aj pre slovenský trh. Je síce malý, avšak realita jednotlivých značiek by bola zaujímavá, minimálne z pohľadu, či aj my sledujeme pokles predaja alebo sa na Slovensku deje presný opak a predaje smartfónov rastú. Určitý náznak priniesol pred dvoma rokmi napríklad denník Trend.

25.11.2018

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+