MojAndroid

Trendy v elektromobilite 2016: Elektromobil s nabíjacou stanicou a komplexnými službami v jednom balíku, širšia infraštruktúra, cenová dostupnosť a možnosť ušiť si riešenie na mieru pre firmy aj jednotlivcov.

„Najčastejším argumentom doposiaľ brániacim väčšiemu rozvoju elektromobility bola vysoká vstupná investícia obstarania si elektromobilu, jeho nejasná zostatková hodnota či výdrž batérie, ako aj nedostatočná infraštruktúra. Tieto prekážky nielen padli, ale v elektromobilite sa tento rok významne posúvame ďalej,“ skonštatoval dnes v Bratislave na úvod stretnutia Nové trendy v elektromobilite generálny riaditeľ Business Lease Slovakia Björn van den Berg.

Elektromobilita na vyššej úrovni

Práve spoločnosť Business Lease Slovakia, líder v poskytovaní komplexných služieb mobility na slovenskom trhu, sa spojila s partnerom, Skupinou VSE Holding, a predstavila nový eMobility balík. Ten prináša firmám a v blízkej budúcnosti aj jednotlivcom komplexné riešenie elektromobility – elektromobil, nabíjaciu stanicu a služby v jednom balíku. „Bez vstupnej investície a s mesačnými nákladmi využitia elektromobilu porovnateľnými s nákladmi na vozidlá so spaľovacím motorom, s komplexnými službami a poskytnutím nabíjacej stanice je eMobility balík novým impulzom pre rozvoj elektromobility,“ konštatuje Björn van den Berg.

Na Slovensku si eMobility balík ako prvá odskúša spoločnosť CEVA Logistics Slovakia, ktorá si do vozidlového parku obstarala na operatívny lízing aj VW e-Golf. „Hlavnou motiváciou bolo aktívne podporiť myšlienku využitia obnoviteľných zdrojov energie, nie len hovoriť o tejto téme,” reagoval konateľ CEVA Logistics Gergely Fónod. Súlad ekológie, spoločensky zodpovedného správania a biznisu je podľa neho pre CEVA dôležitý. „V určitých prípadoch využitia, aký je aj ten náš, má elektromobil porovnateľnú ekonomickú efektívnosť ako vozidlo poháňané spaľovacím motorom. Verím, že budeme motivovať ďalšie firmy,” dodal.

Bez vstupnej investície

Vyššia obstarávacia cena elektromobilu v porovnaní s konvenčným motorom už dnes prestáva byť prekážkou. Jednak automobilky z roka na rok ceny znižujú, a jednak prevádzkové náklady na elektromobil sú nižšie než v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. „Vysokej vstupnej investícii sa dá vyhnúť prostredníctvom operatívneho lízingu. Jeho základom je, že firma platí len dobu využívania vozidla, teda rozdiel medzi obstarávacou a zostatkovou hodnotou. Tým, že majú elektromobily vysokú zostatkovú hodnotu, mesačné platby vieme nastaviť rovnako cenovo výhodne ako pri bežných vozidlách,“ vysvetľuje Björn van den Berg. „Operatívny lízing nám prináša flexibilitu. Či už po finančnej stránke alebo dostupnosťou riešení. V tomto prípade je výhodou komplexnosť riešenia. Okrem dodania vozidla a nabíjacej stanice aj služby. Zamerať sa tak môže na vlastný biznis,” doplnil Fónod.

Infraštruktúra sa zhusťuje

„Slovensko má už dnes jednu z najhustejších nabíjacích sietí v Európe aj vo svete v prepočte na počet elektromobilov v krajine. Viac je to len v Estónsku a na Malte. Vodiči elektromobilov tak môžu na Slovensku využívať vyše 50 verejne prístupných a bezplatných nabíjacích bodov, pričom táto sieť sa z roka na rok zhusťuje,“ hovorí generálny riaditeľ Skupiny VSE Holding Thomas Hejcman. Verejne prístupné nabíjacie body sú však dôležité pri rýchlonabíjaní, kde sa v závislosti od veľkosti batérie a výkonu nabíjacej stanice dá nabiť batéria na 80 % už za 30 minút. Faktom ale je, že dnes už väčšina známych automobiliek, ako Tesla, BMW, Volkswagen, Nissan, Kia, Audi, ponúka modely áut s dojazdom od 150 až do 420 km na jedno nabitie. „To plne postačuje, keďže podľa štatistík najazdí 70 % Európanov denne menej ako 40 km. Okrem toho, pomalé nabíjanie je šetrnejšie k batériám a väčšina nabíjacích cyklov sa deje aj tak v noci, keď auto stojí v garáži,“ dodáva Hejcman. S tým súhlasí aj Björn van den Berg: „Väčšina vodičov nenajazdí viac ako 100 kilometrov denne, čo zodpovedá dojazdu elektromobilov. Základom je návyk, aby si užívateľ pri každom odstavení elektromobilu na parkovacie miesto – doma alebo v práci, napojil vozidlo na zdroj nabíjania. Tak si s eMobility balíkom urobí eMobility work, teda plne mobilnú prácu.“

Partnerstvo Business Lease a Skupiny VSE Holding pri rozširovaní eMobility vníma Björn van den Berg ako logický vývoj aktivít na poli elektromobility. „Našou snahou je prinášať vysokú kvalitu a udržateľnosť. Obe tieto kritériá sú dôležité aj pre Skupinu VSE Holding,“ podotkol s tým, že by do budúcnosti rád rozšíril okruh takýchto partnerov. Skupina VSE Holding je súčasťou koncernu RWE, ktorý je jedným z najväčších operátorov inteligentnej nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. Koncern prevádzkuje okolo 4300 nabíjacích staníc v Európe, z toho je 22 na Slovensku.

Vývoj pokračuje

„Elektromobilita sa dá dnes ušiť presne na mieru. Zoberte si napríklad také hotely, ktoré chú poskytnúť nabíjanie pre svojich hostí. Pekári chú ušetriť s elektromobilmi na roznáške pečiva a spoločensky zodpovedné firmy chcú znižovať svoju uhlíkovú stopu. Každý má inú motiváciu, no každý dokáže využiť elektromobilitu vo svoj prospech,“ hovorí Thomas Hejcman. Elektromobilita je podľa neho novým prístupom k vytváraniu vozidlového parku vo firmách rôzneho zamerania. „Kým niektorým, napríklad reštauráciám, stačí iba „zásuvka“ na nabitie (tzv. easy technológia), business centrá a rezidenčné domy budú chcieť nájomníkovi rozdať karty oprávňujúce parkovať pri nabíjačke. Veľkoobchody zas budú chieť vďaka smart technológii nabíjacích staníc umožniť platby za „natankovanú energiu“ po celej Európe. Všade tu je priestor na rýchly rozvoj elektromobility,“ konštatuje s tým, že nabíjačky pre elektromobily so smart komunikačnou technológiou sú už nevyhnutnosťou pre ich rozšírenie a zákaznícku pohodu pri ich využívaní.

Zúčastnení sa zhodli, že podpora od štátu a napĺňanie vládnej Stratégie rozvoja elektromobility by tiež zvýšila dostupnosť eMobility. Formy sú rôzne. Nielen legislatívne zvýhodnenia (základná registračná daň a nulová cestná daň pre vozidlá, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrická energia), ale aj finančná a ďalšia podpora, napríklad parkovanie zadarmo v centrách miest a podobne.

Čo je eMobility balík

Nový eMobility balík v sebe zahŕňa komplex služieb operatívneho lízingu, a to od objednania, nákupu a registrácie elektromobilu lízingovou spoločnosťou cez inštaláciu, revíziu a servis nabíjačky pre elektromobily, back-endový systém na kontrolu spotreby a spoplatnenie nabíjania (pri SMART technológii), cestnú daň, povinné zmluvné a havarijné poistenie, promptné riešenie poistných udalostí a asistenčnú službu, kompletný záručný a pozáručný servis, pneumatiky, ich sezónne uskladnenie a pneuservis počas celej doby nájmu, vrátane opravy defektu, ako aj pick-up servis a náhradné vozidlo počas celej doby opravy.

Mýty o eMobilite

Malý dojazd

Na trhu sú v súčasnosti viaceré modely áut s dojazdom od 150 až do 420 km na jedno nabitie. To plne postačuje aj preto, že podľa štatistík najazdí 70 % Európanov denne menej ako 40 km.

Dlhé nabíjanie

Trvanie nabíjania závisí od viacerých faktorov. Predovšetkým ide o veľkosť batérie a výkon nabíjacej stanice. Pri rýchonabíjaní je bežné, že sa kapacita batérie naplní na 80 % už za 30 minút. To je práve čas potrebný na prestávku pri dlhých cestách, alebo na vybavenie záležitostí pri cestách po meste. Treba tiež pripomenúť, že pomalé nabíjanie je šetrnejšie k batériám a väčšina nabíjacích cyklov sa deje aj tak v noci, keď auto stojí v garáži.

Cenovo nedostupné autá

Za posledných 5 rokov sa ceny znížili na menej ako polovicu. Obstarávacia cena elektromobilov je síce ešte stále vyššia ako pri porovnateľných modeloch s konvenčným pohonom, no vyššia vstupná investícia sa dá vyriešiť operatívnym lízingom. Tým, že elektromobily majú vysokú zostatkovú cenu, mesačné platby sa dajú nastaviť rovnako cenovo výhodne ako pri bežných autách. Pritom prevádzkové náklady a spotreba paliva je nižšia v porovnaní s konvenčným pohonom, čím sa elektrický pohon stáva zaujímavý hlavne pri vysokých denných nájazdoch. Platby operatívneho lízingu sú pritom pre firmu fixné a bez rizika odpredajnej ceny či servisných nákladov. Riešením je aj nový eMobility balík, ktorý zahŕňa elektromobil, nabíjaciu stanicu a komplexné služby v jednom.

Módny trend

Elektrický pohon už dnes nie je len marketingovým ťahom. Väčšina veľkých automobiliek už ponúka elektromobil (BMW, Porsche, VW, Nissan, Renault, KIA, Audi) rôznych tried a vybavenia. Na trhu však najväčší úspech zaznamenávajú firmy, ktoré vyrábajú iba elektrické autá, napríklad Tesla Motors. Tá je dostupná už aj na Slovensku cez operatívny lízing. Business Lease Slovakia je nateraz jedinou spoločnosťou, ktorá sa so spoločnosťou Tesla dohodla na poskytovaní Tesly v krajinách, kde ešte nemá žiadne zastúpenie, spolu komplexným balíkom starostlivosti Tesla Experience.

MojAndroid.sk spustil nový portál o elektromobiloch a hybridoch – www.eAutoPortal.sk
25.4.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+