MojAndroid

Šéf spoločnosti Apple Tim Cook vo svojom prejave, ktorý predniesol pri príležitosti Medzinárodného dňa ochrany osobných údajov, nepriamo zaútočil na Marka Zuckerberga a Facebook. Zdá sa, že Cookov prejav je reakciou na nedávny útok Facebooku na spoločnosť Apple. Facebook si totiž zaplatil celostránkové reklamy vo viacerých novinách, ktoré kritizovali zmeny ochrany osobných údajov spoločnosti Apple. 

Najfascinujúcejšie na tomto prejave však je, že Tim Cook ho zameral priamo na Facebook bez toho, aby spoločnosť spomenul menom. Presvedčte sa sami vo výňatku jeho prejavu, ktorý spracoval portál Inc.

„Na to, aby technológia uspela nemusí o používateľoch zbierať obrovské množstvo osobných údajov. Reklama existovala a prosperovala celé desaťročia predtým, ako spoločnosti začali zhromažďovať osobné údaje svojich používateľov.

„Ak je podnik založený na zavádzaní používateľov a tvári sa, že im dáva možnosť rozhodnúť sa aj keď nedáva, našu pochvalu si nezaslúži. Zaslúži si reformu.

„Už sa nemôžeme ďalej tváriť, že akýkoľvek engagement je dobrý. Hlavne nie, keď sa jedná o dezinformácie a konšpiračné teórie.“

„Príliš veľa spoločností si stále kladie otázku „Ako ďaleko môžeme zájsť bez toho, aby sme prišli o používateľov?“ keď v skutočnosti by sa mali pýtať „Aké sú dôsledky našich činov?“

„Aké sú dôsledky uprednostňovania konšpiračných teórií a podnecovania násilia len preto, že majú vysoký engagement?

„Aké sú dôsledky nielen tolerovania, ale aj odmeňovania obsahu, ktorý narúša dôveru verejnosti v očkovania, ktoré zachraňujú životy?

„Aké sú dôsledky toho, že sa tisícky používateľov pridáva k extrémistickým skupinám a podporujú tým algoritmus, ktorý tieto skupiny odporúča ďalším používateľom?

„Je na čase prestať predstierať to, že tento prístup nemá dôsledky. Nemôžeme pripustiť, aby sa zo sociálnej dilemy stala sociálna katastrofa.“

Rozpúta sa vojna medzi Facebookom a Applom?

Facebook a Apple už nejaký čas smerujú k veľkému konfliktu. Problém je v tom, že ich obchodné filozofie sú diametrálne odlišné. 

Apple už nepredáva len produkty, ale aj životný štýl s nimi spojený. A súčasťou tohto životného štýlu je aj to, že používatelia majú väčšiu kontrolu nad svojím súkromím.

Facebook naopak predáva dáta používateľov. Čím viac údajov zhromaždí, tým efektívnejšie môže predávať cielené reklamy. Avšak zhromažďovanie a predaj všetkých týchto údajov vytvára jeden obrovský problém. Ako zdôraznil Cook. „Konečným výsledkom toho všetkého je, že už nie ste zákazníkom. Vy ste produkt.“

Cook ďalej pokračoval v objasňovaní rozdielov vo filozofii spoločností Apple a Facebook.

„Spoločnosť Apple verí v etickú technológiu. Etická technológia je technológia, ktorá pracuje pre vás,“ uviedol Cook. “Je to technológia, ktorá vám pomáha spať, nenúti vás ostať celú noc hore. Hovorí vám, kedy máte dosť. Dáva vám priestor na tvorenie, písanie alebo učenie a nenúti vás bezvýznamne scrolovať.”

Čo bude ďalej

Ako trefne zdôrazňuje Cook, „reklama existovala a prosperovala po celé desaťročia“ bez použitia údajov zhromaždených nie veľmi transparentným spôsobom. A keďže zákazníci dostávajú viac možností kontrolovať to, ako aplikácie a weby narábajú s ich údajmi, odborníci predpokladajú, že čoraz viac ľudí bude zbieranie údajov odmietať. Čo znamená, že inzerenti sa buď budú musieť prispôsobiť, alebo neprežijú.

Náš tip
Pozor! Na Facebooku úraduje falošná stránka sietí obchodov NAY

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+