Rýchle mobilné siete typu LTE, alebo ak chcete siete 4. generácie, sú budúcnosťou mobilného internetu. Ten sa postupne stáva bežnou súčasťou každého mobilného účastníka. Z roka na rok sa prenesie viac a viac dát, pričom dôraz sa nekladie už len na prenosové rýchlosti, ale aj odozvu siete, ktorá je dôležitá napríklad pri prenose hlasu, videa a komfortnom prehliadaní webových stránok, či dokonca hraní hier. LTE na Slovensku začal ako prvý vo väčšej miere ponúkať Telekom, ktorý má v súčasnosti aj najväčšie pokrytie, a to na úrovni až 52%. Nasleduje ho Orange a SWAN s 30%, O2 čiastočne pokrýva obyvateľov miest Bratislava a Košice. My sme sa rozhodli, že LTE všetkých operátorov otestujeme pri rovnakých podmienkach, rovnakom mieste a čase merania. Testy pritom prebiehali vo vonkajších prostrediach v statickej polohe.

V hlavnom meste Slovenska sme navštívili niekoľko lokalít, vrátane Dúbravky, Karlovej Vsi, Ružinova a Petržalky. Najlepšie pokrytie signálom mali samozrejme Telekom a Orange, ktoré LTE-čkom pokrývajú celú Bratislavu. Horšie je na tom Swan, či O2, ktoré pokrýva len širšie centrum mesta. Čo sa týka nameraných rýchlostí, tak najlepšie výsledky sme dosiahli v sieti oranžového operátora, v ktorom sa rýchlosti vo väčšine prípadov pohybovali na úrovni nad 30 Mbps. Čo sa týka odozvy a rýchlostí siete, na druhej priečke sa podľa našich meraní umiestnil SWAN a hneď za ním Telekom. S O2 sme v oblastiach s pokrytím LTE namerali priemerné hodnoty, ktoré sme dosahoval aj u iných operátorov. Takýto test navyše závisí od času a vyťaženia siete operátora v danom mieste. Zatiaľ čo v jednej mestskej časti môže byť viac vyťažená sieť Telekomu, inde môže byť “voľnejšia” a podávať pri meraní aj lepšie výsledky. Dokazuje to aj naše meranie, ktoré sme realizovali v júli minulého roka. Nami namerané hodnoty môžete nájsť v nižšie uvedených tabuľkách.

LTE3

LTE1

LTE4

LTE2
Sivou farbou sú vyznačené oblasti bez pokrytia 4G (len 3G)

Najväčšiu priemernú rýchlosť sťahovania mal operátor Orange. V jeho sieti sme v priemere dosahovali rýchlosti na úrovni 39,6 Mbps. Ako druhý sa umiestnil SWAN, ktorý nasledoval Telekom a O2. V rámci O2 sme brali do úvahy len hodnoty namerané v LTE sieti (podrobný test LTE operátora O2 nájdete v tomto článku). Najlepšiu odozvu siete mal zas SWAN, čo bolo spôsobené aj menšou vyťaženosťou siete, ako u konkurenčných operátorov.

Náš tip
TÉMA SWAN: budúcnosť neobmedzeného internetu za 5 eur. Porovnanie ponúk operátorov a reakcie konkurencie (VIDEO)

TEST_LTE_numbers

Na záver teda môžeme už len povedať, že najlepšie LTE na Slovensku, aspoň v Bratislave, ponúka svojim zákazníkom Orange, ktorý aj napriek veľkému počtu zákazníkov dokázal poskytnúť výborné prenosové rýchlosti, stabilitu aj odozvu internetového pripojenia. Ako druhý sa umiestnil SWAN, nasledovaný Telekomom a O2. Aktuálnu ponuku operátorov v oblasti LTE internetu nájdete v tabuľke.

OperátorProgramObjem dátPrenosové rýchlosticenaPokrytie 4G sieťou
Swan4G internet v1.0100 GB50/20 Mbps (po minutí dát 1/1 Mbps)5€30%
OrangeMobilný internet Extra35 GB150/50 Mbps (po prečerpaní dát 128/128 kbps)34,99€30%