Temu šialenstvo postihlo aj Slovensko. Firma investuje obrovské peniaze do reklamy na webe i sociálnych sieťach, takže je len málo ľudí, ktorým ešte žiadny sponzorovaný odkaz na super výhodné nákupy na Temu nevyskočil. Extrémne nízke ceny sú vždy podozrivé a pred kúpou by sme mali zvážiť, či nám prípadné problémy, ktorých riešenie zaberie čas a možno nás bude stáť ďalšie financie, naozaj stoja za to.
Prečítajte si tiež:
- Temu má certifikáciu od Googlu, spĺňa dôležité bezpečnostné štandardy
- Temu a nové nákupné šialenstvo. Je tento obchod bezpečný?
Pozor na zbieranie citlivých dát
Už dávnejšie sme vám priniesli článok, v ktorom sme sa venovali bezpečnosti nákupu. Pretože problémom môže byť nielen kvalita dodaného tovaru, ale aj zbieranie citlivých údajov a nakladanie s nimi. Nainštalovaním aplikácie, prípadne nakupovaním cez Temu odovzdávate informácie o sebe tretím stranám.
Materskou spoločnosťou Temu je skupina PDD Holdings so sídlom v Dubline, ktorá bola terčom kritiky bezpečnostných expertov v súvislosti práve s mobilnou aplikáciou. Tá obsahovala špehovací malvér a musela byť stiahnutá z obchodu Google Play. Neskôr po získaní certifikácie MASA sa do Obchodu Play vrátila. Stále by ste však mali byť obozretní.
“Aplikácie podobných typov o nás zbierajú množstvo informácií a nie je jasné, akým spôsobom spracovávajú naše osobné údaje. Aplikáciu Temu však neodporúčame sťahovať do mobilného telefónu, pretože už len samotné stiahnutie aplikácie môže predstavovať bezpečnostné riziko.”
Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest
Temu je online trhovisko
Na riziká spojené s nakupovaním na Temu sa pozrel aj známy web dTest. Upozorňuje najmä na to, že Temu nie je e-shop, ale online trhovisko, takže nemá ponúkané produkty na sklade a firma vám žiadny tovar sama nepošle, ale všetko prebieha cez tretiu stranu, teda predajcu, ktorý svoj tovar cez Temu predáva. S ním budete musieť riešiť všetky prípadné reklamácie, nie priamo s Temu.
Temu sa zameriava aj na slovenských spotrebiteľov, a teda má povinnosť dodržiavať aj slovenské zákony. No porušuje svoju informačnú povinnosť voči spotrebiteľom napríklad tým, že im nedodáva návody v slovenskom jazyku. Ďalším problémom je uvádzanie prehnaných zliav, kedy sa pôvodná cena nezdá byť reálna. Tým sa môže firma dopúšťať nekalých obchodných praktík.
Pokiaľ nakúpite nekvalitný tovar, ktorý chcete neskôr reklamovať alebo vrátiť, zvyčajne sa odpovede a riešenia nedočkáte, pretože vymáhateľnosť spotrebiteľských práv od ázijského e-shopu je mizivá.
Právomoci SOI sú obmedzené
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) či Európske spotrebiteľské centrum nemajú na Temu dosah a nemajú veľa možností, ako proti tejto platforme zakročiť. Jedinou možnosťou, ako proti Temu zasiahnuť, by mohlo byť zablokovanie platformy na slovenskom trhu z dôvodu bezpečnostnej hrozby. To však v blízkej budúcnosti neočakávame. Preto ak napriek nášmu varovaniu podľahnete nereálne nízkym cenám, nezabudnite na potenciálne bezpečnostné riziká a od prípadnej reklamácie nemajte veľké očakávania.
Na to ako si mám obliecť vetrovku a používať ďalekohľad nepotrebujem slovenský návod, len keby mali všetky obchody u nás slovenský návod, čo sa mi stalo viac krát.