MojAndroid

Odkedy na svet prišli systémy Android a iOS, stoja vedľa seba takmer v každom väčšom porovnaní. Sú ako na hojdačke, ktorá je raz naklonená na jednu a potom zas na druhú stranu. Odborníci po celom svete porovnávajú Android zariadenia s iPhonom od firmy Apple, pričom sa viedlo nekonečne veľa analýz, ankiet a výskumov o tom, ktoré zo zariadení je lepšie, rýchlejšie, bezpečnejšie, stabilnejšie, atď. Tomu by však podľa spoločnosti Flurry mal byť koniec. Android a iOS totižto nepretekajú v rovnakej súťaži a so zameraním na úplne iný cieľ nie sú vlastne ani na rovnakej trati. Prečo? Čítajte ďalšiu časť nášho seriálu Téma týždňa.

applevsandroid

Android vedie v penetrácii svetového trhu

Posledný rok bol pre Android výnimočným. Po celom svete sa predali stovky miliónov zariadení so zeleným robotom na krabici, pričom išlo o zariadenia z rôznych cenových aj výkonnostných tried. Počet predaných Android zariadení stúpa v desiatkach % a podľa dát spoločnosti Flurry sa v poslednom roku zdvojnásobil až na sumu 564 miliónov zariadení (apríl 2013). Hoci paralelne s Androidom stúpa aj počet aktivovaných iPhonov od spoločnosti Apple, počtom nedokážu konkurovať zariadeniam s Androidom, ktoré si tak upevnili prvenstvo na trhu ešte viac, ako v minulosti. Dokazuje to aj nižšie priložený graf, kde je zobrazený počet aktivovaných Android zariadení voči aktivovaným iPhonom.

ios_android_chart1

Apple vedie v čase, ktorý strávia používatelia s aplikáciami

Hoci je vo svete niekoľkonásobne viac Android zariadení, používatelia ich nevyužívajú tak intenzívne, ako majitelia iPhonov. Dokazuje to fakt, že menšie množstvo používateľov Apple zariadení strávi pri aplikáciách v smartfóne viac času, ako majitelia Androidov. Jedným z vysvetlení však môže byť aj uzatvorený operačný systém, ktorý, povedzme si na rovinu, neponúka až toľko možností úprav a aktivít v samotnom prostredí systému, ako Android.

ios_android_chart2 copy

Prečo predaj zariadení nenasleduje predaj aplikácií?

Android zariadení je na trhu viac, no ich používatelia využívajú menej aplikácie, pri iPhone je to opačne, pretože ich je na trhu menej a ľudia pri nich predsa len strávia viac času. Nie je to akosi postavené na hlavu? Existuje niekoľko vysvetlení, prečo je tomu tak. Prvým z nich je rozdielne využívanie zariadení . Zatiaľ čo iPhone bol od svojho začiatku zameraný na používanie aplikácií, čo stanovil Apple svojim ekosystémom a spôsobom, ako ľudí naučiť používať aplikácie, Android zariadenie si ľudia často kúpia za minimálny poplatok, prípadne ho od operátora dostanú zadarmo, pričom si zariadenie kupujú len z núdze-cnosti. Často Android zariadením nahrádzajú svoj starý “feature phone”, takže je pre nich používanie aplikácií príjemnou zmenou, avšak nie hlavným cieľom. So smartfónom prevažne len telefonujú alebo píšu SMS.

feature-phone-to-android

Ďalším možným vysvetlením je roztrieštený operačný systém Android. Na trhu síce existuje obrovské množstvo aplikácií, avšak stovky modelov Android smartfónov s rôznou hardvérovou výbavou neumožňujú developerom vytvoriť fungujúcu aplikáciu pre všetkých. Veľkou zábranou je aj množstvo zariadení so starou verziou operačného systému, ktoré sa aktualizácií nikdy nemusia dočkať. Desiatky výrobcov sa totižto zameriavajú skôr na high-end triedu zariadení a smartfóny, ktoré sa na trhu predávajú za najnižšiu cenu a najlepšie, pravidelne neaktualizujú. Android tak vlastne trpí tým, že majú ľudia pri výbere zariadenia až takú veľkú voľnosť.

android_fragment_transparent

Posledným možným vysvetlením je spojenie predošlých dvoch. Ak totižto Apple ponúka bohatý ekosystém s aplikáciami a ľudia ich radi používajú, developeri budú radšej vyvíjať aplikácie pre tento systém ako pre Android, ktorý ponúka tisíce zariadení, na ktoré však treba aj tisíc verzií aplikácie.

Nie všetko je o predaných zariadeniach a aplikáciách

Hoci je množstvo predaných zariadení a množstvo stiahnutých aplikácií veľmi dôležitým ukazovateľom na trhu, je tu niekoľko ďalších vecí, na ktoré sa pri porovnávaní dvoch rozdielnych systémov treba zamerať. Jednou z nich je aj profit, ktorý firmy pri predaji zariadení alebo aplikácií získajú – a tu je jednoznačným víťazom Apple. Spoločnosť nielenže predáva s veľkým výnosom len jeden typ smartfónu, ktorý aktualizuje na ročnej báze, ale dosahuje väčšie zisky aj pri predaji aplikácií, pretože používatelia Apple produktov sú ochotní zaplatiť za aplikácie viac a samotní developeri tvrdia, že v aplikáciách dosahujú väčšie zisky aj z reklám.

Smiling phone

Netreba však hneď tlieskať, pretože prvenstvo v jednej kategórii získava aj Android – a tým je podiel na trhu v rozvojových krajinách. V nich je jednotkou Android nielen vďaka otvorenosti systému, ale aj vďaka cenám, ktoré robia zariadenia dostupnejšie pre nižšie vrstvy obyvateľstva. Toto si uvedomil aj Apple, a preto začal napríklad v Indii ponúkať iPhony na mesačné splátky, čím o 400% zväčšil ich predajnosť.

Záver: Existuje víťaz?

Hoci oba systémy ponúkajú niekoľko výhod oproti konkurencii, momentálne sa nedá určiť celkový víťaz boja, ktorý na mobilnom trhu sledujeme už niekoľko rokov. Do budúcnosti to však má perspektívnejšie rozbehnuté Android, ktorý sa nielenže neustále rozširuje do sveta a naberá na predajnosti, ale ponúka aj prijateľnú cenovú politiku a hlavne možnosť voľby. Zatiaľ čo Apple na trhu ponúka len jeden iPhone, pri Androide máte možnosť výberu. A mať možnosť si vybrať, vyhráva nad čímkoľvek iným…

Zdroj: Blog Flurry

9.6.2013

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+