MojAndroid

Na založenie spoločnosti dnes potrebujete iba myšlienku, kapitál a ľudí, ktorí vám s realizáciou vášho projektu pomôžu. O to šťastnejší môžete byť, keď kapitál a ľudia za vami prídu sami. To je aj prípad spoločnosti Oculus VR, skupiny nadšencov, ktorí vytvorili okuliare Oculus Rift s virtuálnou realitou. Kapitál 2,5 milióna dolárov získali od ľudí na stránke Kickstarter a už po niekoľkých mesiacoch sa im podarilo mladú spoločnosť predať za 800-násobok jej pôvodnej hodnoty. Išlo o obchod storočia alebo podvod zo strany autorov? Viac si o tom povieme v dnešnej Téme, ktorá bude venovaná nielen virtuálnej, ale aj skutočnej realite.

Ako to začalo

Prvý krok k popularite zariadenia Oculus Rift spravil herný vývojár John Carmack, ktorý v máji 2012 zdieľal na Twitteri fotografiu zobrazujúcu demo-model okuliarov s virtuálnou realitou. Veta, ktorú ku fotografii priložil, zrejme vstúpi do histórie tohto zariadenia a pokojne ňou môžete celý koncept Oculusu Rift aj špecifikovať – “Je to oveľa zaujímavejšie, ako to vyzerá.” Vtedy ešte nevedel, že autor tohto modelu, jeho priateľ a veľký fanatik do virtuálnej reality Palmer Luckey bude raz naozaj “lucky” a predá svoju ideu za miliardy dolárov.

oculus-rift

Palmer postupne do projektu zapájal ďalších ľudí a keď v auguste 2013 prihlásil svoj projekt na stránku Kickstarter, okuliare už zobrazovali virtuálnu realitu, nevyzerali ako storočný vynález a ponúkali vymoženosti, ktoré zaujali najmä náruživých hráčov. Za $300 si mohol ktokoľvek objednať svoje okuliare Oculus Rift a sledovať cez ne realitu, ktorú si sám vytvorí, čo bolo takým veľkým lákadlom, že Rift zožali okamžitý úspech. Oculusu rozhodne pomohla aj výstava hier a herných technológií E3, ktorej sa na sklonku rokov 2012 a 2013 zúčastnili. Dostali sa do pozornosti väčších firiem a objemnejšieho portfólia počítačových hráčov a aj vďaka tomu vyzbierali požadovanú sumu 2,5 milióna dolárov už na jar 2013.

Prví sponzori

Akonáhle Oculus Rift uspel na stránke Kickstarter, začali si ho všímať väčšie firmy. Vo financovaní Series B (rozumej financovanie spoločnosťami, nie verejnosťou, pozn. redakcie) získal Palmer a jeho tím viac ako 75 miliónov dolárov a jeho sen sa s istotou premieňal na skutočnosť. Všetci predplatitelia získali svoje demo-vzorky okuliarov Rift (V1) a Oculus VR pracoval naďalej na finálnej podobe svojho produktu až do roku 2014. Už začiatkom tohto roka prišla na trh prvá oficiálna verzia okuliarov s virtuálnou realitou a ani nie štvrť roka na to zaujal Oculus aj jedného z najbohatších mužov sveta – Marka Zuckerberga.

oculus_rift-1

Prečo je Oculus Rift tak úspešným projektom?

Pred projektom okuliarov Oculus Rift existovalo množstvo podobných zariadení, ktoré vytvárali najmä herné štúdiá a amatérski inžinieri s obľubou vo virtuálnej realite. Tieto projekty však stroskotávali na nízkom rozlíšení, zlej vizualizácii či na odozve z materského zariadenia. Oculus Rift však tieto bariéry odstránil a s Full HD rozlíšením, perfektne spracovaným premietaním obrazu a odozvou pod 100 milisekúnd (V1) zaujal každého, kto si toto zariadenie založil na hlavu. Najnovšia verzia týchto okuliarov zvláda dokonca odozvu menšiu ako 40 milisekúnd, čo v používateľovi navodzuje pocit, že sa nachádza v skutočnom prostredí. Aby sme informácie skompletizovali, musíme vysvetliť aj fakt, že okuliare reagujú na pohyb vašej hlavy a vo virtuálnej realite sa otáčate a obzeráte práve na základe reálnych pohybov.

OculusRift1

Obchod storočia alebo podraz?

To najlepšie na koniec. Markovi Zuckerbergovi sa projekt okuliarov Oculus Rift zapáčil natoľko, že sa rozhodol odkúpiť celú spoločnosť Oculus VR. Dohoda prebehla súkromne a jediné, čo je známe verejne, je cena, za ktorú Facebook tento “startup” odkúpil – 2 miliardy dolárov. Projekt, ktorý začínal na nule sa po dvoch rokoch predal za 2 miliardy dolárov. Vravíte si, že Palmer a jeho partneri urobili najlepší obchod vo svojom živote – a oni ho naozaj aj urobili. Z ich strany to však môže niekto považovať za podraz, pretože bez financovania cez Kickstarter by možno Oculus VR nikdy nevznikol a nik by si ho tým pádom nevšimol. Bez ľudí, ktorí dobrovoľne prispeli na vývoj neznámeho zariadenia by najlepšie okuliare s virtuálnou realitou neexistovali. A čo dostanú všetci, čo zaplatili 300 dolárov z 2 miliárd, za ktoré bol Oculus VR odkúpení? Nič. Zaplatili totiž iba za zariadenie, ktoré aj dostali. Cez Kickstarter si totiž nemôžete kúpiť podiel vo firme, ani jej akcie. Kupujete si produkt, ktorý ešte len bude vyrobený. Ak by každý z prispievajúcich odkúpil akcie spoločnosti v hodnote $300, z predajnej ceny by si každý z nich mohol vziať viac ako $200 000.

Záver? Na to, aby ste zbohatli dnes nepotrebujete dlhoročnú tradíciu spoločnosti, vplyvných známych ani obrovský kapitál. Stačí myšlienka. Čo na akvizíciu spoločnosti Oculus VR Facebookom hovoríte vy?

Zdroj: Wired, ExtremeTech

30.3.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+