MojAndroid

Mobilní operátori odhalili svoje finančné výsledky za minulý rok. Ako dopadli Telekom, Orange a O2 z pohľadu rastu zákazníckej bázy a financií? Podrobné štatistiky a výsledky pre jednotlivých operátorov nájdete nižšie.

Telekom

Skupina Slovak Telekom dosiahla za rok 2014 výnosy vo výške 767,6 milióna eur, medziročne sa znížili o 5 percent. Pod tento pokles sa podpisuje sčasti regulácia a v porovnaní so silným záverom fiškálneho roka 2013 aj sezonalita biznisu v niektorých oblastiach. Výnosy spoločnosti PosAm medziročne rástli a dosiahli 40 miliónov eur za rok 2014. Výnosy DIGI Slovakia za minulý rok na úrovni 29,6 milióna eur potvrdzujú viaceré úspešné kroky spoločnosti či stabilizáciu zákazníckej bázy. Mierny medziročný rast zaznamenali aj výnosy Zoznam a Zoznam Mobile (6 percent) – dosiahli 7,6 milióna eur najmä vďaka silnej druhej polovici roka.

Logo-Telekom-e1362057680835

Oblasť pevnej siete

V oblasti pevnej siete realizoval Telekom jedny z najväčších zmien portfólia. K1. februáru 2014 výrazne zjednodušil ponuku hlasových programov pevnej siete a k 1. aprílu odštartoval predaj tzv. Chytrej ponukyVďaka nej sa Slovak Telekomu zvýšil predaj fixných služieb v balíkoch a stúpol počet aktivácií jednotlivých služieb: internetu, digitálnej TV a dokonca aj pevnej linky, kde je medziročný rast aktivácií až trojnásobne vyšší.

Celá skupina Slovak Telekom mala k 31.12.2014 už 468 tisíc zákazníkov TV služieb. Medziročne rástol počet zákazníkov v celej Skupine, vďaka novým ponukám Magio TV, Chytrému balíku a aj Novej DIGI ponuke. Medziročne stúpol aj počet širokopásmových prístupov, k 31.12.2014 dosiahol 559 tisíc prístupov na úrovni celej Skupiny Slovak Telekom.

V ICT oblasti pokračuje rozširovanie portfólia služieb, v priebehu roka 2014 Telekom zaradil riešenie Telekom Fleet a aj Aplikačný obchod s ponukou viacerých aplikácií z oblasti CRM, bezpečnosti či virtuálnej kancelárie.

Oblasť mobilnej siete

K 31.12.2014 využívalo mobilné služby Slovak Telekomu spolu 2,220 milióna zákazníkov. Podiel zmluvných zákazníkov naďalej presahuje 64%. V oblasti mobilnej siete zohrávala veľkú rolu 4G sieť a jej expanzia z 23,7 na 52 percent obyvateľstva. Slovak Telekom priniesol LTE do desiatok miest i obcí, v apríli začal s pokrývaním Bratislavy a výstavbou siete aj na novej frekvencii s maximálnymi rýchlosťami 150/50 Mbps. V druhej polovici roka sa na mape pokrytia začali vo väčšej miere objavovať okresné i menšie mestá po celom Slovensku, vidiecke oblasti či turistická destinácia Štrbské pleso.

Slovak Telekom navyše realizoval v lete aj prvý test LTE-A CA-7 technológie s dosiahnutou rýchlosťou 300 MbpsDátová prevádzka za rok 2014 stúpla v domácej 3G i 4G sieti, darilo sa aj balíčkom Travel & Surf, ktoré posilnili dátovú prevádzku v roamingu. Podpora 4G siete je súčasne zabezpečená aj v produktovom portfóliu: viac dát v programoch Happy a možnosť bezplatného využívania v profile programu resp. cez ponuku koncových zariadení. Viac ako 60 modelov smartfónov či tabletov využíva LTE sieť, popri vlajkových lodiach Apple, Sony, Samsung, LG sú to vo väčšej miere aj prístroje v strednej triede.

V oblasti predplatených kariet uviedol Slovak Telekom novinku: Easy Pecka nahradila všetky doterajšie profily kariet. Novinkou je tzv. cenový strop (max. 50 centov za volania do každej siete) či sprístupnenie 4G siete aj v pre-paide. Novinkou v oblasti mobilných platieb bolo uvedenie ostrej prevádzky riešenia MyWallet, ktoré umožňuje zákazníkom platiť mobilom cez NFC technológiu.

„Rok 2014 bol náročný i úspešný vo viacerých segmentoch. V oblasti fixnej siete nám rastie počet TV zákazníkov, množstvo širokopásmových prístupov a dokázali sme oživiť predaj hlasových programov vďaka uvedeniu Chytrej ponuky a balíkov pevných služieb. Oblasť mobilnej siete potvrdzuje ďalšiu orientáciu na dátové služby, o čom svedčí vyššia prevádzka v 3G i 4G sieti. Posledných 12 mesiacov sme sa sústredili na LTE sieť a potvrdili náš rýchlejší nástup 4G siete v porovnaní s 3G v minulosti: výrazne sme rozšírili pokrytie na 52 percent populácie, pridali desiatky nových telefónov, realizovali zmeny v programoch. Vlani sme uviedli viaceré nové riešenia a služby, napríklad Aplikačný obchod v ICT oblasti. Darí sa aj našim dcérskym spoločnostiam, ktoré zaznamenali medziročný rast výnosov,“ bilancuje Miroslav Majoroš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Telekom.


Orange

Zákaznícka báza Orangeu opäť rástla. Ku koncu roka 2014 evidoval Orange spolu 2,844 milióna zákazníkov mobilných služieb, o 2 % viac ako pred rokom. Počet zákazníkov fixného internetu a digitálnej televízie sa zvýšil o 33 % na viac než 214 tisíc, z čoho je 77-tisíc zákazníkov mobilnej TV. Celkovo až 924-tisíc zákazníkov mobilných služieb, čo predstavuje medziročný nárast 3 %, sa počas roku 2014 rozhodlo podpísať, alebo opätovne predĺžiť zmluvu na paušál, internet alebo televíziu. Z toho viac než 42 000 bolo takých zákazníkov, ktorí si preniesli svoje číslo od iného operátora.

Orange

Orange v uplynulom roku priniesol viacero noviniek, ktorými zvýhodnil komunikáciu pre svojich zákazníkov. Službu Navzájom zadarmo, ktorá umožňuje bezplatnú vzájomnú komunikáciu medzi blízkymi už dnes využíva viac ako 510-tisíc zákazníkov a zákazníci využívajúci službu Navzájom zadarmo sú podľa prieskumu spokojnosti najspokojnejšími zákazníkmi s paušálmi spomedzi mobilných operátorov na Slovensku. Orange tiež ako prvý operátor umožnil automatický a bezplatný vstup do 4G siete pre všetkých zákazníkov a navyše im automaticky navýšili objem predplatených dát v paušáloch.

Počet zákazníkov využívajúcich mobilné dátové služby v Orangei k 31.12.2014 prekročil miliónovú hranicu a dosiahol 1,17 milióna. Celkový objem investícií Orangeu v uplynulom roku dosiahol hodnotu 81 mil. eur, z čoho viac než 2/3, čo predstavuje medziročný nárast o 27  %, smerovali do rozširovania a skvalitnenia siete. Ku koncu roku pokrytie vysokorýchlostného mobilného internetu, teda 3G aj 4G siete, prekročilo 90 % populácie Slovenska, pričom 4G sieť Orangeu je dostupná už pre tretinu Slovákov.

Pozitívne sa vyvíjali aj portácie. Počet prenesených čísel ku konkurencii klesol medziročne o 18% a dosiahol úroveň 73 tisíc. Svoje číslo si v roku 2014 do Orangeu prenieslo viac než  42 tisíc zákazníkov, o 13% viac než v predchádzajúcom roku.

Celkové finančné výsledky spoločnosti Orange Slovensko sa vyvíjali v súlade s očakávaniami, ktoré odzrkadľujú vývoj ekonomiky, ako aj situáciu na slovenskom a európskom telekomunikačnom trhu. Pokles výnosov sa Orangeu podarilo spomaliť a medziročne predstavuje 6,7 %. Výnosy spoločnosti Orange Slovensko k 31.12.2014 dosiahli 580,2 mil. eur. Na tomto poklese sa viac ako z polovice podpísala pokračujúca regulácia prepojovacích poplatkov a roamingových sadzieb. Po vylúčení regulačných vplyvov (vrátane roamingu) však celkové výnosy Orangeu klesli o 2,1 %. V rámci výnosov z mobilných služieb boli tradične najrýchlejšie rastúcou zložkou výnosy z mobilných nehlasových služieb. Na celkových výnosoch tvorili 27  %, medziročne sa zvýšili o 8,4 %.


O2

Mobilný operátor O2 rástol aj v minulom roku. Jeho zákaznícká báza narástla celkovo o 145-tisíc nových zákazníkov, pričom rástli aj výnosy, a to celkom o 7,9%. Spoločnosť O2 Slovakia zaznamenala v minulom roku výnosy vo výške 224,2 miliónov eur, v poslednom vlaňajšom kvartáli vzrástli o 20% na 63,5 milióna eur. Investície O2 vlani tvorili 32 % z celkových výnosov spoločnosti, zatiaľ čo v roku 2013 dosiahli 10 %.

O2

„Rok 2014 bol v našej spoločnosti rokom investícií. Ich výška dosiahla 32 % z celkových výnosov, čo svedčí o skutočne masívnom investovaní na Slovensku. Aj v roku 2015 bude pokračovať O2 v investíciách, ktoré budú prevažne smerovať
do výstavby sietí. Za takmer 150-tisícovým nárastom zákazníckej bázy je najmä neustále zvýhodňovanie produktov a služieb pre všetkých našich zákazníkov. Slovenské ceny za využívanie služieb v Českej republike a vôbec historicky prvé zrušenie roamingových poplatkov ocenili rezidentní, ale aj firemní zákazníci. Neustále zlepšujeme kvalitu našej siete a v minulom roku sme štartovali s budovaním LTE siete v dvoch najväčších mestách na Slovensku a pokračovali sme intenzívnym pokrývaním a posilňovaním vlastnou 3G sieťou. Okrem toho zákazníci ocenili najštedrejší bonusový systém na nákup mobilných zariadení na trhu, ako aj zvýšenie objemu dátových balíčkov bez cenových zmien,“ 
uviedol Martin Vlček, generálny riaditeľ spoločnosti O2.

Priemerný mesačný výnos na zákazníka (ARPU) predplatených služieb predstavoval v minulom roku 6 €, ARPU pri zákazníkoch platiacich na základe faktúry dosiahol 13,3 €. K 31. decembru 2014 vzrástol medziročne počet aktívnych zákazníkov o 9,4 % na vyše 1,684 mil.  Za týmto nárastom stál 10,8% medziročný nárast zákazníkov fakturovaných služieb na takmer 858 tisíc, zatiaľ čo počet zákazníkov predplatených služieb vzrástol medziročne o 7,9 % na vyše 826 tisíc. Od 1. januára 2014 do 31. decembra 2014 si zákazníci do siete O2 preniesli takmer 88,3 tisíc telefónnych čísel.

26.2.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+