MojAndroid

Keď sa spomenie Telekom, väčšina ľudí si okamžite vybaví paušál, internet alebo digitálnu televíziu Magio, no ponuka tohto nášho operátora je dnes už komplexnejšia a siaha aj ďaleko za tieto, nazvime to základné služby.

S tým ako narastá záujem zo strany zákazníkov o nové služby, rozširuje sa aj rozsah oblastí, ktoré dnes operátori pokrývajú. Jednou z nich, ktorá dokonca môže byť na prvý pohľad až prekvapujúca, je biznis ponuka služieb okolo balíka Office 365 od spoločnosti Microsoft. O tom, čo všetko sa za tým skrýva sme sa rozprávali s Michalom Brčákom, vedúcim produktového manažmentu pre biznisové služby.

Telekom a služby od Microsoftu? Ide o nejakú novinku?

Slovak Telekom predáva služby od Microsoftu v štandardizovanej forme od roku 2014, takže nejde o novinku. Máme dlhoročné skúsenosti. Novinkou je, že tento rok vďaka strategickému partnerstvu Deutsche Telekomu s Microsoftom naše kompetencie posúvame vpred. Od jednoduchšieho spôsobu predaja, cez rýchlejšiu analýzu potrieb, až po podporu nasadenia a vzdelávania zamestnancov.

Krabicový softvér bol dlho kráľom, zmenilo sa to?

Áno, trendom sa stáva nákup licencií vo forme predplatného služieb. Slovensko v tom nie je špecifické. Je to podobné, ako pri ostatných trhoch v Európe, kde vidíme zvýšený záujem o služby tohto typu. Vidíme, že pri väčších firmách ide už o nový štandard. Pri malých firmách je to na začiatku opatrnejšie, no keď vidia, že ide o moderné riešenie, bez vysokej prvotnej investície a skokového nárastu nákladov, tak majú záujem. Práve tá predvídateľnosť nákladov prináša majiteľom firiem pokoj na duši.

Office 365 prináša aj možnosť používať veľa nástrojov, ktoré by ste pre firmy vyzdvihli?

Ľudia si niekedy myslia, že je to len iná forma poskytovania tradičných kancelárskych programov Word, Excel, PowerPoint a Outlook, no v závislosti od vybranej licencie je toho oveľa viac.

Veľmi dopytovaný je Microsoft Teams, čo je nástroj, ktorý znižuje potrebu využívať e-maily s kolegami v tíme. Zjednodušuje komunikáciu a podporuje spoluprácu, pretože celý tím má informácie na jednom mieste. Okrem toho prináša zákazníkom zaujímavý vedľajší efekt – možnosť ušetriť čas a znížiť náklady na cestovanie, vďaka pokročilým možnostiam videokomunikácie či konferenčným riešeniam.

Ďalšou zaujímavou službou je MyAnalytics, ktorá s pomocou umelej inteligencie prináša užívateľom na mieru šité odporúčania napríklad pre zvýšenie osobnej koncentrácie, mieru využívania svojej siete kontaktov. No a nesmieme zabudnúť na OneDrive. Na ten sa netreba pozerať len ako na jednoduché úložisko pre pár dokumentov. Vytvárať sa tu dajú aj komplexnejšie zálohy celého počítača. Stále totiž vidíme, že zálohovanie je podceňované.

Kto je typickým klientom?

Služby ponúkame firmám všetkých veľkostí. Máme za sebou veľké implementácie v medzinárodných firmách v objeme stoviek licencií, rovnako ako v malých firmách s pár zamestnancami. Keď sa na to pozrieme z objemu predajov, tak najväčší podiel majú stredne veľké firmy.

Licencia sa dá kúpiť kdekoľvek, o čom je to teda u vás?

Licenciu si firmy skutočne môžu kúpiť rôznymi spôsobmi, no naša ponuka siaha omnoho ďalej za licencie. Máme pripravený moderný web, takže už samotný nákup bude pohodlnejší. No ide o to, čo ponúkame navyše. O doplnkové služby.

Napríklad už v oblasti analýzy zákazníckych potrieb, k tomu pristupujeme projektovo. U každého klienta tak najskôr pochopíme, čo reálne potrebuje, či už ide o prechod na modernejší softvér, zjednodušenie firemnej spolupráce alebo optimalizáciu nákladov. Každá firma má iné potreby, my pomáhame s ich naplnením.

Nie je to len o analýze, ale aj o realizácii implementačného projektu. Väčšina firiem nejaké emailové služby využíva už predtým, než príde za nami, preto pod palcom musíme mať aj migráciu dát. Aby prechod zo starého na nové služby prebehol bezbolestne a rýchlo.

Pomáhame so všetkým, čo takáto zmena prináša. Od analýzy, cez nasadenie, až po školenia užívateľov či následnú podporu.

V podstate sa teda bavíme o troch fázach. Ako vyzerá tá prvá – analýza?

To do istej miery závisí od typu klienta. Keď nás osloví niekto, kto sa s myšlienkou využiť cloudové služby Office 365 len letmo pohráva, tak mu musíme objasniť pozadie. Jednoducho povedané, aké dôvody firmy majú pre ich využitie, a čo prechod znamená po praktickej stránke. Keď záujem má, tak na rad prichádza analýza. Najdôležitejšie je správne pochopiť, prečo sa zákazník rozhodol siahnuť po našich službách. Myslím tým Office 365, aj našu pomoc.

Na to máme široký okruh nástrojov, ktoré celý proces urýchľujú, či už ide o veci softvérového charakteru, rozhovor s kľúčovými osobami alebo naše diagnostické formuláre. Klient nám napríklad sprístupní informácie o sieti, z čoho vieme pochopiť jeho reálne potreby. Vieme získať veľmi dobrý obraz o celkovej situácii aj na diaľku.

Takže človek z Telekomu vlastne nemusí ísť osobne do firmy klienta?

Presne tak, pri klasických situáciách často nie je nutné ísť tam osobne. Veci vieme vybaviť aj telefonicky, čo hlavne pri menších klientoch proces urýchli a dokonca aj zníži cenu, pretože odpadnú náklady na cestovanie.

Dobre, a ako vyzerá výsledok analýzy?

Výsledkom je návrh odporúčaní pre zákazníka. Závisí od toho, aký rozsah analýzy bol definovaný a vykonaný. Výstup má štandardizovanú formu, kde sú už presne definované jednotlivé kroky. Spadá sem aj vyhodnotenie očakávanej časovej náročnosti.

Časový plán, ktorý zohľadňuje všetky faktory, pretože jedna vec je to, ako rýchlo dokážeme riešenie dodať my, druhá, či zo strany klienta nepotrebujeme súčinnosť. Hĺbkové analýzy prinášajú množstvo informácií a stáva sa, že pri posudzovaní IT infraštruktúry dôjde k rôznym ďalším odporúčaniam pre zlepšenia v iných oblastiach firmy…

Ako vyzerá ponuka služieb, z ktorej si zákazník vyberá?

Konkrétna verzia Office 365 je klientovi doporučená na základe toho, aké firemné potreby si určí. Niekto chce väčšiu kapacitu e-mailových schránok, niekto chce viac doplnkových služieb, niektoré licencie zase neobsahujú kancelárske nástroje pre počítač, iné áno , a tak ďalej.

Aby sme boli konkrétny, môžeme uviesť nejaký príklad? Ako by to vyzeralo napríklad vo firme, ktorá má 15 zamestnancov?

V tomto prípade by to vyzeralo asi tak, že firma by si zvolila 5 licencií balíka Office 365 Business Premium (9,60€) a 10 licencií by bolo z balíka Office 365 Business Essentials (3,8€). K tomu naša základná služba podpory pri úvodnom spustení a migrácii, čo by firmu spolu vyšlo na 186€ pri nasadení, teda prvý mesiac. Následne už platí len za využívané licencie, čiže sa to zníži a každý ďalší mesiac ju to stojí už len 86€. Tieto ceny sú bez DPH.

Ako vyzerá reálny prechod na Office 365?

Zákazníkovi poskytneme úvodné nastavenie služieb, konzultácie pri migrácii a spravíme mu jednoduché školenie. Čiže zákazník má premigrované zo starých služieb na nové, všetko funguje a hlavne má predstavu, čo s tým ďalej. Riešenie ale vieme prispôsobovať, pretože pri väčších firmách, kde sa bavíme o migrácii stoviek až tisícok licencií, musí spolupráca prebiehať rádovo intenzívnejšie než pri malých firmách.

Ako dlho táto migrácia trvá?

Keď má firma jasné v tom, čo chce, a je pripravená do toho ísť, tak sa v prípade menšej firmy bavíme o približne dvoch hodinách práce. Pri väčších firmách to býva komplikovanejšie, pretože to väčšinou prebieha vo viacerých fázach, ktoré si firma vyhodnocuje. Či už ide o prípravu, pilotnú prevádzku, vyhodnotenie pilotu…

Rozumiem, ale pre predstavu, pri tých dlhých projektoch sa bavíme o týždňoch alebo mesiacoch?

Niektoré projekty trvajú týždne, ale ako som spomínal, nie je to o tom, že by sa nonstop pracovalo. Ide o to, že sa spraví jedna fáza, a potom sa čaká na vyjadrenie klienta, následne sa spraví ďalšia fáza a zase sa vyhodnocuje, čaká a prípadne upravuje. Vo veľkých firmách môže ísť aj o týždne, ale opäť, závisí to na rôznych faktoroch.

Napríklad?

Napríklad na tom, ako je firma vnútorne pripravená na zmenu. Niektoré firmy to neberú len ako zmenu softvéru, ale aj ako úpravu celkového vnútorného fungovania. Opačný prípad je, keď firma len modernizuje softvér. Prejde zo staršieho riešenia na nové, a až postupom času objavuje aké ďalšie príležitosti to prinieslo.

Čo si pod tým máme predstaviť?

Napríklad, pri spolupráci na dokumentoch už ľudia nebudú riešiť, že kto a kde má aktuálnu verziu súboru. Je uložená centrálne v cloude, a všetci oprávnení užívatelia k nej majú prístup. Podobne si nemusia preposielať veľké prílohy, pretože si pošlú len odkaz, kde sa súbor nachádza. Ten je pritom bezpečne uložený vo firemnom úložisku. Väčšina firiem stále funguje starým spôsobom, ktorý zahlcuje schránky a zároveň nie je taký bezpečný.

Office 365 pri zdieľaní dokumentov zvyšuje bezpečnosť, pretože po čase môžeme znemožniť konkrétnej osobe prístup k nejakému odkazu. Napríklad ľuďom, ktorí opustia pracovný tím, prípadne celú firmu. Odkaz na súbor síce stále má, k dátam sa ale nedostane.

No, ale keď ten súbor má už raz stiahnutý, tak nám to nepomôže, nie?

Tu do hry vstupujú pokročilé možnosti na digitálne práva dokumentu. To znamená, že otvorenie vyžaduje oprávnenie. Navyše sa dá nastaviť aj to, aby sa dokumenty nedali preposielať. Ochrana je braná seriózne.

Ako to vyzerá v závere? Po migrácii…

Dôležité je, aby koncoví používatelia, zamestnanci firmy, pochopili aké nástroje majú k dispozícii a čo všetko im to umožňuje. Na rad prichádzajú rôzne školenia a ďalšie vzdelávanie. Ide o to vysvetliť im, čo na čo slúži daná aplikácia, ako to majú používať a čo im to reálne prinesie.

Spomínali sme tu firemnú kultúru a zmenu procesov. Koľko trvá kým si firmy zvyknú na nové technológie?

Opäť je to veľmi individuálne. Sú firmy, ktoré tým prejdú veľmi plynulo a už na druhý deň to berú ako prirodzenú formu fungovania. No a potom vidíme, že sú firmy, v ktorých to trvá niekoľko týždňov, prípadne sa dostanú do štádia, kedy sa to celé skomplikuje lebo sa zanedbala kultúrno-procesná časť, školenia a tak. Potom nevedia využiť plný potenciál tak, ako chceli. Je to, ako keby som mal rýchle športové auto ale jazdil s ním len na prvom prevodovom stupni. Viem sa na ňom hýbať, nevyužívam naplno jeho potenciál.

Čo ešte viete poskytnúť v rámci už nasadeného produktu?

Jedna z tých vecí je vyhodnocovanie miery využívania poskytovaných služieb. Ak vidíme, že zákazník niečo nevyužíva, tak ho kontaktujeme a zisťujeme, že aká je tam prekážka, aby sme vedeli pomôcť. Či sa k tomu ešte nedostal alebo len potrebuje doškoliť.

Dôležitým prvkom pri používaní je poskytovanie technickej podpory, čo u nás na rozdiel od mnohých iných riešení funguje v slovenčine. To je ďalšia naša pridaná hodnota. Sme prvou líniou podpory a veci vieme operatívne riešiť cez našich ľudí. Do rovnice nevstupuje jazyková bariéra tak procesy sú omnoho rýchlejšie.

Za rozhovor ďakujeme.

23.12.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+