Na Slovensku si zákazníci dvoch najväčších mobilných operátorov zvykli na pravidelný dvojročný cyklus viazanosti, vďaka ktorému k paušálu môžu získať nejaké benefity a telefón za akciovú cenu, ideálne za 1 euro. Operátori si v zmluve vernosť zákazníka poisťujú aj možnosťou tzv. zmluvnej pokuty v prípade neplnenia jej podmienok, pričom výška takejto pokuty môže dosiahnuť stovky eur. Väčšina z nás kvôli tejto hrozbe počas viazanosti na prípadné vypovedanie zmluvy, alebo neplnenie podmienok ani nepomyslí a zmluvnú pokutu považujeme za legitímne právo operátorov. Navyše, odstrašiť môže aj prípadný súdny spor, do ktorého by sa väčšina bežných ľudí len nerada púšťala. Ako však ukazuje prípad jedného nebojácneho zákazníka, niekedy sa oplatí poznať právne predpisy a bojovať za práva, ktoré nám garantujú.
Vladimír Gondáš z Hodejova v okrese Rimavská Sobota je známy predovšetkým ako zanietený regionálny historik a znalec dejín svojho kraja, pričom už neraz sa vďaka jeho výskumu a zisteniam prepisovali kroniky Gemera a Malohontu. Okrem toho je to však človek so širokým prehľadom o spoločenských témach a hlavne s vysokým právnym povedomím. Práve preto sa nezľakol toho, čo by zrejme väčšinu ľudí odradilo – súdneho sporu s mobilným operátorom.
Pán Gondáš mal, podobne ako mnohí používatelia, so svojím mobilným operátorom (v tomto prípade s Orangeom) uzavretú zmluvu s dvojročnou viazanosťou. Krátko pred skončením viazanosti sa však rozhodol prejsť k inému mobilnému operátorovi, čo sa ukázalo ako problém, keďže Orange od neho žiadal zaplatiť cenu neuhradených služieb za zostávajúce obdobie vo výške 117,69 eura a súčasne zmluvnú pokutu vo výške 730,27 eura, celkovo teda sumu 847,96 eura. Zákazník na toto nepristúpil a preto ho mobilný operátor zažaloval na príslušnom Okresnom súde v Rimavskej Sobote. Požadovanú sumu však pred začiatkom pojednávania znížil o 318,90 eura, súdne teda požadoval pôvodných 117,69 eura za služby a 411,37 eura ako zmluvnú pokutu, čo dovedna činilo 529,06 eura. P. Gondáš na súde okrem iného argumentoval rozsudkom Súdneho dvora ES zo dňa 14.6.2012 vo veci C-618/10 Banco Espaňol de credito SA proti JOAQUIN Salderon Samino. Súd však dal za pravdu mobilnému operátorovi a Vladimírovi Gondášovi uložil povinnosť zaplatiť celú operátorom požadovanú sumu 529,06 eura. Ten s takým rozhodnutím prirodzene nebol spokojný a odvolal sa na Krajský súd v Banskej Bystrici.
Na tomto konaní ho právne zastupoval JUDr. Andrej Cifra zo Združenia na ochranu spotrebiteľa HOOS. Krajský súd sa postavil na stranu p. Gondáša a stotožnil sa s jeho názorom, že zmluvná pokuta je v zmysle § 53a Občianskeho zákonníka neprijateľnou zmluvnou podmienkou a tým pádom úplne neplatná. Túto skutočnosť už slovenské súdy v minulosti judikovali, konkrétne Okresný súd vo Svidníku a Krajský súd v Prešove.
Podľa § 53, ods. 1 Občianskeho zákonníka totiž platí, že ak súd určil niektorú zmluvnú podmienku spotrebiteľskej zmluvy, ktorá sa uzatvára vo viacerých prípadoch a je obvyklé, že spotrebiteľ obsah zmluvy podstatným spôsobom neovplyvňuje, za neplatnú z dôvodu jej neprijateľnosti, dodávateľ je povinný zdržať sa používania takejto podmienky, alebo podmienky s rovnakým významom v zmluvách so všetkými spotrebiteľmi. Nárok na zmluvnú pokutu teda krajský súd operátorovi v plnej výške zamietol, p. Gondášovi uložil len povinnosť uhradiť cenu za poskytnuté služby vo výške 117,69 eura a úroky z jej omeškania. Ak vás zaujímajú bližšie podrobnosti rozsudku, jeho číslo je 15 Co/279/2012 zo dňa 16.10.2013 a môžete si ho prečítať na stránke Ministerstva spravodlivosti. Rozsudok je konečný a nie je voči nemu možnosť odvolania.
Z tohto a predchádzajúcich súdnych rozhodnutí teda vyplýva, že používateľ samozrejme musí operátorovi uhradiť cenu za zmluvne dohodnuté telekomunikačné služby v stanovenom rozsahu a čase, avšak operátor nemá legitímne právo požadovať od neho prípadnú zmluvnú pokutu. Tá má podľa rozhodnutí slovenských súdov charakter neprijateľnej zmluvnej podmienky a súdy nemusia ani opätovne zdôvodňovať jej neprimeranosť, stačí ak poukážu na už právoplatný rozsudok iného súdu. Klauzulu zmluvnej pokuty by teda operátori mali zo zmlúv úplne vypustiť a my zákazníci sa už jej hrozby nemusíme vôbec obávať. To je v predvianočnom období, kedy sa uzatvára množstvo nových zmlúv s operátormi, určite pozitívna správa.
V súvislosti s témou sme vo veci zmluvných pokút oslovili aj operátorov Orange a Telekom. Ich vyjadrenie prinesieme v samostatnom článku.
TÉMA: Android Vianoce 2013 – tipy pre čitateľov
- Android Vianoce 2013: list Ježiškovi z našej redakcie
- Android Vianoce 2013: Najdrahšie Androidy za tisíce eur
- Android Vianoce 2013: Smartfóny do 150 EUR
- Android Vianoce 2013: Tipy na vianočné aplikácie a hry
- Android Vianoce 2013: Smartfóny za 1 euro
Zdroj: gemerland.sk, mssr.sk