Populárna streamovacia platforma Spotify podľa portálu GizmoChina oznámila, že pozastaví poskytovanie svojich služieb v Rusku. Ako dôvod uvádza nové ruské zákony, ktoré trestajú kritiku ruského nedemokratického režimu a ruskej armády na Ukrajine. Švédska spoločnosť už predtým kvôli nevyprovokovanému útoku na Ukrajinu zo strany Ruska uzavrela svoju kanceláriu v Moskve.
Spotify chcelo aj naďalej poskytovať ruským občanom nezávislé spravodajstvo
Pôvodne chcelo Spotify ponechať svoje služby v Rusku a poskytovať ruským poslucháčom overené a nezávislé informácie z regiónu. Novo schválené ruské zákony ale podľa spoločnosti ohrozujú bezpečnosť jej zamestnancov a dokonca aj jej poslucháčov a predplatiteľov.
Nedemokratický režim Vladimíra Putina totiž schválil zákon, ktorý trestá šírenie “nepravdivých správ” o činnosti ruských štátnych orgánov. Už skôr schválil podobný zákon týkajúci sa ruskej armády. Kvôli novým zákonom už ruský trh opustilo viacero zahraničných médií a svoju činnosť museli ukončiť aj posledné nezávislé média so sídlom v Rusku.
Ruská vláda chce týmito krokmi zamedziť ruským občanom prístup k informáciám o ruskej invázii v Rusku, pretože by mohli viesť k väčším protivojnovým protestom. Propaganda v ruských štátnych médiách inváziu na Ukrajine prezentuje ako špeciálnu vojenskú operáciu, oslobodzovanie Ukrajiny od nacistov a vojnu dáva za vinu NATO.
Spotify nie je prvou streamovaciou službou, ktorá v Rusku ukončila činnosť
Od začiatku invázie prerušilo svoje aktivity v Rusku množstvo zahraničných firiem. Väčšinou sú dôvodom obavy z negatívnych vplyvov na dobré meno firmy, ale v niektorých prípadoch za to môžu požiadavky ruskej vlády. Svoje služby prestala v Rusku poskytovať napríklad streamovacia platforma Netflix. Do svojej ponuky totiž nechcela zaradiť kanály ruských štátnych televízií.
Niektoré sociálne siete ako Instagram zase zablokovala samotná ruská vláda. Spotify by pravdepodobne čakal rovnaký osud, ak by odmietla cenzurovať zahraničné spravodajstvo. Pre službu bude tento krok znamenať stratu časti používateľov. Spoločnosť mala na konci minulého roka celosvetovo vyše 400 miliónov používateľov, z ktorých 180 miliónov malo platené predplatné.