Fotoaparát: Fenomenálne spomalené video

Sony Xperia XZ Premium dnes ako jediný smartfón ponúka možnosť natáčať video s rýchlosťou neuveriteľných 960 snímkov za sekundu. To umožňuje vytvárať skutočne unikátne videá, ktoré by ste s inými smartfónmi nevedeli vytvoriť. Natáčanie v tzv. režime Superspomaleného záberu má však svoje obmedzenia. Tým prvým je, že s rýchlosťou 960 FPS sa dajú natáčať len veľmi krátke útržky. Konkrétne sa časový úsek s dĺžkou 0,2 sekundy natiahne až 6 sekúnd. Chce to teda trochu praxe, aby ste pri natáčaní zachytili ten správny moment. O tom, že to ide ukazujú aj nami natočené spomalené videá. Počas nakrúcania Super Slow Motion videa však môžete spraviť viacero spomalených záberov, resp. ich počet nie je obmedzený. Po stlačení tlačidla spomalenia záberu len treba vyčkať pár sekúnd a opäť ho stlačíte.

Ďalším obmedzením 960 FPS videa je rozlíšenie, ktoré je v režime Superspomaleného videa iba 720p. Navyše, pri natáčaní Sony aplikuje pomerne výrazný softvérový orez obrazu (viď porovnanie nižšie, normálne vs. superspomalené video. ) V neposlednom rade je to samotná kvalita videa. Tá je počas priaznivých svetelných podmienok vyhovujúca, no s ubúdajúcim svetlom začína byť video veľmi zašumené a strácajú sa v ňom detaily. Každopádne možnosť natočiť takéto videá je pre Sony Xperiu XZ Premium unikátna a neponúka ju nikto z konkurencie. A ak si myslíte, že natáčanie superspomalených záberov nie je pre vás, verte, že je to veľmi nákazlivá vec, s ktorou si užijete kopec zábavy.

Fotoaparát je vybavený 19 MPix snímačom s podporou 5-osej softvérovej stabilizácie pre video. Kvalita fotografií korešponduje s cenovým zaradením smartfónu v najvyššej cenovej kategórií, za najlepšiu na trhu by sme ju však neoznačili. Za najväčší nedostatok považujeme stále absenciu optickej stabilizácie, ktorá je problémom najmä pri fotení v zhoršených svetelných podmienkach. Pokiaľ nemáte pevnú ruku, tak výsledné zábery budú častokrát rozmazané. Navyše, Sony aj tu používa postprocessing fotografií, ktorý spôsobuje stratu detailov a tzv. maľovaný efekt. Ak budete fotiť ale vo výborných až stredne dobrých podmienkach, tak sa vám fotoaparát Xperie XZ Premium odmení kvalitnými zábermi s množstvom detailov.

Fotografie v originálnom rozlíšení stiahnete tu.

Sony spolu so svojim 960 FPS videom predstavil ešte niekoľko ďalších noviniek, ktoré sa týkajú samotného fotoaparátu. Je to napríklad aj taký detail, ako schopnosť zachytiť rýchlo sa pohybujúce objekty bez skreslenia ich skutočného tvaru. Zaujímavou je tiež funkcia prediktívneho snímania, pri ktorej Sony Xperia XZ Premium dokáže zachytiť pohybujúce sa objekty ešte predtým ako stihnete stlačiť spúšť fotoaparátu. Zariadenie teda v skutočnosti sníma zábery ešte predtým ako tak urobíte, vďaka čomu dokáže zachytiť momentky (len pri dynamických scénach), ktoré by ste inak zmeškali. Za zmienku stoja aj funkcie, ako sledovanie objektu, HDR a automatická spúšť fotoaparátu po detekcii úsmevu.

S Xperiou XZ Premium sme najčastejšie fotili v automatickom režime pri rozlíšení 19 Mpix (4:3). Ten by mal postačovať potrebám väčšiny používateľov. Nie vo všetkých prípadoch vám však automatika bude vyhovovať a vtedy prichádza na rad manuálny režim. Ten umožňuje nastavenie času uzávierky, expozície, citlivosti ISO, či vyváženia bielej farby.

Rozdiel medzi automatickým a manuálnym režimom môže vyzerať aj takto

18.6.2017