Ak šoférujete, určite viete, že telefonovanie za volantom je zakázané. Nepotrebujete odborné štúdie na to, aby ste vedeli, že držanie telefónu pri uchu a komunikácia s niekým na druhej strane vám zamestnáva mozog a znižuje pozornosť. Odjakživa bolo riešením použitie hands-free sady. Jednoducho si vložíte slúchadlo do ucha a jednoduchým stlačením viete prijať hovor. Obe ruky na volante a jasná myseľ. Aspoň to sú zaužívané predstavy, ktoré teraz potláča najnovšia štúdia. Podľa tej nie je hands-free oproti klasickému telefonovaniu takmer žiadnym vylepšením.
Samozrejme, fakt, že máte k dispozícii hneď obe ruky, je v núdzovej situácii určite pomoc. Podľa najnovšej štúdie je však najväčším problémom pri telefonovaní zamestnávanie mysle konverzáciou a nie zaneprázdnená ruka. V teste boli vodiči rozdelení do troch skupín - prvá telefonovala s telefónom pri uchu, druhá používala hands-free sadu a tretia netelefonovala vôbec. Všetci vodiči boli v simulátore vystavení rovnakej situácii, keď sa na ceste objavil chodec, ktorého vodič mohol vidieť iba periférne.
Výsledky štúdie hovoria, že skupiny vodičov, ktorí telefonovali s hands-free alebo klasicky, si počínali rovnako zle. Približne o 40 % horšie ako vodiči, ktorí vôbec netelefonovali. To sa v prepočte odrazí na 11 metrov dlhšej reakcii už pri rýchlosti 40 km/h. Okrem toho, obe skupiny vodičov sú rovnako náchylné na prudké brzdenie, ktoré môže ohroziť vodičov vzadu za autom. Výsledky štúdie tak naznačujú, že práve konverzácia v telefóne je najväčším rušivým činiteľom. Miesto toho, aby bola naša mozgová kapacita využitá na analýzu vizuálnych podnetov z cesty a okolia, sa sústredíme na konverzáciu a pozornosť kvôli tomu klesá. Dr. Haque, ktorý stojí za touto štúdiou, dodáva, že klasická konverzácia so spolujazdcami nemusí byť až taká rušivá. Spolujazdec sa totiž môže prispôsobiť situácii naokolo a keď šoféra čaká náročné rozhodnutie, napríklad vjazd na križovatku, spolujazdec môže prestať rozprávať.
Zdroj: QUT via PhoneArena
Na toto bola potrebná štúdia? Veď to je jasné každému, kto sedel za volantom, že najväčší vplyv má sústredenie sa na jazdu a nie to, čo držíte v ruke. Väčšina vodičov aj tak nemá obe ruky na volante, a v meste už vôbec nie, kde musia nonstop preraďovať. A pri automate tiež nie, lebo tam si človek zas užíva pohodlie. Načo by sa potom montovali široké stredové panely, lakťové opierky atď.
Mám automat a bluetooth v rádií , keď som sám telefonujem cez Bluetooth ak sme viacery a má to byť súkromný hovor tak si dam telefón na ucho .
V tom pripade aj rozhovor s hocikym v aute je rovnako rusivy. Takze uz len cakam, kedy EU nariadi povinnost mat v aute tabulky s textom “Nerozpravajte sa za jazdy s vodicom!”. Ak bude chybat, budu za to strhavat body v crash-testoch…
Tak s tymto nesuhlasim. Mam v aute hands free a je to o 99% menej rusivejsie ako klasicke telefonovanie. Mam obe ruky, hovor zdvihnem stlacenim tlacitka a stale mam ruky na volante, mozem bez problemov radit rychlosti, nemusim mat vykrivenu hlavu pri telefonovani, volajuceho mi vypise na palubnom pocitaci tym padom nemusim pozerat na telefon. Staci mi vidiet tych umelcov co telefonuju a kluckuju na ceste, idu pomaly a pod. Je to ako keby som sa rozpraval zo spolujazdcom. Smutne je ze tupi slovensky narod aj ked ma v aute hands free tak ho nepouziva alebo ho pizivat nevie.