MojAndroid

Portál MôjAndroid.sk spustil hlasovanie o najlepšie bankové aplikácie z pohľadu smart funkcií – Smart Banka 2023. Anketa trvá do 28. februára 2023 a odovzdaním vášho hlasu sa automaticky zúčastňujete aj súťaže o smartfón v hodnote 1000 eur. V súvislosti s anketou pripravujeme sériu článkov, ktoré sa týkajú najdôležitejších funkcií bánk, ktoré môžu byť smart. V tomto článku si povieme viac o možnostiach otvorenia bankového účtu online.

Digitalizácii vo všeobecnosti prispela aj pandémia koronavírusu, kedy sa spoločnosti snažili čo najviac minimalizovať stretávanie ľudí na jednom mieste. Dotklo sa to samozrejme aj slovenských bánk, možností otvorenia účtov nevynímajúc.

V zásade platí, že otvorenie účtu online je pomerne jednoduchý proces a v prípade niektorých bánk naozaj nemusíte nikam chodiť. Prakticky všetko je možné vybaviť z pohodlia domova a s telefónom v ruke. Či už ide o odfotenie občianskeho preukazu, naskenovanie biometrických údajov a podobne. Platiť pomocou novootvoreného účtu môžete začať prakticky okamžite. Áno, žijeme v 21. storočí a návšteva pobočky už potrebná v tomto procese nie je.

Opýtali sme sa bánk

Samotný proces sa naprieč jednotlivými bankami líši, preto sme sa ich na túto tému opýtali. Položili sme im 4 otázky, na ktoré nám v priebehu uplynulých dní posielali odpovede. Stále platí, že možnosť otvoriť si účet kompletne online neponúkajú všetky banky, no v tých, ktoré sa naozaj snažia byť smart, ju určite nájdeme:

  • Je možné otvorenie účtu vo vašej banke online a cez aplikáciu v mobile?
  • Je tento proces kompletne digitalizovaný alebo je potrebné podpisovať papiere a niekam ich posielať?
  • Môže si takýmto spôsobom založiť účet nový aj existujúci klient?
  • Je služba dostupná len pre fyzické osoby alebo aj právnické osoby?

Pokiaľ sa vaša banka vo vyjadreniach nenachádza, znamená to, že nám odpovede na otázky neposlala.

Vyjadrenia bánk

Fio banka

1. Áno, noví klienti si otvoria účet jednoducho cez aplikáciu Fio Smartbanking. Stačia im k tomu 2 doklady totožnosti. Ak klient nedisponuje dvoma dokladmi totožnosti a má len občiansky preukaz, môže využiť možnosť založenia účtu online na webových stránkach banky, kde na dokončenie žiadosti o nový účet využije službu kuriéra. Online si klient požiada aj o novú platobnú kartu, kontokorent, založí si sporiaci účet či ďalší bežný účet.

2. Proces založenia účtu prostredníctvom aplikácie Fio Smartbanking je kompletne digitalizovaný. Klienti tak nemusia chodiť na pobočky pre podpis zmluvy atď.

3. Stávajúci klient si môže v aplikácii Fio Smartbanking či v Internetbankingu založiť ďalšie bežné účty, na výber má bežné účty v 14 menách. Založenie a vedenie aj týchto ďalších bežných účtov je bez poplatkov a bez podmienok. Ku každému novému účtu si klient môže požiadať o novú platobnú kartu, ktorej vystavenie aj vedenie je zadarmo.

4. Služba je dostupná len pre fyzické osoby.

Prima banka

  1. Áno, Prima banka umožňuje online otvorenie Osobného, Študentského aj Detského účtu prostredníctvom aplikácie Peňaženka.
  2. Stačí si stiahnuť mobilnú aplikáciu Peňaženka, kliknúť na „Otvoriť účet online“ a ďalej pokračovať podľa inštrukcií v aplikácii. Pre online zriadenie účtu nie je potrebné podpisovať žiadne papiere, proces je plne digitalizovaný, klient má pred podpisom zmluvy k dispozícii v elektronickej forme zmluvnú dokumentáciu, ktorú si môže naštudovať a následne potvrdiť otvorenie účtu. Keďže je  proces plne digitalizovaný a nie je potrebné podpisovať žiadne papiere, otvorenie online účtu zaberie naozaj len pár minút. V prípade Študentského účtu, ak študent študuje na zahraničnej škole, musí odfotiť potvrdenie o návšteve školy.
  3. Online účet si môžu zriadiť noví klienti
  4. Táto služba je dostupná len pre fyzické osoby – občanova. Je možné si takto otvoriť Osobný účet, Študentský účet aj Detský účet.

Tatra banka

  1. Našim klientom poskytujeme komfort založenia si účtu online. Proces je veľmi jednoduchý a intuitívny. Už za pár minút majú nový účet k dispozícii, a to priamo z pohodlia domova. Otvorenie účtu využíva jednu z najbezpečnejších technológií na identifikáciu osôb – tvárovú biometriu. Účet si môže klient otvoriť buď prostredníctvom mobilnej aplikácie Tatra banka, alebo webu. Túto možnosť majú osoby nad 15 rokov, ktoré majú platný občiansky preukaz Slovenskej republiky, trvalý pobyt na území Slovenskej republiky a  ešte nemajú v Tatra banke otvorený účet. Ďalším dôležitým faktorom je dostatočná zhoda tváre voči fotografii klienta evidovanej na Ministerstve vnútra SR.
  2. Pri fyzických osobách je otvorenie účtu kompletne digitalizované. V prípade jednoosobovej s.r.o. je plne digitalizovaný, pri živnostníkoch alebo slobodných povolaniach je potrebné zaslať doklad preukazujúci  podnikanie elektronicky s elektronickým podpisom na adresu:  zivnostnik@tatrabanka.sk.

  3. Online otvorenie účtu ponúkame aj „neklientom“, ktorí sa tak stanú našimi klientami len za niekoľko minút.
  4. Takýmto spôsobom vieme založiť účet nielen klientom – fyzickým osobám, ale aj živnostníkom, slobodným povolaniam a jednoosobovým s.r.o-čkám.

VÚB banka

Vo VÚB banke je pre klientov k dispozícii digitálny onboarding, týka sa to všetkých klientov už od 15 rokov. V pohodlí domova si kedykoľvek vedia založiť účet a online bankovníctvo.

mBank

1.

mKonto je možné založiť si veľmi jednoducho a rýchlo priamo cez mobilnú aplikáciu mBank. Naši budúci klienti tak nemusia pri otvorení účtu podpisovať zmluvu len osobne v pobočke či prostredníctvom kuriéra. Všetko vyriešia pomocou aplikácie, ktorú si nainštalujú do svojho smartfónu. Pri zakladaní účtu by sa mal klient nachádzať na mieste s dostatočným súkromím a je potrebné, aby mal po ruke svoj občiansky preukaz. Aplikácia klientov prevedie jednotlivými krokmi a o všetkom ich bude informovať. Celý proces je úplne digitálny – klient počas neho odfotí a natočí svoj občiansky preukaz, odfotí sa a natočí krátke video. Na záver procesu klientovi pošleme SMS kód, ktorým zmluvu podpíše. Ďalšou alternatívou je možnosť požiadať o založenie účtu mKonto online prostredníctvom formulára, ktorý treba vyplniť. V tomto prípade klient podpíše zmluvu na pobočke alebo u kuriéra.

mBank ako jedna z mála slovenských bánk už od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu ponúka svojim klientom vedenie účtu mKonto úplne zdarma, bez akýchkoľvek podmienok. Výhodou účtu mKonto od mBank je aj to, že výbery z bankomatov na území Slovenska i v zahraničí vo výške minimálne 70 EUR (alebo ekvivalent cudzej meny) sú bez poplatku a zdarma sú aj všetky prichádzajúce a odchádzajúce platby, trvalé platby a inkasá. Vo svojej mobilnej aplikácii majú klienti k dispozícii eKartu – dobíjateľnú kartu, ktorá slúži na platby na internete. Výhodou je, že finančné prostriedky na eKarte sú oddelené od bežného účtu klienta. V mBank, navyše, klienti na platobnú kartu nečakajú. Vedia si ju totiž po založení účtu pridať do niektorej z elektronických peňaženiek. Môžu sa zároveň rozhodnúť, či potrebujú aj plastovú kartu, alebo si vystačia len s virtuálnou. Klienti si vo svojej aplikácii môžu založiť sporenie so zhodnotením svojich usporených finančných prostriedkov vo výške 1% p.a. Viac informácií je k dispozícii na webe mBank.

2.

Proces otvárania účtu mKonto cez mobilnú aplikáciu mBank je kompletne digitalizovaný Klienti všetko vyriešia pohodlne priamo cez mobilnú aplikáciu mBank, ktorá ich jednotlivými krokmi prevedie.

3.

V mBank môže mať každý klient iba jeden bežný účet. Možnosť založiť si účet mKonto prostredníctvom mobilnej aplikácie mBank majú iba noví klienti banky. Po založení účtu mKonto môžu klienti využívať všetky najnovšie formy spravovania svojich financií prostredníctvom prepracovanej mobilnej aplikácie alebo kvalitného internet bankingu a majú tak svoje financie neustále pod kontrolou. Banka tak dlhodobo napĺňa svoju filozofiu zjednodušovať život svojich klientov, aby mohli venovať viac času svojmu súkromiu a menej ho strávili pri bankových operáciách.

Aktuálni klienti mBank si však môžu priamo vo svojej aplikácii otvoriť napríklad sporiaci účet, požiadať o pôžičku alebo o novú debetnú či kreditnú kartu. Aplikácia mBank totiž klientom umožňuje kompletnú správu ich financií kedykoľvek a kdekoľvek, priamo z mobilného telefónu.

4.

V súčasnosti je otvorenie bežného účtu prostredníctvom  mobilnej aplikácie mBank dostupné len pre klientov z radov fyzických osôb od 18 rokov.

UniCredit Bank

  1. Áno – založenie účtu online, v prípade existujúcich klientov je možné cez smart banking požiadať o založenie účtu.
  2. Je to záležitosť pár minút, dokumenty prídu online, klient scanuje OP, katra príde poštou. Svoju identitu potvrdzuje pomocou selfie cez tzv. biometrickú identifikáciu. Nič sa teda netlačí a nikam neposiela.
  3. Áno
  4. Fyzické osoby

Slovenská sporiteľňa

  1. Otvoriť si účet online je veľmi jednoduché, stačí vám na to občiansky preukaz a mobil, priemerný čas otvárania účtu je 9 minút. V prvom kroku si treba stiahnuť Georgea zo storu a zadať kontaktné údaje. Následne na identifikáciu odfotiť občiansky preukaz a urobiť si selfie. Človek potom iba urobí test živosti – sledovaním zelenej guľky na displeji a skontroluje údaje, ktoré George predvyplnil z jeho dokladov. Na záver prebehne registrácia a odsúhlasenie zmluvy.
  2. Otváranie účtov v Georgeovi je plne digitálny proces, bez akýchkoľvek papierov, dokumentov, podpisovania zmluvy s kuriérom alebo odosielania centu z inej banky. Zmluvu si klient nájde priamo v aplikácii, v úložisku dokumentov.
  3. Áno, platí to pre všetkých.
  4. Účet cez Georgea si môžu online založiť už aj právnické osoby. Podnikateľský účet si takto môžu založiť podnikatelia – fyzické osoby a obchodné spoločnosti s ručením obmedzeným, ak štatutárny zástupca koná samostatne a je jediným vlastníkom.

Vyhrajte smartfón v hodnote 1000 eur

Neváhajte a odovzdajte hlas svojej obľúbenej bankovej aplikácii. Do žrebovania o smartfón v hodnote 1000€ budú zaradení všetky hlasujúci v ankete Smart Banka 2023, ktorí úspešne odovzdajú platný hlas.

Neviete sa rozhodnúť? Porovnajte si banky

Na stránke SmartBanka.sk nájdete zoznam všetkých zapojených bankových aplikácií a po kliknutí na ktorúkoľvek z nich vidíte podrobný zoznam funkcií, ktoré klientom ponúka. Veľmi jednoducho si tak môžete porovnať funkcie aplikácií jednotlivých bánk a vybrať tak tú, ktorá je podľa používateľov najlepšia.

Smart Banka INDEX

Neoddeliteľnou súčasťou Smart Banky je Smart Banka INDEX – systém hodnotenia mobilných bankových aplikácií na základe informácií získaných od ich reálnych používateľov v ankete Smart Banka. Ide o živý systém, v ktorom sú zohľadnené všetky pozitívne aj negatívne skúsenosti a názory používateľov na jednotlivé bankové aplikácie.

Smart Banka INDEX bude v najnovšej podobe zverejnený po skončení hlasovania Smart Banka 2023, aby reflektoval aktuálny stav jednotlivých bankových aplikácií. Aj Váš hlas môže rozhodnúť a zamiešať celkové poradia. Preto neváhajte a hlasujte!

Výsledky budú zverejnené do konca apríla.

3.2.2023

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+