MojAndroid

Vo väčšine európskych krajín začala v sobotu 13. januára platiť smernica PSD2. Nová smernica EÚ o platobných službách plne nahrádza predchádzajúce smernice o platobných službách. Má posilniť ochranu spotrebiteľa, ale aj konkurenčné prostredie a uľahčiť zavádzanie nových inovácií v sektore finančných služieb. Podľa prieskumu sú na ňu dostatočne prichystané aj slovenské banky. PSD2 otvára bankový trh fintech spoločnostiam a ďalším tretím stranám.

Spoločnosť Deloitte vykonala prieskum postoja európskych bánk k PSD2 medzi 90 bankami Európskej únie. Tento prieskum sa zameriaval na to, ako sa bankový sektor strednej a východnej Európy pripravuje v realite na novú éru „otvoreného bankovníctva“. Prieskum pripravenosti klientov bánk krajín strednej a východnej Európy na PSD2 medzi klientmi bánk analyzoval ich preferencie v oblasti digitálneho bankovníctva a pripravenosť prijať inovatívne služby, ktoré smernica PSD2 umožňuje.

Náš tip
George: Slovenská sporiteľňa spúšťa inteligentné bankovníctvo pre svojich klientov

Vyzývatelia alebo minimalisti

Banky v západnej Európe sú ambicióznejšie vo svojej PSD2 stratégii ako banky v strednej a východnej Európe. V regióne strednej a východnej Európy sa vytvorili dve odlišné skupiny bánk:

  • „Vyzývatelia“ –veľké univerzálne banky – sú najotvorenejší príležitostiam, ktoré PSD2 ponúka. Väčšina z nich presadzuje kooperatívne stratégie s ďalšími subjektami.
  • „Minimalisti“ – stredne veľké a menšie banky – zaujímajú skôr defenzívny postoj zameraný najmä na zabezpečenie regulačnej compliance, alebo si svoju konkrétnu stratégiu doteraz nestanovili.

Západoeurópske banky pritom uplatňujú skôr ofenzívnu stratégiu a chcú využiť PSD2 na získanie väčšieho podielu na trhu.

„Pre banky by mala smernica PSD2 predstavovať jasnú výzvu, aby sa proaktívne zamerali na svoju digitálnu transformáciu. Vďaka doteraz uzavretému a vysoko regulovanému bankovému ekosystému stáli finančné služby zatiaľ mimo hlavný prúd inovatívnych digitálnych služieb ponúkaných rýchlo rastúcim e-commerce a fintech sektorom,“ hovorí Peter Longauer, partner spoločnosti Deloitte a bankový špecialista.

Budúcnosť PSD2 je v retaile, platobných službách a spotrebiteľských úveroch

Z prieskumu vyplýva, že PSD2 bude mať najväčší vplyv na retailové bankovníctvo, platobné služby a spotrebiteľské úvery. Viaceré banky teda zvažujú spoluprácu s fintech spoločnosťami. Banky v strednej a východnej Európe tiež vyhlásili zvýšený záujem o partnerstvo s fintech firmami či inými tretími stranami. Podobne, ako západoeurópske banky, očakávajú, že PSD2 bude mať najväčší vplyv na retailový a SME segment. Za kľúčové príležitosti považujú oblasť platobných služieb a spotrebiteľské úvery.

Náš tip
Tatra banka sprístupnila do prevádzky Open banking

Amazon a Google nie sú hrozbami. Zatiaľ

Na otázku konkurencie majú banky z regiónov Západoeurópskeho regiónu iný pohľad ako banky v strednej a východnej Európy. Prvé zmienené si myslia, že sú to práve veľké zavedené bankové subjekty, ktoré majú najvýhodnejšiu pozíciu, aby profitovali z výhod ponúkaných PSD2. Riziko však podľa nich predstavuje digitálna konkurencia. Prieskum ale ukázal, že veľké technologické spoločnosti, ako je Google či Amazon nie sú príliš vnímané ako konkurencia. Banky strednej a východnej Európy majú väčšie obavy z nástupu fintech spoločností.

Náš tip
Novinka v aplikácii ČSOB SmartBanking uľahčí skenovanie PDF faktúr | VIDEO

Slovensko má rozvinutý digitálny trh

Popularita digitálnych a mobilných kanálov rýchlo rastie, no väčšina klientov bánk v strednej a východnej Európe stále využíva tradičné kanály. Európa je rozdelená na dva tábory. V Rumunsku a Bulharsku je podiel digitálnych bankových kanálov pod hranicou 20 %, rozvinutejšie digitálne trhy v Poľsku, Maďarsku, Českej republike a na Slovensku dosahujú podiel až 70 %.

Z prieskumu vyplýa, že vyše 11 miliónov klientov v strednej a východnej Európe využíva služby pobočiek či internetové bankovníctvo, i keď sú v krajine dostatočne globálne rozšírené mobilné zariadenia. Problém je v tom, že používatelia sú nútení využiť pobočku alebo internetové bankovníctvo, lebo viacero transakcií zatiaľ nebolo bankami digitalizovaných, alebo nie sú v aplikácii mobilného bankovníctva podporované.

To predstavuje jasnú príležitosť pre schopných PSD2 vyzývateľov na nadviazanie priameho zákazníckeho vzťahu. Spolu 42 % klientov bánk v regióne strednej a východnej Európy preferujúcich multikanálovú alebo digitálnu komunikáciu uviedlo, že 1 z 5 hlavných dôvodov pre prechod k inému poskytovateľovi finančných služieb je pokročilejšia ponuka digitálnych služieb.

Spotrebitelia majú o PSD2 málo informácií

35 % bankových klientov v stredo- a východoeurópskych krajinách uviedlo, že by im nevadilo zdieľať informácie o svojich účtoch s inou bankou výmenou za ponuku inovatívnych online služieb. Bohužiaľ, priemerné povedomie spotrebiteľov o otvorenom bankovníctve a jeho výhodách je vo všetkých krajinách regiónu pomerne nízke. Ochota zdieľať dáta s nebankovými subjektami teda ďalej klesá, najnižšia bola pri technologických firmách. Klienti by boli ochotní zdieľať dáta o účte výmenou za prísľub personalizovanej ponuky (napr. úveru), aby to pozitívne ovplyvnilo cenu produktu alebo služby (napr. kreditné skóre).

Dopady sú očakávané za jeden až tri roky

Smernica PSD2 má jednoznačne prevratný potenciál. Jej prijatie na trhu, vrátane Slovenska, bude ale predstavovať dlhodobý proces.

„Neočakáva sa, že by smernica PSD2 znamenala okamžitý „veľký tresk“ v sektore finančných služieb. Jej trhový dopad bude skôr postupný, ale nezvratný. Agilní hráči s ambíciou profitovať z možností ponúkaných PSD2 budú musieť investovať do budovania dôvery a všeobecného povedomia klientov o výhodách nových služieb, aby mohli ponúkané trhové príležitosti využiť,“ vysvetľuje Petr Brich, riaditeľ PSD2 programu spoločnosti Deloitte Central Europe.

Väčšina bánk v regióne strednej a východnej Európy, ako aj v západnej Európe očakáva, že najväčší vplyv PSD2 pocítime za jeden až tri roky od dátumu jej účinnosti. Niektoré západoeurópske banky sú optimistickejšie a očakávajú, že vplyvy budú viditeľné už počas prvého roka, a to vďaka rozvinutejšiemu fintech sektoru v regióne.

Zdroj: tlačová správa

23.1.2018

+