MojAndroid

Podvodné e-maily v mene Slovenskej pošty neoslabujú. Práve naopak. Ako upozorňuje Polícia SR, tomuto podvodu, ktorý sa masívnejšie rozbehol ešte v septembri 2020, sa náramne darí. To znamená, že podvodníkom sa aj napriek viacerým varovaniam stále darí nachytať nové obete.

Podvodné e-maily zneužívajú meno Slovenskej pošty, ako aj súčasnú situáciu, kedy v dôsledku prebiehajúcej pandemickej situácie došlo k viacerým obmedzeniam a zmenám. Súčasne sa v niektorých prípadoch snažia vyvolať nátlak tým, že v texte uvádzajú, že potrebnú úhradu je nutné vykonať do 48 hodín.

Hoci hlavička e-mailu na prvý pohľad ako odosielateľa skutočne uvádza “Slovenská Pošta”, v skutočnosti ide o podvrh. Reálnu e-mailovú adresu odosielateľa zistíte veľmi jednoducho – stačí si nechať zobraziť podrobnosti. Tam síce môže stáť, že odosielateľ sa identifikuje menom “Slovenská Pošta”, no adresa nebude sedieť ani náhodou.

Ukážka podvodného e-mailu posielaného v mene Slovenskej pošty. Odkaz v skutočnosti smeruje úplne inam.

 

Slovenská pošta nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze

Ďalšou vecou je to, že priložené webové odkazy, cez ktoré máte údajnú platbu vykonať, odkazujú na pochybné webové stránky, ktoré so Slovenskou poštou nemajú vôbec nič. S výnimkou ukradnutého loga. Akonáhle si však skontrolujete webovú adresu, zistíte, že ste niekde úplne mimo.

Táto falošná platobná brána je navyše v angličtine, čo je ďalšou skvelou pomôckou, ktorá poukazuje, že niečo nie je v poriadku. Do tretice, nesedí ani požadovaná suma – uvedená je v SKK. V žiadnom prípade tu údaje zo svojej platobnej karty nezadávajte.

Falošná platobná brána. Nesedí adresa, jazyk ani mena.

Podľa mojich skúseností už napríklad taký ESET niektoré podvodné stránky eviduje vo svojej databáze. Pri pokuse o otvorenie vo webovom prehliadači preto zobrazí obrazovku s varovaním na potenciálny phishing. Časť podvodných stránok už bola dokonca úplne zablokovaná a nedá sa k nim vôbec pristupovať.

Nič však nie je vyhraté. Podvodníci si takéto stránky vytvárajú ako na bežiacom páse, preto treba zachovať ostražitosť. Podvod majú veľmi dobre rozbehnutý, preto v ňom pravdepodobne budú aktívne pokračovať čo najdlhšie.

Ďalší typ podvodného e-mailu. Odkaz v skutočnosti smeruje úplne inam a odosielateľ je podvrhnutý.

Oficiálne stanovisko Slovenskej pošty

Slovenská pošta vyzýva klientov k opatrnosti pred falošnými e-mailami. Odosielateľ používa zdeformované logo Slovenskej pošty a od adresátov pýta poplatok za doručenie zásielky. Ich odosielateľom nie je Slovenská pošta, a preto by klienti nemali na takéto maily reagovať. Ide o podvod, kde je zneužité meno Slovenskej pošty.

Klienti môžu podľa viacerých faktorov rozpoznať, že ide o podvod:

  • Slovenská pošta nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo eshopu, alebo na dobierku, teda pri prevzatí zásielky – a to hotovosťou alebo kartou. Adresát zaplatí za zásielku kuriérovi, pri priehradke na pobočke alebo v BalíkoBOXe.
  • Slovenská pošta uvádza vo svojich e-mailoch ako trackovacie číslo podacie číslo zásielky, ktoré pozostáva z prefixu (2 písmena), 9 čísel a sufixu (2 písmená na konci, ktoré označujú kód krajiny) Príklad: EB 101809415 SK
  • V prípade, ak adresát dostane mail, odporúčame vždy kontrolovať aj odosielaciu adresu a aby na podozrivé e-maily nereagoval, obzvlášť, ak od neho žiadajú peniaze.

V prípade, že klienti na tieto podvodné maily už zareagovali a uhradili požadovanú sumu, čím im bola spôsobená škoda, odporúčame im obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní.

Náš tip
Oznámenie o potvrdení: Klientom ČSOB prichádzajú podvodné e-maily, na odkaz v nich neklikajte!
4.11.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+