Podvodné e-maily v mene Slovenskej pošty neoslabujú. Práve naopak. Ako upozorňuje Polícia SR, tomuto podvodu, ktorý sa masívnejšie rozbehol ešte v septembri 2020, sa náramne darí. To znamená, že podvodníkom sa aj napriek viacerým varovaniam stále darí nachytať nové obete.
Podvodné e-maily zneužívajú meno Slovenskej pošty, ako aj súčasnú situáciu, kedy v dôsledku prebiehajúcej pandemickej situácie došlo k viacerým obmedzeniam a zmenám. Súčasne sa v niektorých prípadoch snažia vyvolať nátlak tým, že v texte uvádzajú, že potrebnú úhradu je nutné vykonať do 48 hodín.
Hoci hlavička e-mailu na prvý pohľad ako odosielateľa skutočne uvádza “Slovenská Pošta”, v skutočnosti ide o podvrh. Reálnu e-mailovú adresu odosielateľa zistíte veľmi jednoducho – stačí si nechať zobraziť podrobnosti. Tam síce môže stáť, že odosielateľ sa identifikuje menom “Slovenská Pošta”, no adresa nebude sedieť ani náhodou.

Slovenská pošta nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze
Ďalšou vecou je to, že priložené webové odkazy, cez ktoré máte údajnú platbu vykonať, odkazujú na pochybné webové stránky, ktoré so Slovenskou poštou nemajú vôbec nič. S výnimkou ukradnutého loga. Akonáhle si však skontrolujete webovú adresu, zistíte, že ste niekde úplne mimo.
Táto falošná platobná brána je navyše v angličtine, čo je ďalšou skvelou pomôckou, ktorá poukazuje, že niečo nie je v poriadku. Do tretice, nesedí ani požadovaná suma – uvedená je v SKK. V žiadnom prípade tu údaje zo svojej platobnej karty nezadávajte.

Podľa mojich skúseností už napríklad taký ESET niektoré podvodné stránky eviduje vo svojej databáze. Pri pokuse o otvorenie vo webovom prehliadači preto zobrazí obrazovku s varovaním na potenciálny phishing. Časť podvodných stránok už bola dokonca úplne zablokovaná a nedá sa k nim vôbec pristupovať.
Nič však nie je vyhraté. Podvodníci si takéto stránky vytvárajú ako na bežiacom páse, preto treba zachovať ostražitosť. Podvod majú veľmi dobre rozbehnutý, preto v ňom pravdepodobne budú aktívne pokračovať čo najdlhšie.

Oficiálne stanovisko Slovenskej pošty
Slovenská pošta vyzýva klientov k opatrnosti pred falošnými e-mailami. Odosielateľ používa zdeformované logo Slovenskej pošty a od adresátov pýta poplatok za doručenie zásielky. Ich odosielateľom nie je Slovenská pošta, a preto by klienti nemali na takéto maily reagovať. Ide o podvod, kde je zneužité meno Slovenskej pošty.
Klienti môžu podľa viacerých faktorov rozpoznať, že ide o podvod:
- Slovenská pošta nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo eshopu, alebo na dobierku, teda pri prevzatí zásielky – a to hotovosťou alebo kartou. Adresát zaplatí za zásielku kuriérovi, pri priehradke na pobočke alebo v BalíkoBOXe.
- Slovenská pošta uvádza vo svojich e-mailoch ako trackovacie číslo podacie číslo zásielky, ktoré pozostáva z prefixu (2 písmena), 9 čísel a sufixu (2 písmená na konci, ktoré označujú kód krajiny) Príklad: EB 101809415 SK
- V prípade, ak adresát dostane mail, odporúčame vždy kontrolovať aj odosielaciu adresu a aby na podozrivé e-maily nereagoval, obzvlášť, ak od neho žiadajú peniaze.
V prípade, že klienti na tieto podvodné maily už zareagovali a uhradili požadovanú sumu, čím im bola spôsobená škoda, odporúčame im obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní.