Trh s mobilnými aplikáciami je veľmi zaujímavé miesto, ktoré sa postupne vyvíja, prijíma nových obchodníkov a niektorí iní z neho zasa odchádzajú. Ide o trh podobný ostatným, kde je pre predajcu potrebné poznať zákazníkov a aj svoju konkurenciu. Tiež je potrebné sledovať, komu sa najviac darí a ako sa výsledky v priebehu času menia. Aby sme sa s týmito náročnými úlohami nemuseli pasovať sami, dnes už existujú spoločnosti, ktoré sledujú štatistiky o mobilných aplikáciách za nás. Bežným užívateľom ponúkajú pekné prehľady o tom, ako to na trhu v súčasnosti vyzerá a kto patrí medzi najväčších hráčov. Vývojárom mobilných aplikácií zasa tieto služby ponúkajú neoceniteľné informácie o trhu, ktoré potrebujú pri vývoji svojich aplikácií, aby vedeli, na koho majú svoje výtvory cieliť a kde na trhu je najväčšia medzera.
App Annie
Jednou z najznámejších služieb určených na sledovanie popularity aplikácií je App Annie. Vznikla v roku 2010 a dnes má už vyše 280 zamestnancov. Tí sa najskôr venovali sledovaniu vývoja popularity aplikácií v obchode App Stre a Mac Store, no dnes už zastrešujú aj ďalšie populárne platformy. Služba tiež ponúka niekoľko zaujímavých produktov, ktoré sú určené najmä pre vývojárov mobilných aplikácií. Aj pre bežných užívateľov ale spoločnosť z času na čas zverejňuje náhľady na to, ktoré aplikácie sú v jednotlivých obchodoch najpopulárnejšie. Samozrejme, zaujímavé sú aj reporty spojené s geografickými informáciami, kde je možné sledovať, aké aplikácie dominujú v konkrétnych častiach sveta.
https://youtu.be/AmWLwWGCwlU
Toto sú štatistiky, s ktorými sa stretávame najčastejšie a ktoré patria medzi vlajkové lode produktov spoločnosti. Okrem toho ale ponúka aj ďalšie zaujímavé funkcie. Nájdeme tu nástroj na sledovanie aplikácií v obchode App Store, pomocou ktorého môžu vývojári zadarmo sledovať, ako sa darí ich vlastnej aplikácií. Okrem toho ponúka App Annie nástroj na sledovanie reklám a aj vývoja popularity kníh v obchodoch s e-knihami. Najzaujímavejšie nástroje sú ale určite Intelligence a User Intelligence. Prvý spomínaný dokáže predpokladať vývoj na trhu s aplikáciami, čo je pre vývojárov nenahraditeľná pomoc. User Intelligence je ešte v Beta verzii, no jeho účelom je zasa sledovanie počtu aktívnych užívateľov, priemernej tržby na aktívneho užívateľa a ďalších pokročilých štatistík, ktoré sú dnes pre vývojárov extrémne cenné.
Ako vidíte, App Annie nie je iba rebríček najsťahovanejších aplikácií. V prvom rade je to pomôcka pre vývojárov, za ktorú sa ale platí. Niektoré služby, ako napríklad štatistiky jednotlivých obchodov s aplikáciami, sú zadarmo. Cena iných služieb sa pohybuje od 59 USD až do 599 USD a ešte vyššie za konkrétne nastavené produkty.
Priori Data
Jedným z hlavných konkurentov pre App Annie je služba Priori Data. Tá funguje podobne, ako predchádzajúci príklad, no ponúka aj niečo navyše. V tomto prípade ide profesionálny nástroj, ktorého cena začína na úrovni 249 EUR mesačne, a tak je zrejmé, že nejde o produkt určený pre začínajúcich vývojárov. Výhodou služby je ale úžasné pokrytie jednotlivých trhov a extrémne dostupné informácie o aktuálnych trendoch. Vďaka tomu sa vie vývojár lepšie rozhodnúť, akú aplikáciu má pripraviť a kedy je najlepšie ju zverejniť. Slúži mu na to množstvo funkcií a filtrov, pomocou ktorých vie nájsť konkrétnu dieru na trhu a využiť túto príležitosť.
https://youtu.be/vzuSf-kUHJs
Ďalším využitím služieb Priori Data sú informácie o konkurencii. Vďaka tým sa vie vývojár lepšie orientovať na trhu a vidí, ako sa darí ktorým konkurentom. Na základe toho vie lepšie zhodnotiť, aké praktiky budú úspešné a akých sa treba vyvarovať. Všetky tieto funkcie sa ukrývajú v nástroji Priori Data PRO, ktorý tak patrí medzi najvýkonnejšie nástroje svojho druhu na trhu. Okrem toho ponúka služba aj Beta verziu nástroja Discover, ktorý slúži na objavovanie tých aplikácií, ktoré sa po prvýkrát dostali na najvyššie rebríčky v jednotlivých obchodoch. Jeho funkcionalita je zatiaľ ale veľmi obmedzená, no v budúcnosti sa to určite zmení.
Ako vidíte, analytické služby, s ktorými sa stretávame, neslúžia iba ako zdroj informácií o popularite aplikácií v jednotlivých regiónoch sveta. Pre mnohých vývojárov ide o neoceniteľných pomocníkov, bez ktorých by boli na stále hustejšie osídlenom trhu stratení. Týka sa to najmä veľkých hráčov na trhu, ktorí musia bojovať s množstvom konkurencie. Pre tých sú služby od App Annie či Priori Data ako určené. Aj keď nepatríte medzi vývojárov mobilných aplikácií, je dobré vedieť, ako trh s mobilnými titulmi funguje a čo pre “obchodníkov” prináša. V konečnom dôsledku ide o trh ako každý iný a bez týchto služieb tretích strán by možno súčasné mobilné operačné systémy nemali ani zďaleka takú podobu, ako majú.
Zdroj: App Anie, Priori Data